Annons

nybörjahjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingenting

Ny medlem
hallå, när man ska köpa objektiv, så heter dom ju:

EF 100/2,0 USM osv,

betyder detta brännvidd och bländarstorlek?
och hur vet man vilket objektiv som är bäst för just mina behov, jag fotorgraferar mycket inomhus, med människor som motiv, och natur också, vilken brännvidd eller objektiv är bäst för dom områdena? tack på förhand

Ingenting skrev:
betyder detta brännvidd och bländarstorlek?
Japp.

Ingenting skrev:
och hur vet man vilket objektiv som är bäst för just mina behov
Svårt att säga. Brännvidden avgör ju hur mycket av motivet du får med, bildvinkeln. Men bara du kan veta vilka brännvidder som passar dig. Det är kanske bäst att börja med en enklare normalzoom, typ 28-80 mm för att börja känna på vad som passar dig och dina behov bäst.

Du säger att du fotograferar mycket inomhus. Då är ljusstarka objektiv (såna med lågt bländarnummer) guld värt eftersom de gör att mindre blixteffekt räcker längre och att du kan ta fler bilder utan blixt. Men ljusstarka objektiv är dyra, möjligen undantaget 50 mm-varianterna som brukar gå att få med ljusstyrka 1.8 för en billig penning. Men i mina ögon så kan den brännvidden vara ett handikapp för utvecklingen eftersom du då inte har möjlighet att utforska brännviddens (eller rättare sagt din placerings) inverkan på perspektivet. Men du kommer säkert att få råd som motsäger detta ;-)

Viktigast är egentligen ett stativ om det passar din fotografiska stil. Gör det inte det så är en extern blixt en viktigare investering än objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto