Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Det finns en massa sätt att göra saker på, men utifrån beskrivningen gissar jag på "Cycle AF-area mode" och begränsat till två typer.

Något jag inte tänkte på tidigare är att med "Recall shooting functions" (med eller utan (hold)) så kan man inte bara kalla på ett visst AF-läge, utan även motivtyp för motivigenkänningen. Sedan är det ju en massa annat också utefter vad man har ikryssat, men vilken AF-variant kameran kör en sak man kan göra den vägen.

Jag tittade snabbt och det översta alternativet verkar finnas i Z50 II, men inte det nedre. Z6 III verkar inte ha något av dem. I fallet Cycle AF-area så beror det nog på "missmatch" i mjukvaran då detta inte fanns i Z8/Z9 från start. Att det nedre saknas kan nog beror på de olika segmenten och hur kamerorna är utformade.
Tackar, får nog studera manualen en gång till

Tack Jonas o Martin, funktion växla AF läge har jag nu lagt in på min Z50ii, det är ju en riktigt smart funktion. Slipper man ju också hålla inne en Fn knapp i några timmar 😁. Som Martin säger så finns den inte på Z6iii, så nu hoppas jag att nästa FW innehåller fågelläge och växla AF

Säkert något elektroniskt…. Jag har ställt in min Z50ii till enkel visning d10, för att sökaren blir för mörk när man har exponeringskompensationen på minus. Men såg nu att sätter man den på elektronisk slutare så fungerar inte detta läge utan det blir ”visa effekter inställning”. Man undrar ju då också om Z8/9 inte har detta enkla visning?

Säkert något elektroniskt…. Jag har ställt in min Z50ii till enkel visning d10, för att sökaren blir för mörk när man har exponeringskompensationen på minus. Men såg nu att sätter man den på elektronisk slutare så fungerar inte detta läge utan det blir ”visa effekter inställning”. Man undrar ju då också om Z8/9 inte har detta enkla visning?
Valet finns och fungerar i högsta grad i Z8/Z9. Däremot, om du har ställt in ett C-någontingläge så går det inte ihop med den inställningen på Z8 heller. Tesen verkar vara att det Nikon gör i dessa lägen är att köra kameran i ett slags videoläge, men producera stillbilder. Videoläge är inte förenligt med den aktuella inställningen, vilket i så fall skulle förklara varför kameran hoppar tillbaka till "Show effects of settings".

Valet finns och fungerar i högsta grad i Z8/Z9. Däremot, om du har ställt in ett C-någontingläge så går det inte ihop med den inställningen på Z8 heller. Tesen verkar vara att det Nikon gör i dessa lägen är att köra kameran i ett slags videoläge, men producera stillbilder. Videoläge är inte förenligt med den aktuella inställningen, vilket i så fall skulle förklara varför kameran hoppar tillbaka till "Show effects of settings".
Tack för förklaringen, jo det var c30 i kombination med pre capture

Något helt annat nu, idag på YouTube dök det upp en Z9 med en Sony adapter som såg väldigt kompakt och smidig ut, kan kanske betyda flera objektiv till Z9 ägare att välja mellan eller Sonyfolk som vill byta modell.

Det finns ju lite olika adaptrar och jag har en Megadap ETZ21 Pro som fungerar mycket bra med de objektiv jag har med Sonyfattning. Riskan man tar är väl att någon FW-uppdatering till kameran kan ställa till det och så har också hänt, men då har det (hittills) efter ett tag kommit en ny mjukvara till adaptern, som uppdateras precis som man uppdaterar Z-objektiven, alltså via kameran. Visa bilaga 230928_132659_6504.jpg

Av de saker de fokuserar (!) mindre på säger jag "ÄNTLIGEN!" och ger en fet tumme upp för att de inför möjligheten att välja att fokusera på största bländare. Jag har efterfrågat det förut och inte begripit varför det normalt sett inte har varit valbart på spegellösa kameror vid behov. Att vänta på att kameran själv tycker att ljuset är för dåligt fungerar inte då det har gått alldeles för långt vid det laget. Dessutom blir det mindre brus om man förstorar sökarbilden för detaljgranskning i dåligt ljus om man i den situationen kan välja att köra på vidöppen bländare. Särskilt vid manuell fokus med objektiv som man kan styra bländaren på så kan det vara en fördel, då det brukar bli svårt att se riktigt var skärpeplanet faktiskt ligger när man lägger ihop brus med längre skärpedjup.

