Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjar objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Får snart min 300D per post. Köpte bara ett hus så nu ska det införskaffas en glugg eller två. Jag har ca. 4000:- att spendera på objektiv. Hur ska jag göra? Jag är som sagt nybörjare på DSLR. Har plåtat en del tidigare med vanlig kompakt digital. Känner mig lätt vilsen i objektivdjungeln. Jag vill fota natur, stad, människor samt en del macro. Jag antar att jag inte kan få allt detta med ett objektiv. Räcker pengarna till två? Kom med förslag.
Tack på förhand!

Begagnad 28-135 IS USM + en ny 50/1,8, borde precis få plats. 28 mm är väl egentligen lite väl långt på en 300D, men bra vidvinklar är dyra och 28-135 är nog den mest prisvärda zoomen begagnad. 50mm blir perfekt som porträttlins på en 300D. Makro vet jag inte riktigt, begagnad försättslins kanske?

Titta igenom dina "gamla" bilder från kompaktkameran. Vilka brännvidder använder du mest? Vidvinkel eller tele? Vilka saknar du? Jättevidvinkel eller riktigt långt tele?

Sedan skulle jag nog försöka skaffa en ordentlig blixt, vinklingsbar, om jag vore du.

Men finessen är som sagt att varken jag eller någon annan är du, och därför inte vet vilka brännvidder du behöver. Ett allmänt tips kan dock vara att köpa begagnat om du är osäker, så att du får tillbaka pengarna om du ångrar dig och säljer.

[edit] Oj, så många åsikter som hann före...