Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Har som jag nämnt tidigare aldrig ens testat att överföra bilder via sladd från kamera till dator, använder oftast mina datorers inbyggda SD-kortläsare. Och det är min senaste 17 tums HP som får ta emot bilderna först, den är snabb med allt jag gör, där får även 'grovsorteringen' ske när det är många bilder, den har SSD disk. Tror aldrig det tagit längre tid än 10 min. även om det varit nära 3000 bilder nån gång.. Lägger också in de knappa 1000 bilderna som ofta blir kvar i stort sett direkt på en extern hårddisk (för långtidslagring) från den datorn, vilket brukar ta ett par minuter bara.. Har även en snabb extern SanDisk kort läsare för olika kort, den behövs för CompactFlash kortet som finns i min D800E, det kortet är snabbast av alla i jämförelse med de övriga SD kort som jag använder till andra kameror, och även snabbare än det SD kort som också finns i D800E..
Jag har tyckt att det har varit smidigare att bara koppla in en sladd än att plocka ut kortet och komma ihåg att sätta tillbaka den. Om det bara är runt 1000 bilder så tycker jag inte det spelar någon roll om det är några minuter extra med sladden, men varför det blir timmar om man kommer upp i över 2000 bilder förstår jag inte, men det blir väl någon kö i sladden som gör att det inte flyter på 😊

Jag har tyckt att det har varit smidigare att bara koppla in en sladd än att plocka ut kortet och komma ihåg att sätta tillbaka den. Om det bara är runt 1000 bilder så tycker jag inte det spelar någon roll om det är några minuter extra med sladden, men varför det blir timmar om man kommer upp i över 2000 bilder förstår jag inte, men det blir väl någon kö i sladden som gör att det inte flyter på 😊
Kanske går det snabbare om bilderna är 'bra'.. 😎
Enda nackdelen att ta ur kortet ur kameran är att ibland (men sällan) har jag råkat aktivera den lilla 'låsknappen' på själva kortet utan att ha märkt det, förrän kameran startats och då meddelar det.. Men det kanske är bra att 'motionera' den också!?

Kanske går det snabbare om bilderna är 'bra'.. 😎
Enda nackdelen att ta ur kortet ur kameran är att ibland (men sällan) har jag råkat aktivera den lilla 'låsknappen' på själva kortet utan att ha märkt det, förrän kameran startats och då meddelar det.. Men det kanske är bra att 'motionera' den också!?
"Låsknappen" har ingen kontakt med något i kortet, utan trycker eller inte trycker på en liten brytare i kortläsaren.

Någon som har testat auto capture? Jag har med min Z6iii fotograferat inom ett visst avstånd, när en rörelse inträffar eller efter ett motiv, men det verkar inte helt konsekvent. Ibland tar den en bild när något passerar ibland inte etc.

Sedan så har jag inte heller förstått hur AF fungerar, det poppar upp några rutor som den indikerar ett objekt men det verkar också som AF inte justeras, fast detta är inte heller helt konsekvent för ibland så verkar den som AF justeras in.

Det enda som verkar konsekvent är att man kan själv inte påverka fokus efter att man satt på funktionen men inte startat inspelningen. På ett Z objektiv så fungerar varken manuell eller AF och på ett F objektiv så kan man bara sätta manuell fokus

Jag har alltid tömt korten via USB kabel mellan kameran och datorn. Men den senaste tiden har det tagit en otrolig tid. Den flaggade efter ett tag att det var över 8 timmar kvar. Totalt var det 2800 bilder på kortet, såg ut att löpa på bra i starten men efter en halvtimma så blev det segt. Tröttnade och stoppade in SD kortet i en läsare och då tog överföringen 10min. Provade igen med en annan kabel till ett annat USB uttag men det skulle ta igen flera timmar. Ska det skilja så mycket genom kamera och kortläsare?

Gjorde ytterligare en test, efter några minuter så kom det meddelande om att det skulle ta 30 minuter, när det gått 30 minuter så hade den inte kommit så långt och det var då 6 timmar kvar

Det har alltid varit långsamt att tömma via USB-kabel. Framför allt på äldre kameror eftersom dom är begränsade av hastigheten på kortläsaren i kameran. Dom flesta tidigare Z -kameror kan inte utnyttja hastigheten fullt ut på dom snabbaste CFe-korten. Samma var det med många D-kameror som inte klarade av dom snabbaste SD-korten. Vid fotografering och filmning är dom snabba nog, men det tog evigheter att tömma dom via kameran jämfört med att använda en snabb minneskortläsare. Största skillnaden är på min D800 som tar evigheter att tömma ett SDHC II jämfört med att sätta kortet i en bra minneskortsläsare och tömma det.

Det har alltid varit långsamt att tömma via USB-kabel.
Fast bildfilerna var inte så stora på den tiden när man var hänvisad till det.

Idag använder jag regelbundet tre olika kamerahus som tillsammans använder fyra olika sorters minneskort. Dock har kamerahusen det gemensamt att de har RJ-45 för Ethernet, så jag kör alltid med Ethernetkabel till kamerorna. Då slipper jag mixtra med olika sorters kortläsare.
Kamerorna och deras gigabit Ethernet har blivit ganska kvicka på senare år.

Fast bildfilerna var inte så stora på den tiden när man var hänvisad till det.

Idag använder jag regelbundet tre olika kamerahus som tillsammans använder fyra olika sorters minneskort. Dock har kamerahusen det gemensamt att de har RJ-45 för Ethernet, så jag kör alltid med Ethernetkabel till kamerorna. Då slipper jag mixtra med olika sorters kortläsare.
Kamerorna och deras gigabit Ethernet har blivit ganska kvicka på senare år.

