Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Äntligen kan jag skriva i Z tråden. Nu har mitt paket med Z50 ii och 180-600 anlänt till mitt paket ombud 😄. Glömde såklart att beställa extra batteri. Hur länge klarar ni er med 1 batteri ?
Det beror väldigt mycket på hur man fotograferar, men gissar jag ligger på 800 till 1500 bilder per laddning, men då fotograferar jag på 5-30 bilder per sekund. Den laddas oftast varje eller varannan dag. Jag fick hem ett reservbatteri för en vecka sedan men har inte behövt använda den än.

Något jag har sett med Z50ii är att den kan helt plötsligt tappa energi och visar röd fastän den stod på 1/3 när jag åkte hemifrån, stänger jag av den i 10 minuter så har jag helt plötsligt ett halvt batteri på markeringen. Nu är ju detta ett mindre batteri än den som jag har i de andra kamerorna så den kanske lättare har en tendens att bli trött men sedan återhämta sig

Det beror väldigt mycket på hur man fotograferar, men gissar jag ligger på 800 till 1500 bilder per laddning, men då fotograferar jag på 5-30 bilder per sekund. Den laddas oftast varje eller varannan dag. Jag fick hem ett reservbatteri för en vecka sedan men har inte behövt använda den än.

Något jag har sett med Z50ii är att den kan helt plötsligt tappa energi och visar röd fastän den stod på 1/3 när jag åkte hemifrån, stänger jag av den i 10 minuter så har jag helt plötsligt ett halvt batteri på markeringen. Nu är ju detta ett mindre batteri än den som jag har i de andra kamerorna så den kanske lättare har en tendens att bli trött men sedan återhämta sig
Det finns väl ingen precis batterimätare i procent i menyn på Z50 II? Jag tippar på att EN-EL25a saknar lika smart batterielektronik som EN-EL3e eller EN-EL15-serien och att batterimätaren i kameran bara går på spänningen. Då blir precisionen mycket sämre, men det är ju inte för att energin försvinner utan för att mätaren är sämre på att visa faktisk laddstatus.

Det finns väl ingen precis batterimätare i procent i menyn på Z50 II? Jag tippar på att EN-EL25a saknar lika smart batterielektronik som EN-EL3e eller EN-EL15-serien och att batterimätaren i kameran bara går på spänningen. Då blir precisionen mycket sämre, men det är ju inte för att energin försvinner utan för att mätaren är sämre på att visa faktisk laddstatus.
Jo det är säkert något sådant, jag fick lite panik att den helt plötsligt stod på rött, men jag kunde fortsätta att fotografera någon timma till. Tog troligen ytterligare en 300-400 bilder och jag har faktiskt för mig att den inte var nere i rött mer den dagen. Jag kommer inte ihåg precis vad jag gjorde, men jag antar att jag körde några större serier, kanske tog några hundra bilder på någon minut, säkert AF följning av fågel. Men jag har sett detta vid flera tillfällen att mätaren snabbt går nedåt men också snabbt återhämtar sig

Angående den massiva Z8 firmwareuppdateringen 3.0 som nyligen kom, så har jag några frågor, då jag själv inte har någon Z8 tillgänglig för tillfället, men Ni som har uppdaterat, har ni provat följande:

- går det att ha "visa effekterna av inställningarna" aktiv och även då ha ett histogram och "korrekt" exponering visad i display och EVF, när man samtidigt har "nya" a14 "Maximal bländarnivå" aktiverad?

- märker Ni då av någon märkbar fördröjning av exponeringen när funktionen är aktiverad, jämfört med att ha funktionen a14 avaktiverad?

Äntligen kan jag skriva i Z tråden. Nu har mitt paket med Z50 ii och 180-600 anlänt till mitt paket ombud 😄. Glömde såklart att beställa extra batteri. Hur länge klarar ni er med 1 batteri ?
När jag hade Z50 så tyckte jag alltid att batteriet jämt blev urladdat ovanligt snabbt. Jag hade absolut valt att köpa till ett extra batteri för att vara säker när man är ute.

