Annons

Nybörjare i yrsnö - snabba köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Holm^

Medlem
Hej!

Jag vill först inleda med att jag faktiskt har försökt söka mig till min information. Både här på fotosidan, google och biblioteket. Inget utan vidare lycka.

Und jetzt! Det är så att jag går i köptankarna av en slr. Jag fotar inte särskilt ofta (500 - 600 bilder/år (digitalt)) men skulle gärna vilja göra det. Att köpa en slr kanske gör att jag känner lite mer "press". Och kanske t.om. lär mig något.

Nu är det så att jag har fått ett bra pris (tror jag). Det är en EOS 5a, VG10, EF 35-80 och rem för 1800. Enligt säljaren skall allt vara i fint skick och fungera.

Det jag bekymrar mig över är vad jag bör titta på när jag skall köpa en begagnad kamera. Låt säga att jag träffar säljaren i stan, och han står där med kameran. Jag får den i handen och skall titta på optiken och så, vad bör jag leta efter?

Konkret: Vad skall man som köpare vara vaksam på när man köper begagnad kamera + optik. Vad kan jag göra för att säkerställa att det mesta åtminstone är okej?

Som sagt: Totalt rookie på Sytemkameror, vet inte ens hur man fäster objektivet. (och tyvärr känner jag ingen).

Snälla hjälp mig!

// Alexander Holm
Göteborg

Hej!

Just vad gäller EOS 5 så skall man vara noga med programratten, som är erkänt mycket dålig och lätt går sönder. Man kan (kunde?) få den reparerad hyfsat enkelt, men det kostar väl som kameran (som du får mkt billigt!)

Öppna också bakstycket och se så att slutarridån är oskadad och att bakstycket inte är repigt på insidan (där filmen går emot). Andra saker som att den håller exponeringstider osv kan man inte se själv. Ta gärna ett bild på Bulb-läget och se att den "låter bra". En sliten kamera utanpå har ofta blivit ovarsamt behandlat, och är säljaren pressfotograf kan man räkna med att den kan vara sliten mekaniskt.

Har du lite mer pengar över så skulle jag gå för en begagnad eos3, jag köpte min i göteborg för ett år sen för 2700 om jag minns rätt, det är väl runt 10 000 under nypriset? Den kameran är nyare, och är nog den bästa kameran canon gjort (undantaget 1vS), och saknar helt digital motsvarihet: en eos 5D i storlek, med handhavande och möjligheter som en 1D! Då blir fotande kul!!!

Dyker upp lite då och då på blocket, man får vara snabb, många vill ha den!

Jag såg på eosdoc att det fanns en "fix" och jag läste även igenom proceduren. Jag är rätt teknisk och gillar att skruva så knappen är ett orosmoment men inte det värsta i världen.

Värre vore väl om som du säger något är repat och det repar filmen =/.

Får jag som novis då fråga, hur tar man ett kort i bulb (glödlampa?) läge? Och jag antar att "låta bra" är samma sak som inget rassel, inget metall som skär mot metall och dylikt.

Jo visst är Eos 3an bättre, den har väl 7 punkter i kors t.ex. eller var det 45 i ellips? Hur som så gäller det att bevaka då, och antagligen lär jag inte få optik.

Hum hum...

Beslutsångest.

Tack för hjälpen hittills!

Hej igen!

bulb (varför heter det egentligen så?) betyder att spegeln fälls upp och slutaren öppnas när man trycker ner avtryckaren, och slår igen när man släpper avtryckaren (dvs exponering så länge man håller nere knappen). Man hör då lättare alla delar av exponeringen, men jag vet faktiskt inte hur det ska låta när man har en sliten kamera, fick bara tipset av någon, och alla mina kameror låter utan missljud, så jag har inte hört en dålig kamera.

Jag vet inte så mycket om eos 5an, men det jag älskar med 3an är dess multispot-mätning och ljusa sökare, så om du (som jag) gillar att analysera igenom bilden innan du knäpper av, ha koll på hur exponeringen blir, se var det är risk för utbrända högdagrar och igensotade skuggor etc så är eos 3 kameran för dig! Att den är nyare på marknaden (kom väl i slutet på 90-talet? 98?)än eos5 gör ju också att exen borde vara lite mer välbehållna (självklart beroende på vem som hade kameran).

Titta förbi expert i focus gårda, de brukar ha gott om begagnat välservat, köpte en trevlig eos620 där för några år sen.

Tack för ett uttömmande svar men återigen. Hur går jag tillväga, jag antar att det är någon form av inställning som krävs för att kameran skall uppföra sig på det sättet. Vilken? Är det på programratten? Eller något annat ställe?

Som halvfattig gymnasieelev så är 2000:- ett tak för mig. Så jag letar efter prisvärt som inte är allt för dyrt, och som låter mig leka lite åtminstone. Jag kommer i huvudsak fota s/v (70/30), vet inte varför men jag tycker det är skönt. Andra saker träder fram och allt blir skarpare.

Hur som, the deal is going down och jag hoppas få mer tips på vad man som köpare kan kontrollera. Optik - repor, är väl rätt givet, fukt också. Annat?

Oj, glömde det. Bulb är normalt en egen inställning på programratten.

Det låter vettigt att köra mest svartvitt, och har du en begränsad budget så gå på eos 5an, den är ingen dålig kamera alls, många naturfotografers gamla arbetshäst.

Försök dock så snart som möjligt skaffa ett fast objektiv , gärna en 50mm (kostar ca 1000 spänn i nypris), en klassisk glugg med oerhörd skärpa, som verkligen gör dina svartvita bilder rättvisa. För svartvitt fotande är lite av ett hantverk, med allt mörkrumsarbete och sånt, så att ha en liten urskarp fast glugg "hör liksom till", visst får man jobba lite när man fotar, zooma genom att flytta sig osv, men det får man tillbaks med de perfekta negativen i mörkrummet.

Jättekul att du ska fota svartvitt, du kommer att få en otroligt rolig hobby!

Per Persson skrev:
Bulb kommer nog från den tiden man hade lösa blixtlampor (engångs) man satte i en reflektor.

Bulbläget har räddat mig en gång då blixtsynken på kameran la av. Det var i det närmaste kolmörkt så jag körde på bulb, öppnade slutaren och fyrade av blixten manuellt.

Det är ju trots allt bättre med bilder än inga bilder alls.

tack tack!

Men om vi ser så här då:

Förutom EOS 5an och EOS 3an, vad finns det för bra, billiga kameror? Helt mekaniska till lite modernare?

Antagligen en uppsjö.

Vad rekommenderas? Typ, "topp tio" eller så.

Oj, bra fråga!

Jag råder dig att välja ett system där det fortfarande tillverkas objektiv och kameror till, så att du kan byta upp dig med tiden. Där försvinner bla olympus OM (som är underbara kameror!).

Nej, satsa på Nikon, Canon eller Minolta. En mycket trevlig egenskap hos Nikon är att de behållit samma objektivfattning på sina autofokuskameror som på sina tidigare kameror, vilket gör att du kan köpa riktigt trevliga hantverkskameror och ändå bygga på med modern optik. Canons mer manuella kameror heter "F" (tror jag), och passar inte till EOS kamerorna och EF objektiven. Hur det är med minolta vet jag inte.

Jag vet bara något om Canon, men Nikon är minst lika bra kameror.

Nu när analoga kamerahus slumpas bort, så gå efter hus som har en ljus sökare, underbart att fota med! Hit hör väl eos 3, 5, och 1. Undvik de tvåsiffriga mm (30, 300, 50, 10 mm) som har mkt mörkare sökare och känns plastigare. Tänk på att alla kamerahus är relativt billiga, ofta behöver man inte lägga på särskilt mycket för att få ett kanonhus!

EOS 600 och 620 är några trevliga bekantskaper. Tror de är Canons tidigaste autofokuskameror, byggda som stridsvagnar, slutarljudet som ett gevärsskott, känslan på topp! (och autofokusen snabb som en snigel...). Underbara och billiga kameror! Jag har alltid en 620 laddad med svartvit film med mig, den gör mig aldrig besviken.

Här kan nog andra fylla på med nikonkameror och minoltisar. Vilket system du väljer spelar ingen roll, alla är mer än tillräckligt bra tillverkare för allt vad en vanlig person behöver. Canon är dock vanligast på begagnatmarknaden.

Jag tror det är en trevlig kameraöversikt under Produkter-> Kameraöversikt.

Lycka till!

Jag är dig ytterst tacksam!

Det är trevligt att det finns människor som du där ute i vårt avlånga, avlägsna land!

Det är ju nästan jobbigare att köpa ett system än att fotografera. Det handlar ju om "most bang for the buck" så att säga.

Övriga tankar kring fotografering och nybörjarskap?

Tack tack återigen,
// Alex

Fast se det så här, ett analogt kamerahus är en "lyxpryl", bildresultatet bestäms av den film du stoppar i kameran och det objektiv du har på den. Visst, vissa hus är skönare, har mer funktioner, känns bättre osv, men det spelar ingen större roll för resultatet, om man bara tar god tid på sig vid sitt fotograferande. En fast 50mm lins, en bra film i kameran, och du är redo att ge dig ut och tolka världen!

Förutom utrustningen så är det bra att som nybörjare direkt sätta in sig i hur en exponering går till, att kameran mäter allt som neutralgrått osv (vilket skulle ta väldigt lång tid att förklara, men bläddra i gamla fotoböcker, på den tiden hade man inte massa megapixlar och histogram och annat att tänka på, utan kunde koncentrera sig på det grundläggande). När man kan det så är man herre över sin kamera, och man vet alltid hur en bild kommer att bli, inga misslyckade exponeringar längre.

Annars är det bara att låta sig inspirerar, titta på andras bilder, gå upp till götaplatsen och titta på konst (oerhört nyttigt, målningar är oftast perfekta kompositioner och har ett klart mycket mer vågat bildspråk än de flesta fotografer). Ulf Sjöstedt (?) har ett gäng bra böcker om bildkomposition som du kan låna från stadsbibban på vägen hem, de är mkt inspirerande!

Jag vet inte om du har tillgång till mörkrum, annars är det billigt att köpa begagnat, eller försöka gå med i FFFF (kårens fotoklubb) eller någon annan fotoklubb för att få tillgång till utrustning. Att labba är jättekul, och inte alls svårt. Kan man laga mat så kan man labba i ett mörkrum.

/Martin

bulb

Om man stegar ned slutartiderna till absolut långsammast så kommer till sist Bulb,som innebär att kameran exponerar så länge man håller ned knappen alternativt gör detta med tråd,elektroniskt eller gammaldags trådutlösare beroende på kameratyp och ålder.Det behövs väl knappast påpekas att vid läge bulb krävs stativ eller annan form av rejält stöd för att överhuvudtaget få en bra bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto