Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
Torda
Aktiv medlem
För just den här funktionen så var det ju Z8 som var "försökskanin" och det har ju då tydligen fallit väldigt väl ut (såklart) eftersom den nu kommer till allt flera modeller och jag tycker att det är väldigt konstigt att man nu inte längre verkar lägga samma krut på Z9, Nikons flaggskepp, som man så otroligt förtjänstfullt gjorde i början av dess livscykel.
Bengf
Aktiv medlem
Ögonfokus fågel har väl I några nya modeller också kommit med FW efter tag, vilket man också undrat över.För just den här funktionen så var det ju Z8 som var "försökskanin" och det har ju då tydligen fallit väldigt väl ut (såklart) eftersom den nu kommer till allt flera modeller och jag tycker att det är väldigt konstigt att man nu inte längre verkar lägga samma krut på Z9, Nikons flaggskepp, som man så otroligt förtjänstfullt gjorde i början av dess livscykel.
ztenlund
Aktiv medlem
Undrat över vad då? Det separata läget för fåglar, som komplement till djurläget, kom först i Z9. Kameran hade det dock inte vid lansering.Ögonfokus fågel har väl I några nya modeller också kommit med FW efter tag, vilket man också undrat över.
Bengf
Aktiv medlem
Ja det är bra, men du skrev nyss att det borde varit standard redan med Z6 och Z7, jag följde då bara upp med att Nikon löste det hela med FW på någon modell klart man kan undra varför inte ett mästerstycke som Z9 inte fick det direkt.Ögonfokus fågel har väl I några nya modeller också kommit med FW efter tag, vilket man också undrat över.
Torda
Aktiv medlem
Bengt, nu var det detta inlägg som min kommentar avsåg och jag tror verkligen Nikon hade tjänat på att ha gjort på detta viset från början med alla modeller.Firmware 3.00 är här till Zf.
Äntligen kan man välja att fokusera med största bländaren.
Bengf
Aktiv medlem
Det var en debatt på våra fotosidor för flera år sedan om att dom flesta tillverkare kanske är lite väl snabba med sina nya släpp av kameror, kunderna, köparna får då helt enkelt jobba,hjälpa tillverkarna att ständigt genom FW förbättra brister i kamerorna. En del tillverkare kan ju släppa väldigt många FW under ett år, nu mera tycker nog dom flesta att det är bra att kunna förbättra sin käraste ägodel utan att köpa nytt hela tiden.Bengt, nu var det detta inlägg som min kommentar avsåg och jag tror verkligen Nikon hade tjänat på att ha gjort på detta viset från början med alla modeller.
Falumas
Aktiv medlem
Dagens kameror är riktigt flexibla och kan användas till så mycket att det förmodligen är helt omöjligt att tänka på allt innan. Vi får även tänka på att utveckling har fått otroligt snabbt som senaste åren sedan spegellöst kom.
Det är förmodligen helt enkelt så att tillverkarna tänker på mycket och sedan är lyhörda över feedbacken dom får och anpassar sig därefter med mjukvarufixar. Jag tror det fungerar perfekt för befintliga kunder, men det kan nog bita tillbaka eftersom testarna i princip alltid endast testar första mjukvaruversionen och dessa test ligger kvar på nätet i evigheter.
Varenda kamera brukar få ett antal fixar första halvåret och det är väldigt sällan rena buggar som fixas utan det är någon funktion som många saknade som läggs till eller någon funktion som ändras i hur den fungerar.
Sedan så har dom flesta tillverkare en massa olika modeller som ofta baseras på mer eller mindre samma hårdvara, men lite olika förpackat så har du gjort något till en kamera kan du oftast efter att hört feedbacken trycka ut det på alla modeller.
Det är förmodligen helt enkelt så att tillverkarna tänker på mycket och sedan är lyhörda över feedbacken dom får och anpassar sig därefter med mjukvarufixar. Jag tror det fungerar perfekt för befintliga kunder, men det kan nog bita tillbaka eftersom testarna i princip alltid endast testar första mjukvaruversionen och dessa test ligger kvar på nätet i evigheter.
Varenda kamera brukar få ett antal fixar första halvåret och det är väldigt sällan rena buggar som fixas utan det är någon funktion som många saknade som läggs till eller någon funktion som ändras i hur den fungerar.
Sedan så har dom flesta tillverkare en massa olika modeller som ofta baseras på mer eller mindre samma hårdvara, men lite olika förpackat så har du gjort något till en kamera kan du oftast efter att hört feedbacken trycka ut det på alla modeller.
Bengf
Aktiv medlem
Kan väl stämma som du skriver ovan, men undrar ändå hur mycket som kan gömmas i mjukvaran, tror det var Fuji Xpro2 där kunderna efter en tid kunde hämta hem 4k tex, måste väl ha funnits där i gömmorna kan man tycka så där spontant.