Jag har aldrig haft en kamera med inbyggt minne, så att jag varit hänvisad till det.

Gigabit är ganska långsamt idag, mina kortläsare är minst 3 gånger så snabba och det gör skillnad när man tömmer sina 512GB-koet.

Det finns bra minneskortsläsare som sväljer ganska många olika typer av minneskort idag.

Jag menar när man var hänvisad till USB, och ganska långsam sådan, om man ville koppla in kameran med kabel.
Vi hade en kamera med bara RS232 en gång på jobbet. Max 0,75 Megapixel i bilderna.

Smidigheten i att bara stoppa in samma sorts kabel till alla kamerorna, en typ som jag förstås redan har en hel flock av, jämfört med att pilla ut korten och stoppa in dem i antingen en flock olika kortläsare eller en passande multimodell som jag först måste skaffa, den är rätt uppenbar.

Nikon släpper ett 16-50/2,8 VR och ett 35/1,7 MC* till APS-C/DX. I det förra fallet, som väger blott 330 gram, får man väl säga som Fylking: "Äntligen!". Att det inte har funnits någon annan normalzoom än den ljussvaga pannkaksliknande tycker jag har varit ett tämligen uppenbart problem med APS-C-modellerna, särskilt som zoomarna för småbild (annat än de långa superzoomarna) inte har stabilisering och APS-C-kamerorna inte heller har det. En Z50 II med 16-50/2,8 hamnar då i vikt i samma härad som en Z8 helt utan objektiv.

*Går till 0,67x så det är gjort för att motsvara 1:1 på småbild.

Blev väldigt sugen på ZR måste jag säga. Jag filmar mycket och liten kamera tycker jag också om.
Hade jag filmat mycket så hade jag själv slagit till direkt utan att blinka. Känns som man får extremt mycket filmkamera till ett väldigt lågt pris. Skulle lätt kunnat tänka mig att den skulle kostat 10 papp mer i intropris. ZR måste nog nästan räknas till att vara ett av årets fynd på filmsidan.

Hade jag filmat mycket så hade jag själv slagit till direkt utan att blinka. Känns som man får extremt mycket filmkamera till ett väldigt lågt pris. Skulle lätt kunnat tänka mig att den skulle kostat 10 papp mer i intropris. ZR måste nog nästan räknas till att vara ett av årets fynd på filmsidan.
Jag fotar mest stillbild och jag använder alltid sökaren för att komponera bilden. Jag gillar det, men kanske är det mest av gammal vana.

Samtidigt tar jag massor med bilder med min iPhone och jag tycker om många av telefonbilderna.

Jag funderar på en Zr för stillbildfoto. Den stora skärmen och ljusstyrkan får mig att tro att det kan bli bra.

Jag fotar mest stillbild och jag använder alltid sökaren för att komponera bilden. Jag gillar det, men kanske är det mest av gammal vana.

Samtidigt tar jag massor med bilder med min iPhone och jag tycker om många av telefonbilderna.

Jag funderar på en Zr för stillbildfoto. Den stora skärmen och ljusstyrkan får mig att tro att det kan bli bra.

Ja, varför inte testa. Kanske det tom. går att sätta på en extern sökare via HDMI om det skulle någon gång vara extremt behov för det. Men som du är inne på så fotar även jag mycket med min sökarlösa telefon. Kan man leba utan inbyggd fast sökare så får man nog väldigt mycket fotokvalitet i ett väldigt litet kompakt format.

Det mest negativa som jag ser med ZR är att man inte har en normalstor HDMI-kontakt, utan gått på en instabilare/känsligare minivariant.

Ja, varför inte testa. Kanske det tom. går att sätta på en extern sökare via HDMI om det skulle någon gång vara extremt behov för det. Men som du är inne på så fotar även jag mycket med min sökarlösa telefon. Kan man leba utan inbyggd fast sökare så får man nog väldigt mycket fotokvalitet i ett väldigt litet kompakt format.

Det mest negativa som jag ser med ZR är att man inte har en normalstor HDMI-kontakt, utan gått på en instabilare/känsligare minivariant.
Ja, det har blivit kritikstorm om HDMI-kontakten. Jag har själv aldrig använt den och antagligen 99% av potentiella kunder. Iden är ju att skärmen på kameran är så bra att många klarar sig utan en extern skärm och att kameran kan registrera raw-filer till sitt eget kort.

Ja, det har blivit kritikstorm om HDMI-kontakten. Jag har själv aldrig använt den och antagligen 99% av potentiella kunder. Iden är ju att skärmen på kameran är så bra att många klarar sig utan en extern skärm och att kameran kan registrera raw-filer till sitt eget kort.

Precis, jag har än så länge aldrig använt en dedicerad extern bildskärm när jag filmat utan mest använt externa hdmi-recorders som råkat ha skärm.

Den största nackdelen för mig är att den saknar EVF, många gånger så tror jag att skärmen på kameran skulle lysa upp det jag filmar för mycket. Så jag får nog bli lite mer vän med NX tether eller Snapbridge om jag skall använda en ZR i dom fallen och stänga av skärmen och stå en bit från kameran. Förhoppningsvis släpper dom en EVF till blixtskon.

Firmware 3.00 är här till Zf.
Äntligen kan man välja att fokusera med största bländaren.

Bilagor

• Screenshot 2025-10-28 at 11.49.28.png
    Screenshot 2025-10-28 at 11.49.28.png
    179 KB · Visningar: 11
ANNONS
Götaplatsens Foto