Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Zoombrowser- ÄNTLIGEN

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Haj just laddat hem och intstallerat nya zoombrowser 5.2.1.16.
Äntligen kan man fortsätta att tömma kameran på bidler som man gjorde på den tiden man hade G3-an.
Zoombrowser placerar plättlätt bilderna i foldrar som den skapar med tex år/månad/dag. Det finns flera olika möjligheter. Den har dessutom koll på vilka bilder jag redan laddat ner i datorn. Det är så här det ska fungera! EOS Viewer, stick å brinn!
Jag som kör EOS20D ser nu mina CR2-filer direkt i Zoombrowser och alla bilder visas rättvänt, något som jag inte kunde hitta något annat Canonprogram som kalrade riktigt bra förut, i alla fall inte om man ville köra en enkel bildvisning på fullskäm. Här finns allt!
Tack CANON!

...Canonbra, har verkligen saknat att kunna använda ZoomBrowser till min 20D.

Till min G5 har det fungerat, så jag har förstått att det bara skulle vara en tidsfråga innan den skulle uppdateras för 20D

Tack för tipset...
:) Håkan

Powershooter skrev:
Har just laddat hem och insttallerat nya zoombrowser 5.2.1.16.
Äntligen kan man fortsätta att tömma kameran på bilder som man gjorde på den tiden man hade G3-an.
Zoombrowser placerar plättlätt bilderna i foldrar som den skapar med tex år/månad/dag. Det finns flera olika möjligheter. Den har dessutom koll på vilka bilder jag redan laddat ner i datorn. Det är så här det ska fungera! EOS Viewer, stick å brinn!
Jag som kör EOS20D ser nu mina CR2-filer direkt i Zoombrowser och alla bilder visas rättvänt, något som jag inte kunde hitta något annat Canonprogram som klarade riktigt bra förut, i alla fall inte om man ville köra en enkel bildvisning på fullskäm. Här finns allt!
Tack CANON!
Visst är ZB 5.2.1 mycket bra. Jag har 300D idag och den är ett perfekt förstadie för inmating,sortering och jämförelse innan Rawshootern där jag kör all Editering och Batchkonvertering. Jag har kört ZB sedan S45-tiden och använde den t.o.m. med Dimage A2:an som jag har sålt.

Skönt att höra att den äntligen fungerar på 20:an som jag tänkt byta upp till. Det berodde nog på att nya fokuskontrollfunktionen fick fixas från 7 till 9 punkter. Den är väl bra. Tog bilder på en fågelflock och nu kan man se vilken av fokuspunkterna som AF låste på. Intressant.

Tänk vad jag har tjatat om hur bra ZB är genom åren och det finns fortfarande massor av fotografer som har Canonkameror som inte har en aning om hur bra den är, synd.

100%

Jag trodde att när man valde bildvisning i 100% skulle bilden visas med 1:1-förhållande till skärmens pixlar. I ZB blir den bara ungefär hälften så stor och när man går vidare till 200% blir det väldigt pixligt. Det verkar som ZB bara visar hälften av informationen och det blir ju då svårt att använda programmet för sortering när man inte kan zooma på detaljer för att välja ut vilken av flera likartade bilder som man vill jobba vidare med. Någon som kan förklara hur man skall göra för att verkligen se bilden som 100% i nya ZB?

Om du fotar i smått JPGformat blir bilden liten och om du zoomar ser du pixlar.

Tag en RAW-bild och titta på den, den får du upp så att du fyller hela bildskärmen och kan också zooma en hel del innan pixlarna kommer.

Christer1 skrev:Tag en RAW-bild och titta på den, den får du upp så att du fyller hela bildskärmen och kan också zooma en hel del innan pixlarna kommer.
Jo jag vet men fotar bara raw och jämför med EOS Viewer, Digital Photo Professional och Photoshop Elements (konverterad till TIFF men samma storlek). I alla dessa andra program är 100% lika stora och det stämmer med vad jag förväntar mig jämfört med skärmupplösningen. I ZB blir det som sagt ungefär hälften så stort och går inte att se detaljer på samma sätt.

The Champ skrev:
Tack så mycket nu hittade jag den....

jag fick inte med grundversionen till zoombrowser i min låda till min 20D, någon som har en länk till en "grundversion" då den som erbjuds via länken ovan är en uppgradering!?

tackar på förhand!

Dave

Dave skrev:
jag fick inte med grundversionen till zoombrowser i min låda till min 20D, någon som har en länk till en "grundversion" då den som erbjuds via länken ovan är en uppgradering!?
Ingen har fått med ZB till 20D eftersom kameran inte stöddes tidigare men om du läser vad det står där du laddar ner så framgår det att denna "uppdatering" fungerar att installera om du har antingen EOS Viewer eller Digital Photo Professional 1.X installerad. De programmen bör du ha fått med till din 20D.

Dave skrev:

tackar på förhand!

Dave

...det behöver inte vara någon "grundinstallation" av ZB installerad. Det står vad som måste vara installerat om du läser i texten som står på nedladdningssidan...

/Håkan

Jag tog upp några fotbollsbilder tagna med 300D med bättre SMAL = 1,8 MB/st och dom kan man ta upp till full bildskärm (19") och se skärpa m.m. på.

