Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nybörjare & Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Kör en separat tråd om detta. Här kommer 100% crops från Canon S3 IS och Canon 450D m 18-55 IS. S3IS har 6MP och 450D som bekant 12MP. Hade lite svårt att få till samma 400x400 pixlar så jämförelsen är inte perfekt. Allt taget på enbenstativ, och bilderna representerar det bästa från ca 20 bilder per kamera.

Först S3IS (här blev brännvidden lite för liten):

Bilagor

• img_0004 std.jpg
    img_0004 std.jpg
    88.8 KB · Visningar: 231
Senast ändrad:
Nr 2 med S3IS, lite för liten brännvidd här istället:

Bilagor

• img_0014 std.jpg
    img_0014 std.jpg
    84.6 KB · Visningar: 247
Här första 450D, med helt standardinställning på "allt":

Bilagor

• 450 oförv img_0256.jpg
    450 oförv img_0256.jpg
    72.4 KB · Visningar: 248
Här är samma bild (450D igen), men ställde upp kamerans skärpealgoritm till "full", då blev det så här (ser rätt överdrivet ut):

Bilagor

• 450 m full skärehöjn img_0264.jpg
    450 m full skärehöjn img_0264.jpg
    82.5 KB · Visningar: 242
Tack alla ni som orkade hänga med i förra tråden. Min slutsats är nog (phew) att bilderna blir som dom ska vara på 450D:n, det är helt enkelt så att S3IS är en utomordentlig kompakt och 450D:n kvaliteter kommer inte fram här eftersom förhållandena är "ideala". Objektivet (18-55IS) essar inte riktigt på distans men producerar som den ska, inte minst med tanke på dess 12MP.

Vore mer än intressant se någon 100% crop på en distansbild från någon annan, taget med runt 50mm brännvidd och där motivet är typ hus där skärpan är lätt att se som på dessa. Mina bilder från 450D är tagna med snabba slutartider och stor bländaröppning, helt enkelt för att objektivet producerat bäst där. Alla bilder är omanipulerade och jpeg direkt från kameran.

Fortfarande missnöjd? Ska försöka hinna med att plåta motsvarande vy av Norr Mälarstrand med 50 mm under morgondagen.

Florestan skrev:
Fortfarande missnöjd? Ska försöka hinna med att plåta motsvarande vy av Norr Mälarstrand med 50 mm under morgondagen.

Nä, jag är lite lugnare nu ;-)

Kameran har helt andra kvaliteter, på kortare avstånd och inte minst inomhus med högre ISO tal, där hänger inte S3:an med. Och hastigheten, flera bilder per sek (även m blixt), har aldrig varit med om nåt liknande, har man barn är det en fröjd att följa minspel och se förträfflig skärpa på var och varannan ansiktsbild.

För landskapsbilder bör jag nog ha ett annat objektiv helt enkelt. Får gå ut och shoppa när jag vant/lärt mig mer om vad jag har nu.

Vore sjukt intressant se en liknande bild!

ANNONS
Götaplatsens Foto