Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjar objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Får snart min 300D per post. Köpte bara ett hus så nu ska det införskaffas en glugg eller två. Jag har ca. 4000:- att spendera på objektiv. Hur ska jag göra? Jag är som sagt nybörjare på DSLR. Har plåtat en del tidigare med vanlig kompakt digital. Känner mig lätt vilsen i objektivdjungeln. Jag vill fota natur, stad, människor samt en del macro. Jag antar att jag inte kan få allt detta med ett objektiv. Räcker pengarna till två? Kom med förslag.
Tack på förhand!

Begagnad 28-135 IS USM + en ny 50/1,8, borde precis få plats. 28 mm är väl egentligen lite väl långt på en 300D, men bra vidvinklar är dyra och 28-135 är nog den mest prisvärda zoomen begagnad. 50mm blir perfekt som porträttlins på en 300D. Makro vet jag inte riktigt, begagnad försättslins kanske?

Titta igenom dina "gamla" bilder från kompaktkameran. Vilka brännvidder använder du mest? Vidvinkel eller tele? Vilka saknar du? Jättevidvinkel eller riktigt långt tele?

Sedan skulle jag nog försöka skaffa en ordentlig blixt, vinklingsbar, om jag vore du.

Men finessen är som sagt att varken jag eller någon annan är du, och därför inte vet vilka brännvidder du behöver. Ett allmänt tips kan dock vara att köpa begagnat om du är osäker, så att du får tillbaka pengarna om du ångrar dig och säljer.

[edit] Oj, så många åsikter som hann före...

Det verkar som om du fotar det mesta som faller dig in. Själv skulle jag nog satsa på en ljusstark normaloptik. Tamron 28-75/2,8 kostar 4000 på cyberphoto och är användbart till mycket. Själv uppskattar jag ljusstyrkan mycket och ett sådant objektiv kan nog ge dig mycket utmaning att expremintera.

när du kommit fram till vad du vill ha, så undersök begagnatmarknaden. Där kan du spara pengar och göra fynd!

/Peter

Sigma 28-70/2.8, ca:3000:- + Canon 50/1.8 II, ca: 1000:-

eller Tokina 24-200/3.5-5.6, ca:3000:- + Canon 50/1.8 II.

vågar knappt fråga, men det här med zoom... någon skrev att han såg en nackdel med canon 50/1.8 II inte kunde zooma utan man fick backa. Hur vet man om ett objektiv har zoom? Verkar som mina pengar bara duger till ETT bättre begagnat objektiv. Då undrar jag vilket jag ska satsa på? Nåt allround lixom... :D

Tamron 28-75/2.8 ?
Sigma 28-70/2.8 ?
Tokina 24-200/3.5-5.6 ?

Först och främst vill jag avråda dig från att köpa blixt. 300D kan handhållas i 1/20sek. För längre tider får du köpa ett stativ för en tusing. Behöver du blixt så duger den inbyggda alldeles utmärkt tills du verkligen vet att du behöver en för 5000kr.

28mm är för lite på 300D, du kommer inte kunna ta några vidvinkelbilder. De flesta nybörjare vill ha vidvinkel, därför bör du titta på zoomar som börjar runt 18mm som kommer passa din 300D. Köp ett Sigma 18-50 EX, kostar närmare 5000kr, men det är nog det bästa du kan skaffa dig. Objektivet är ljusstarkt med f/2.8 som största bländare och ganska smidigt. Om du inte tar porträtt ofta, då behövs inget 50mm f/1.8, du klarar dig alldeles utmärkt med sigman. Den ger tillräcklig oskärpa vid 50mm och f/2.8. och du kan addera oskärpa i Photoshop i värsta fall.

Tamron 28-75 är ok, men låna för guds skull ett 28mm objektiv från vem som helst och kolla om den vidvinkeln duger, innan du handlar.

Med din strama budget så kan man inte få allt. Macro är ju bara att glömma. Men du kan köra tricket att hålla objektivet omvänt mot kameran,läs mer i avdelningen "gör det själv". http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32934

2 cents från en annan nybliven 300D ägare med minimal budget.

Sticker kanske ut huvudet .....

Varför inte ett Sigma 18-125/3,5-5,6 DC ?
2735:- på Cyberphoto just nu och säkert ännu billigare utomlands om man vill handla där.

Låt gå för att det är ljussvagare än 2.8.

Låt gå för att det bara passar en DSLR med APS-c
sensor (300D, 20D mfl.)

Men det ger ett brännviddsomfång som är suveränt att starta med, tids nog blir man en hejjare på att byta optik på kameran ändå. Motsvarar alltså en brännvidd (bildvinkel) på 28-200mm på en 300D. Perfekt till nästan allt.

Och skärpa och färg är i alla fall bättre än kitobjektivet.

Väger man in priset så ger jag definitivt den en stark 4:a av 5.

Mvh. Kristian

marooned skrev:
Först och främst vill jag avråda dig från att köpa blixt. 300D kan handhållas i 1/20sek. För längre tider får du köpa ett stativ för en tusing. Behöver du blixt så duger den inbyggda alldeles utmärkt tills du verkligen vet att du behöver en för 5000kr.

Visst, man kan ta bilder utan blixt men inte utan objektiv...

Men det är STOR skillnad mellan att slå en blixt rakt på (som kamerans inbyggda blixt gör) och att slå blixten i taket.

Man brukar säga att en normalstadig hand klarar av att hålla kameran stilla tiden "ett genom brännvidden", dvs ca 1/125 s med ett 135 mm objektiv. För 300D, där sensorn 24x18mm är mindre än ett filmnegativ 36x24mm, får du kanske räkna med ännu lite kortare tider. (Om du inte vill ha rörelseoskärpa, så klart. Det kan vara jättesnyggt)

Stativ är utmärkt för att hålla själva kameran stilla, men det stoppar ju inte ett rörligt motiv.

Jättebra tråd!

Jag tar mig friheten att låna den en liten smula. Tipsen ni ger för 300D, står de kvar om kameran byts mot en 20D?

Jag har ett 19-35 Tokina till till min canon och det optiken anser jag mkt prisvärd som beg. Jag hittade ett ex för 1000:-
Ett annat budget alterativ på vidvinkelsidan är väl den sk. kitgluggen efs 18-55 som finns för ca 1200 på www.cyberphoto.se

/Stefan

Finns det fler rookies här med begränsad budget som jag? Vad har ni köpt för objektiv? Jag har nu insett att mina 4000 förmodligen bara räcker till ett objektiv. Man kan ju iofs göra begagnatfynd, men jag är en orolig själ utan tålamod så jag kommer köpa nytt från cyberphoto (förmodligen). Eftersom jag inte vet vad jag kommer fota riktigt söker jag ett bra allroundobjektiv för pengarna. Har ju fått några bra förslag så jag tar väl något av dom och håller tummarna. Det jag känner mig ganska säker på är jag kommer plåta mest utomhus.

ANNONS
Götaplatsens Foto