När du har valt en bild skall du trycka på "View image" längs upp till vänster, då får du upp möjlighet att zooma men också till höger om zoomverktyget en möjlighet att få upp helskärm.
När du vill gå tillbaks från helskärm bara trycker du på vänstra mustangenten så är du tillbaks.

Om du vill titta på 4 bilder samtidigt trycker du på symbolen för 4 bilder. Om du vill zooma alla 4 samtidigt trycker du ner SYNCRONIZE-tangenten och om du dessutom vill se hur autofokusen arbetat trycker du ner tangenten till höger om handen.

Om du synkront vill panorera omkring i alla 4 bilderna går du in med musen i den ena navigatorn och rör runt i navigatorn med musen. Jag tycker dom här funktionerna är bra för första gallringen men allt är ju en smaksak.

Sedan går jag normalt direkt till RawShootern och där kan man välja det som du önskar.

Vill se 100%

Jo att man nu fått med autofokuspunkterna från EOS Viewer är jättefint men jag som har en ganska liten skärm (15") och använder raw måste kunna zooma ordentligt för att kunna avgöra vilken bild som blivit skarpast i t.ex. en panorering.

Ser nu att när man går in på rawkonverteringen i ZB så kan man se bilden i korrekt storlek men det är för krångligt när man bara vill välja ut bilder.

Om ingen kan förklara hur man kan få ZB att visa en riktig 100%-bild av raw måste jag fortsätta använda EOS Viewer :(

Hej igen Pelle,jag har aldrig använt EOS Viewer och förstår därför inte riktigt dina argument så jag laddade ner den och tog upp några rawbilder och såg fönstret där du kan ställa in procentsatsen och det är riktigt, man kan inte ställa in EXAKT 100% i ZB men man kan ju zooma och panorera motsvarande.

Det som jag tycker är bäst i ZB är när man skall jämföra seriebilder. I 300:an är det för det mesta 4 bilder som man tar i en serie och att då ta upp dom tillsammans på skärmen, synka dom och t.ex parallellt panorera alla 4 samtidigt till ansiktet i bilden och sortera bort dom bilder där motivet blinkar, grimaserar eller är suddigt tycker jag är bra. Det går väl inte att göra i EOS Viewern vad jag kunde se? Men det är klart med en 15" skärm är det kanske inte läge att ta upp 4 bilder samtidigt.
Christer

Christer1 skrev:
Hej igen Pelle,jag har aldrig använt EOS Viewer och förstår därför inte riktigt dina argument...
Jag vet inte om att jag har argumenterat alls. Jag har inga ambitioner att hylla EOS Viewer eftersom det är ett ganska mediokert program. Jag har använt ZB länge förut med kompaktkameror och gillar den bättre. Därför blev min besvikelse stor när jag nu hittar en avgörande begränsning för min användning och jag undrar bara om någon vet en väg runt mitt problem. Att ZB har flera andra fördelar hjälper liksom inte här men jag har inga synpunkter alls på vilka program du eller andra använder.
...så jag laddade ner den och tog upp några rawbilder och såg fönstret där du kan ställa in procentsatsen och det är riktigt, man kan inte ställa in EXAKT 100% i ZB...
Jodå om du tittar på statusraden så står det (åtminstone för mig) att det är exakt 100% men det är i egentligen något i närheten av 50%. Det var denna motsägelse som gjorde att jag undrade om jag missat någonting. Men det kanske inte är samma fel för alla? Kanske fungerar det med jpeg-filer eller raw från andra modeller?
...men man kan ju zooma och panorera motsvarande.
Här förstår jag inte vad du menar. Som sagt kan jag zooma in så mycket i ZB att förstoringen blir lika stor som när alla andra program säger 100% men då blir det pixligt. ZB väljer av någon anledning att inte visa allting som finns i raw-filen (åtminstone inte för mig).

Jag gör mycket panoreringar på fordon i fart och då blir det ett mindre objekt i en rörelsesuddig bakgrund. 100% har för mig då ofta visat sig vara den perfekta zoomnivån för att kontrollera detaljskärpan i motivet. Jag skulle helst använda ZB, om jag bara på något vis kan få den att visa raw-filen oförvanskad.

Jag provade nu att ta raw-filer kompletterade av en liten jpeg respektive en stor jpeg. Stor jpeg visas korrekt medan raw-filernas 100% alltid bara visas på samma sätt som den lilla jpeg-filen, d.v.s. hälften så stor som den är. Jag antar att det är en bugg men vore glad om någon kunde verifiera att också andra än jag har detta fel.

Man kan förstås gå runt problemet genom att alltid köra raw+jpeg L men jag har svårt att få minnet att räcka till ändå så det är åtminstone ingen långsiktig lösning för mig.

Det förklara varför vi pratat förbi varandra. Jag kunde inte hitta detta fel i ZB´s behandling av 300:ans RAW-filer som du nämnde, dom visas med korrekt upplösning vid zoomning. Sorry för starka ordet "argument" men nu kommer ju förklaringen fram som jag inte kunde förstå.

Jag har också hittat en bug som inte fanns i 5.0.
När man i "View image läget" bläddrar framåt med högerpilen (trycker på vänster musknapp) och råkar komma åt den högra musknappen låser sig ZB under cirka 1 minut. Det vore bra om någon annan också kollade detta innan jag anmäler buggen till Canon support.

ANNONS
Götaplatsens Foto