Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjar fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe K

Aktiv medlem
Ska handla in boken "geographics fotobok" men lite snabbt vad har man filter till sk UV filter ? de andra har jag förstått men inte vad ett UV gör !

UV filter förbättrar färgåtergivningen och eliminerar oskärpa som orsakas av den ultravioletta strålningen. Ultraviolett strålning förekommer framförallt i t.ex. kustområden med klar luft.
UV filter sitter nog på mångas kamerar permanent som ett skyddsfilter för linsen.UV filter är vidare helt färglösa och påverkar då inte exponeringstider.

Ett UV-filter filtrerar bort den ultravioletta strålningen vid fotografering utomhus. Utan UV-filter kan det hända att bilderna blir lite oklara eller diffusa i jämförelse med bilder tagna med UV-filter. Fungerar för både färg och svartvit film. Därför är ett UV-filter utmärkt som linsskydd.

/AnnaKarin

tackar och bockar !
har ett löst på min lins så det blir alltså bättre bilder generellt beroende på solens strålar så man slipper vissa "skavanker" som annars blir !

UV-filter hade man mest förr i tiden.
Moderna objektiv har ju inbyggda UV-skydd nuförtiden.
Tänk, tillverkare gör sig besväret med avancerade datauträkningar för att optimera sina objektiv, och se'n sätter man ytterligare en i uträkningarna ej medräknat glasbit framför hela detta linssystem!
Dessutom ökar risken för reflexer.
Skydd för frontlinsen?
Det finns ju hårda motljusskydd och plastlock för objektiv.

Senast ändrad:
Nej! Ett polfilter kan man ha mycket nytta av.
Vid solljus gör det de vita molnen mera vit och den blåa himmeln blåare plus att alla färger blir mera mättade. Dessutom tar det bort reflexer på växter, vatten och glasrutor.
Dessutom tar det bort dis vid landskapsbilder.

Tack Wolfgang...

...för ett väl utfört svar. Nu blev jag klok igen. Hade fått för mig att dom gjorde ungefär samma saker dom filterna men fel av mig.
Då kan jag lugnt inhandla ett polfilter om jag t.ex. upplever problem med att fota t.ex. personer med vita kläder i starkt solljus för att förhindra effekten av att det vita "lyser"?
...asså så att det ser ut som om ett vitt sken runt dessa vita partier.

Följdfråga: Hur blir bilderna då om jag har polfilter på när det är molnigt ute eller kanske på kvällen? Blir dessa då mörkare på något vis?

Nej, nej, Benny!
Vit färg är ingen reflex. Reflex har Du i glasögon och när Du fotograferar genom en glasruta. Polfiltret tar med fördel bort detta.
Om Du fotograferar personer med polfiltret i solsken, så blir dem mera brunbrända och en vit klänning blir ännu vitare.
Fungerar inte bra för personer, tycker jag.
Vid gråväder och kväll gör polfiltret ingen nytta, den stjäl då bara 2 stegs exponering, som Du då behöver så väl.
Om Du har autofokus måste Du köpa ett cirkular-polfilter som är dubbelt så dyr som ett liniert.
Polfiltret fungerar bäst mitt på dagen vid sol och blå himmel. Det tar även bort UV-strålar.

Ahhh. tack igen.. Då får jag försöka klura ut på nått sätt hur jag gör för att minimera detta vita sken som gärna blir runt vita t.ex. kläder i starkt solsken.
Kanske man kan göra nått med bländaröppning eller nått sånt då?

Jag var av övertygelsen av att filmerna dels har ett uv-filter skikt och att det är svårt att bli solbränd bakom glas, så de filtrerar bort 90% av UV-strålningen (i alla fall vardera av mina fönsterglas i hemmet, totalt 99,9% filtrering)....Fast jag är väl förd bakom ljuset?

Polfiltret fungerar precis likadant som poliserade solglasögon.

Benny, att fotografera personer i stark sol blir aldrig bra.

Skugga, motljus och upplättningsblixt fungerar däremot bra.

Eller en grå himmel, som filtrerar ljuset, och då blir ljuset mjukt - perfekt för porträtt.

Skugga under blå himmel blir inte bra, då får ansiktet och den vita klänningen grönstick från trädet personen står i skuggan under. Men ett varmtonsfilter 81A hjälper i det läget.

ANNONS
Götaplatsens Foto