Vad hette det där ryska hacket nu igen som fanns för Canon och var på tapeten för länge sedan, tyckte det var lite otroligt vad man gjorde om deras kameror då vid den tiden alla fall. Men mobilens kamera framgångar bygger ju på enkelheten för godkända standard bilder, även om det mer och mer går att gräva djupt i menyerna även där nu för tiden, alla vill nog inte joxa allt för mycket för att hänga med, med mobilen får man förbättringar utan att man nästan behöver tänka på det.
Vad hette det där ryska hacket nu igen som fanns för Canon och var på tapeten för länge sedan, tyckte det var lite otroligt vad man gjorde om deras kameror då vid den tiden alla fall. Men mobilens kamera framgångar bygger ju på enkelheten för godkända standard bilder, även om det mer och mer går att gräva djupt i menyerna även där nu för tiden, alla vill nog inte joxa allt för mycket för att hänga med, med mobilen får man förbättringar utan att man nästan behöver tänka på det.
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Vad tror ni, kommer det någon ny Z7 ?
Falumas
Aktiv medlem
Kan väl stämma som du skriver ovan, men undrar ändå hur mycket som kan gömmas i mjukvaran, tror det var Fuji Xpro2 där kunderna efter en tid kunde hämta hem 4k tex, måste väl ha funnits där i gömmorna kan man tycka så där spontant.
När någon lyckas göra en hackad version kan du ofta släppa lös mycket mer funktion. Då behöver du inte tänka på patent, skatteregler och kan ofta pressa hårdvaran hårdare än vad någon som behöver bekymra sig över garanti är villig att göra.
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Jo det kan ju vara så men att man då hoppar över ”en modell” för 5,6,8 o 9 finns ju där men det är kanske som du skriverJag tror att Z7 är död, det är Z6 och Z8 i FX och det formatet. Däremot borde väl Z8 och Z9 komma i version 2 snart.
Har dock ingen som helst fakta att basera det på utan det är helt och hållet en magkänsla.
Falumas
Aktiv medlem
1, 2, 3, 4 finns inte heller.
Ryktena som går just nu är att Nikon just nu går all in på Cinema dom närmsta månaderna (det jag har läst är 6 månader).
Både Z6 III, Z8 och Z9 lär hålla sig bra det närmsta året. Z7 fick aldrig III updateringen och har väl därmed i princip redan fasats ut. Z7 skulle i princip behöva stackas lika mycket som Z8/9 för att kunna prestera på videosidan vilket förmodligen skulle ta den allt för nära Z8 framför allt prismässigt.
Vet inte hur försäljningssiffrorna såg ut för Z7/I & II, förmodligen var Z8 så pass lite mycket dyrare än Z7 att Z7 blev ointressant för alla som inte värderade lite lättare och lite mindre väldigt högt.
Helt och hållet spekulationer från min sida, men frågan var vad vi tror.
Ryktena som går just nu är att Nikon just nu går all in på Cinema dom närmsta månaderna (det jag har läst är 6 månader).
Både Z6 III, Z8 och Z9 lär hålla sig bra det närmsta året. Z7 fick aldrig III updateringen och har väl därmed i princip redan fasats ut. Z7 skulle i princip behöva stackas lika mycket som Z8/9 för att kunna prestera på videosidan vilket förmodligen skulle ta den allt för nära Z8 framför allt prismässigt.
Vet inte hur försäljningssiffrorna såg ut för Z7/I & II, förmodligen var Z8 så pass lite mycket dyrare än Z7 att Z7 blev ointressant för alla som inte värderade lite lättare och lite mindre väldigt högt.
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Jo, det är just de med storleken jag själv var ute efter, jag har Z8 men tycker den blir i största laget ibland, men vi får se vad som händer i framtiden1, 2, 3, 4 finns inte heller.
A I Nikolis
Aktiv medlem
Jag tror att Z7 är död, det är Z6 och Z8 i FX och det formatet. Däremot borde väl Z8 och Z9 komma i version 2 snart.
Har dock ingen som helst fakta att basera det på utan det är helt och hållet en magkänsla.
Jag är inte helt övertygad. För landskapsfoto har Z8 två nackdelar: Onödigt stor och tung samt kompromissar lite med dynamiska omfånget för att ha sin snabba utläsning. Det smarta av Nikon vore att sätta en högupplöst sensor i ett Z5ii-hus för att hålla vikten och priset nere. Nikon kanske bara väntar på en bättre sensor eller prioriterar annat just nu.
pdahlen
Aktiv medlem
Tror fortfarande att det finns chans för en Z7iii med 60Mpix sensor, mer tveksam till Z80 med en 30Mpix sensor (den som jag väntar på)1, 2, 3, 4 finns inte heller.
Falumas
Aktiv medlem
Jag är inte helt övertygad. För landskapsfoto har Z8 två nackdelar: Onödigt stor och tung samt kompromissar lite med dynamiska omfånget för att ha sin snabba utläsning. Det smarta av Nikon vore att sätta en högupplöst sensor i ett Z5ii-hus för att hålla vikten och priset nere. Nikon kanske bara väntar på en bättre sensor eller prioriterar annat just nu.
Redan II-modellern av Z6 och Z7 hade sämre DR. Att det skulle komma en Z7 med långsam utläsning är jag tveksam till.