Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
nybörjar fråga
- Trådstartare Tobbe K
- Start datum
marcus.w
Medlem
UV filter förbättrar färgåtergivningen och eliminerar oskärpa som orsakas av den ultravioletta strålningen. Ultraviolett strålning förekommer framförallt i t.ex. kustområden med klar luft.
UV filter sitter nog på mångas kamerar permanent som ett skyddsfilter för linsen.UV filter är vidare helt färglösa och påverkar då inte exponeringstider.
UV filter sitter nog på mångas kamerar permanent som ett skyddsfilter för linsen.UV filter är vidare helt färglösa och påverkar då inte exponeringstider.
AnnaKarin
Aktiv medlem
Ett UV-filter filtrerar bort den ultravioletta strålningen vid fotografering utomhus. Utan UV-filter kan det hända att bilderna blir lite oklara eller diffusa i jämförelse med bilder tagna med UV-filter. Fungerar för både färg och svartvit film. Därför är ett UV-filter utmärkt som linsskydd.
/AnnaKarin
/AnnaKarin
Wolfgang
Aktiv medlem
UV-filter hade man mest förr i tiden.
Moderna objektiv har ju inbyggda UV-skydd nuförtiden.
Tänk, tillverkare gör sig besväret med avancerade datauträkningar för att optimera sina objektiv, och se'n sätter man ytterligare en i uträkningarna ej medräknat glasbit framför hela detta linssystem!
Dessutom ökar risken för reflexer.
Skydd för frontlinsen?
Det finns ju hårda motljusskydd och plastlock för objektiv.
Moderna objektiv har ju inbyggda UV-skydd nuförtiden.
Tänk, tillverkare gör sig besväret med avancerade datauträkningar för att optimera sina objektiv, och se'n sätter man ytterligare en i uträkningarna ej medräknat glasbit framför hela detta linssystem!
Dessutom ökar risken för reflexer.
Skydd för frontlinsen?
Det finns ju hårda motljusskydd och plastlock för objektiv.
Senast ändrad:
Haraldus
Aktiv medlem
J. Patric
Aktiv medlem
Smajly skrev:
Med andra ord är UV-filter det samma som ett POL-filter?
Nej, absolut inte.
Smajly
Aktiv medlem
Tack Wolfgang...
...för ett väl utfört svar. Nu blev jag klok igen. Hade fått för mig att dom gjorde ungefär samma saker dom filterna men fel av mig.
Då kan jag lugnt inhandla ett polfilter om jag t.ex. upplever problem med att fota t.ex. personer med vita kläder i starkt solljus för att förhindra effekten av att det vita "lyser"?
...asså så att det ser ut som om ett vitt sken runt dessa vita partier.
Följdfråga: Hur blir bilderna då om jag har polfilter på när det är molnigt ute eller kanske på kvällen? Blir dessa då mörkare på något vis?
...för ett väl utfört svar. Nu blev jag klok igen. Hade fått för mig att dom gjorde ungefär samma saker dom filterna men fel av mig.
Då kan jag lugnt inhandla ett polfilter om jag t.ex. upplever problem med att fota t.ex. personer med vita kläder i starkt solljus för att förhindra effekten av att det vita "lyser"?
...asså så att det ser ut som om ett vitt sken runt dessa vita partier.
Följdfråga: Hur blir bilderna då om jag har polfilter på när det är molnigt ute eller kanske på kvällen? Blir dessa då mörkare på något vis?
Wolfgang
Aktiv medlem
Nej, nej, Benny!
Vit färg är ingen reflex. Reflex har Du i glasögon och när Du fotograferar genom en glasruta. Polfiltret tar med fördel bort detta.
Om Du fotograferar personer med polfiltret i solsken, så blir dem mera brunbrända och en vit klänning blir ännu vitare.
Fungerar inte bra för personer, tycker jag.
Vid gråväder och kväll gör polfiltret ingen nytta, den stjäl då bara 2 stegs exponering, som Du då behöver så väl.
Om Du har autofokus måste Du köpa ett cirkular-polfilter som är dubbelt så dyr som ett liniert.
Polfiltret fungerar bäst mitt på dagen vid sol och blå himmel. Det tar även bort UV-strålar.
Vit färg är ingen reflex. Reflex har Du i glasögon och när Du fotograferar genom en glasruta. Polfiltret tar med fördel bort detta.
Om Du fotograferar personer med polfiltret i solsken, så blir dem mera brunbrända och en vit klänning blir ännu vitare.
Fungerar inte bra för personer, tycker jag.
Vid gråväder och kväll gör polfiltret ingen nytta, den stjäl då bara 2 stegs exponering, som Du då behöver så väl.
Om Du har autofokus måste Du köpa ett cirkular-polfilter som är dubbelt så dyr som ett liniert.
Polfiltret fungerar bäst mitt på dagen vid sol och blå himmel. Det tar även bort UV-strålar.
RolandM
Aktiv medlem
Jag var av övertygelsen av att filmerna dels har ett uv-filter skikt och att det är svårt att bli solbränd bakom glas, så de filtrerar bort 90% av UV-strålningen (i alla fall vardera av mina fönsterglas i hemmet, totalt 99,9% filtrering)....Fast jag är väl förd bakom ljuset?
Wolfgang
Aktiv medlem
Polfiltret fungerar precis likadant som poliserade solglasögon.
Benny, att fotografera personer i stark sol blir aldrig bra.
Skugga, motljus och upplättningsblixt fungerar däremot bra.
Eller en grå himmel, som filtrerar ljuset, och då blir ljuset mjukt - perfekt för porträtt.
Skugga under blå himmel blir inte bra, då får ansiktet och den vita klänningen grönstick från trädet personen står i skuggan under. Men ett varmtonsfilter 81A hjälper i det läget.
Benny, att fotografera personer i stark sol blir aldrig bra.
Skugga, motljus och upplättningsblixt fungerar däremot bra.
Eller en grå himmel, som filtrerar ljuset, och då blir ljuset mjukt - perfekt för porträtt.
Skugga under blå himmel blir inte bra, då får ansiktet och den vita klänningen grönstick från trädet personen står i skuggan under. Men ett varmtonsfilter 81A hjälper i det läget.