Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare - Natur/Stadsmiljö-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

KimD90

Medlem
Tjenare!

Köpt min första systemkamera nu, en Nikon D90 18-105 VR Kit, men tycker alla bilder blir mer eller mindre suddiga när jag tar naturfotografier, (även med AF) är det jag som suger eller behövs det bättre objektiv?

Heeelt färsk på detta men älskar att fota, dock får jag ej till knivskarpa, färgfulla bilder.

Några tips till en ivrig nybörjare?

Mvh Kim.

Vilken bländare använder du?

Ju mer du bländar ner (större tal) desto längre skärpedjup får du. Använder du ett litet tal får du bara en liten bit skarpt och resten oskarpt.

Några fler frågor innan vi börjar med svaren ;-)
Fotograferar du i Raw (NEF) eller jpeg?

Om du är van vid bilder från en kompaktkamera så kommer bilderna från en DSLR att kännas matta och tråkiga och kanske en aning oskarpa (om du inte varit och justerat inställningarna i kameran för at höja just kontrast, skärpa, mättnad etc). Det har att göra med det faktum att bilderna från en DSLR sällan är färdiga direkt ur kameran utan behöver få en liten handpåläggning i efterbehandling. Använder du NEF (Raw-format) så är det ovan mer än en sanning.

Så lite mer informatin om hur du hanterar din kamera och kanske oxå ett bild exempel.

Har du något bildexempel? Det skulle vara väldigt bra då jag har precis samma som dig. (18-105mm och en D90)

18-105 ger normalt bra skärpa. Det är kanske trasigt?

Ge oss ett bildexempel så kan vi nog snabbt avgöra om så är fallet.

Per.

Tjenare!

dock får jag ej till knivskarpa, färgfulla bilder.

Vad gäller skärpan:

Jag vet ju inte hur oskarpa dina bilder är (dvs vad du anser vara oskarpt), men några tips på vägen (om din definition av naturfoto är typ miljöer, landskap etc):

1. Använd stativ (även ett billigt är bättre än inget)
2. Använd kamerans spegeluppfällningsfunktion för att minska vibrationer
3. Använd fjärrutlösaren så att du inte rubbar kameran när bilden tas

Med ovanstående kan du ha längre slutartider, vilket låter dig ha en mindre bländare som ökar skärpedjupen till att täcka hela bilden (t.ex. 22).

Sedan kan du bygga vidare på detta med efterskärpning i ett bildbehandlingsprogram.

Vad gäller färgfulla bilder:

Normalt sett är det efter gryning eller innan skymning som gäller för de där vackra, färgfulla naturfotografierna, så det är bara att reka och gå dit ett par gånger tills ljuset är sådär vackert som du vill ha det. På dagtid blir det sällan sådär häftigt tycker jag.

Sedan finns det naturligtvis ytterligare saker som förbättrar färgerna, t. ex. användandet av ett cirkulärt polfilter, efterbehandling i bildbehandlingsprogram (typ färgmättnad etc.)

Hoppas detta är till hjälp. Lycka till.

Mvh,
Fredrik

Om du fotar i RAW kan du göra mycket efterbehandling i datorn, och om du fotar i JPEG kan du också fixa till en hel del.

Ett tips som funkar direkt i kameran är att kolla vilken efterbehandling den gör. Skärpning, kontrast etc. Vill du ha de där verkliga "larger than life"-färgerna så är det ju naturligtvis bra att ta korten i gryning och skymning men man kan också förstärka det hela med att ställa in kamerans färger på "vivid".

Kolla t.ex. http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/picture-control.htm (ja, Ken kanske är en clown, men illustrationen är bra).

Tackar för alla svar! Ska kolla några bilder o ladda upp, kameran har vart deras visningsexemplar så det kanske är trasigt? Återkommer snart med ett par bilder!

Mvh Kim

Jag antar att dessa bilder är hela bilderna nerskalade för att kunna postas i forumet?
Om du ska posta dem i forumet, om du inte har möjlighet att ladda upp hela bilderna i full storlek nånstans (man kan skaffa ett konto på flickr tex) så bör du beskära dem så att vi får se dem i 100%. Annars är det svårt att säga så mycket om skärpan och vad en eventuell avsaknad av skärpa kan bero på.

ANNONS
Götaplatsens Foto