Angående den massiva Z8 firmwareuppdateringen 3.0 som nyligen kom, så har jag några frågor, då jag själv inte har någon Z8 tillgänglig för tillfället, men Ni som har uppdaterat, har ni provat följande:

- går det att ha "visa effekterna av inställningarna" aktiv och även då ha ett histogram och "korrekt" exponering visad i display och EVF, när man samtidigt har "nya" a14 "Maximal bländarnivå" aktiverad?

- märker Ni då av någon märkbar fördröjning av exponeringen när funktionen är aktiverad, jämfört med att ha funktionen a14 avaktiverad?

Testade att ha histogram och öppen bländare a14 på bländare f1.2 och histogrammet syntes. Jag märker inte av någon fördröjning.

Tack för att Du tog Dig tid att kolla och det var ju goda nyheter rakt av.

Nu har det ju dessutom kommit en firmware som uppdaterar Megadap ETZ21 Pro, så man kan fortsätta använda Sonyobjektiv med kameran och det var väldigt snabbt jobbat tycker jag.

Så betedde sig mina Z50 också. Jag har inte verifierat det men jag upplevde det värre när jag laddat med Hähnel ProCube 2 än med medföljande långsamladdare.

Så betedde sig mina Z50 också. Jag har inte verifierat det men jag upplevde det värre när jag laddat med Hähnel ProCube 2 än med medföljande långsamladdare.
Jag har än så länge enbart laddat med USB-C direkt i kameran. Jag får ut ganska många bilder ur batteriet men mätaren rör sig ganska mycket upp och ner. Men det är bara att lära sig att det kanske inte är så illa som det ser ut

Har också uppdaterat (med framgång). Testade lite snabbt den nya funktionen "Fokusbegränsare". Verkar vara en väldigt smart innovation. Kan tänka mig att "fågelfotografer" kommer att få mycket nytta av den funktionen. Får gräva vidare i morgon för att lära och vänja sig med alla nyheterna:)
Fast det är knappast en innovation. Jag har funktionen i min Olympus em-1 mark II som kom ut 2016! Som tur är så förstår Nikon det här med att uppdatera sina kameror även med gammal teknik som tidigare gått dem förbi! Nu kan man kanske hoppas på mer gammal teknik som focus stacking in camera med blixt, även om det bara kanske kan göras med max 10-12/bilder/s med Z8. Även hög megapixel-tekniken med hjälp av sensorshift kom väl 2016 hos Pentax och Olympus (kanske tidigare)? I vilket fall som helst så är sådana funktioner välkomna! Bra jobbat, Nikon! Nu fattas bara pre capture med raw-bilder vilket processorn i Z8 borde klara av, åtminstone i dx-läge. Även detta är en 10 år gammal teknik.

Nu har jag testat min nya z50 ii och z180-600….och är imponerad.
Men ännu inte fått till alla reglage som jag vill.
Vet inte riktigt vad jag ska ha för funktioner på knapparna/ funktionsring på objektivet.
Fick dessutom inte ont i axlar nacke som med D 7100 och tamron 150-600 jag hade innan.
Men tycker att jag nog behöver ett nytt stativ i kolfiber iaf:) trebens eller monopod är nått jag får tänka på.

Enda problemet är snapbridge som jag fick att funka först men nu krånglar det….

Vet inte riktigt vad jag ska ha för funktioner på knapparna/ funktionsring på objektivet.
Fick dessutom inte ont i axlar nacke som med D 7100 och tamron 150-600 jag hade innan.
Men tycker att jag nog behöver ett nytt stativ i kolfiber iaf:) trebens eller monopod är nått jag får tänka på.

På en av funktionsknapparna på min Z8 har jag fokusområde, så jag kan snabbt byta på några av områden. På display knappen har jag 3d fokus. Fokusering på AF-On knappen (AE-l AF-L på Z50) ingen fokusering på avtryckaren. Har än så länge inte satt någon funktion på knappen på 180-600 objektiven. Sen dom viktigaste funktionerna i i-menyn. Stativ använder jag nästan aldrig.
För mig funkar snapbridge bra, använder den till 3 stycken kameror Z8, Z50ii och Z6. När jag växlar kamera, så måste den kameran vara igång, för att få den aktiv. Använder den mest bara för att få gps position på bilderna.

Räkna med att det tar tid att ställa in alla nya varianter med alla de olika val som finns, i början känns det bara förvirrande.. Jag har haft Z50 sen den kom ut för drygt 5 år sen, och dessutom ihop med Z 180 - 600 mm under det sista året av de 5 åren, och det objektivet imponerade stort redan med den kameran! På 'gamla' Z50 hade jag Fn knappen på objektvet (de fyra) programmerad till 'motivföljande fokus' när den hålls in, det blev samma funktion som att trycka in OK knappen på baksidan av kameran och en vit ruta kommer fram i sökarens mitt som man sen 'fäster' på ett objekt man vill ha i fokus hur man än komponerar bilden, det gör man genom att sikta och sen hålla ner avtryckaren till hälften!

Samma har jag gjort med 'nya' Z50 II, men har där lagt in '3D' funktionen, men kör oftast (nästan alltid) med största fokusområdet utan 3D igång, vill jag ha fokus på något specifikt så trycker jag på Fn knappen på objektivet, håller ju ändå tummen vid Fn knappen när jag håller i objektivet.. Tycker oftast att kameran är lite snabbare att hitta en fågel att fokusera på utan 3D igång, men finns snabbt där med Fn knappen vid behov! Man kanske vill fokusera specifikt på en fågel bland flera, då måste man tala om det för kameran med 3D funktionen är min erfarenhet numera.. Fokusringen på objektivet har jag valt till 'Manuell fokus' där jag tar över fokuseringen, när inte AF alltid lyckas, för det gör den inte.. Resten av olika programmeringar verkar vara mycket 'tycke och smak', och alla verkar göra lite olika..

Tack för alla tips… att inte snapbrigde vill funka kan vara att det är väldigt många bluetooth enheter igång i huset, får sanera lite imorgon

Tack för alla tips… att inte snapbrigde vill funka kan vara att det är väldigt många bluetooth enheter igång i huset, får sanera lite imorgon
Jag har inte använt SnapBridge på 3-4år, iaf då var det oförutsägbart. Ibland fungerade det på något sätt, men ibland så stod planeterna inte rätt och då var det hopplöst att få igång det.

En bra början är att slå av flygplansläge, jag har den alltid på för iaf på några tidigare kameror så drog det en hel del ström annars

Jag vet att det fanns massa hjälp på nätet hur man kan få igång SnapBridge

Jag har inte använt SnapBridge på 3-4år, iaf då var det oförutsägbart. Ibland fungerade det på något sätt, men ibland så stod planeterna inte rätt och då var det hopplöst att få igång det.

En bra början är att slå av flygplansläge, jag har den alltid på för iaf på några tidigare kameror så drog det en hel del ström annars

Jag vet att det fanns massa hjälp på nätet hur man kan få igång SnapBridge
Viktigt att ställa in kameran att den inte kommunicerar när den är avstängd. Min D500 hade flera gånger tom batteri när den hade varit oanvänd ett tag, innan jag såg inställningen. Men för mig fungerar Snapbridge bra har använt det flera år, men i stort sett bara för gps.

Viktigt att ställa in kameran att den inte kommunicerar när den är avstängd. Min D500 hade flera gånger tom batteri när den hade varit oanvänd ett tag, innan jag såg inställningen. Men för mig fungerar Snapbridge bra har använt det flera år, men i stort sett bara för gps.
Jo det var på D500 jag upptäckte att batteriet tömdes. Det var också med D500 jag försökte med SnapBridge det var en del strul och det kom väl också uppdateringar av FW. Har inte sett något större behov att använda det heller, så jag la ner det

ANNONS
Götaplatsens Foto