Sedan kommer möjligheten till motivigenkänning vid manuell fokus, vilket är välkommet, men inte helt överraskade när de har börjat stoppa det i nylanserade modeller från start.

Alltså, på riktigt, detta med att kunna fokusera med fullt öppen glugg i alla lägen är minst sagt sensationellt positiva nyheter för alla Z-användare och hur mycket har jag inte klagat på att detta inte har funnits som valbart alternativ sedan Z-kamerorna anlände på marknaden 2018 och detta handikapp uppdagade sig ganska direkt när jag fotade i min enkla studio och där var Z7 otroligt mycket sämre och osäkrare när man bländat ner, än min dåvarande D850.

Jag har ju till och med allvarligt övervägt att helt överge Nikon i princip enbart för avsaknaden av möjligheten att kunna fokusera med fullt öppen glugg oavsett vald bländare och att i stället använda enbart Canons motsvarigheter som alltid fungerat på "rätt" sätt. Men jag har då samtidigt väääldigt svårt för Canons användargränssnitt och jag verkligen avskyr den helt utfällbara skärmen, så det har inte varit något lätt beslut jag har stått inför men nu verkar det faktiskt som om jag slipper att byta märke!!

...bara det nu inte är några lurigheter med funktionen, likt den man har hos Sony, som inte öppnar bländaren fullt när man har aktiverat "Aperture Drive in AF", utan att det finns en massa restriktioner som i princip gör att funktionen bara fungerar när det är i princip väldigt mörkt.

Så den där firmware 3.0 till Z8 ska man alltså kunna välja att den skall kunna fokusera på f1.8 även om man har på F4 på natten nu om jag förstår det rätt?

Det verkar som att det kan vara lite strul med vissa tredjepartsobjektiv/adaptrar med 3.0 till Z8, generellt eller eventuellt ihop med vissa inställningar. Kör man sådant kan det vara värt att avvakta tills bilden är mer klar och/eller det finns uppdateringar till dem.

En annan sak är att Tamron (på tal om tredjepart...) bekräftat 16-30/2,8 G2 till Nikon Z. Frågan är om/när den nyare 70-180/2,8 G2 kommer? Den vore väl rätt intressant, inte minst till Z50 II då den har stabilisering till skillnad från den äldre Nikon-förpackade varianten. 28-75/2,8 G2 finns ju redan.

Då har jag uppdaterad till 3.0, har inte kollat något på det än. Annat än att min 180-600 som är monterat verkade funka som den ska.

Har också uppdaterat (med framgång). Testade lite snabbt den nya funktionen "Fokusbegränsare". Verkar vara en väldigt smart innovation. Kan tänka mig att "fågelfotografer" kommer att få mycket nytta av den funktionen. Får gräva vidare i morgon för att lära och vänja sig med alla nyheterna:)

Har också uppdaterat (med framgång). Testade lite snabbt den nya funktionen "Fokusbegränsare". Verkar vara en väldigt smart innovation. Kan tänka mig att "fågelfotografer" kommer att få mycket nytta av den funktionen. Får gräva vidare i morgon för att lära och vänja sig med alla nyheterna:)
Ja, det är den som jag är lite nyfiken på att testa.

En annan sak är att Tamron (på tal om tredjepart...) bekräftat 16-30/2,8 G2 till Nikon Z.

Låter mycket intressant. Under mina DSLR dagar så körde jag alltid kombo med Tamron 15-30 2.8 och Nikon 70-200.

Nu äger jag ju dock Nikon Z 14-24 2.8 så ska bli intressant att se hur en ny tamron optik presterar. Att tamron varianten väger mindre trots f2.8 i bländare i jämförelse med Nikon Z 14-30 F4s är även imponerande.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto