Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, vad rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Är väl bättre att köpa ett litet billigare kamerahus och lägga lite mer pengar på objektiven?

Vågar man köpa begagnat?
Hur vet jag att det verkligen funkar?
Det tycker jag du har helt rätt i att prioritera objektiven i första hand!

Jag tycker absolut att du skall överväga beg. Speciellt om du har en begränsad budget.

Tycker också att det är smart att vara lite försiktig med att spendera en massa pengar innan man vet vad man vill ha. Dessutom; skulle man inte vara nöjd så förlorar man inget (eller väldigt lite) på att sälja beg, om man från början köpt beg.

Lite äldre beg. utrustning kan vara ett enkelt och billigt sätt att komma igång och fota och testa system. Ju mer man fotar, ju bättre går det att förstå vad man själv gillar och uppskattar av sin utrustning.

Vågar man inte köpa beg. på Tradera, Blocket, Fotosidan, etc. så kan jag tipsa om många fotobutiker som säljer beg. med garanti. Lite dyrare, men samtidigt mycket tryggare (speciellt om du känner dig lite osäker på det).
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Haha, det är en fråga som är helt omöjlig att besvara.

Eftersom du gillar Canon och tycker om bilderna du tog med din lånekamera så är det enkla svaret. Köp en Canon.

Förut var det alltid Canon eller Nikon. Nu är den Canon eller Nikon eller Sony eller Fujifilm.

Jag har alltid fotograferat Nikon och min fru Canon. Jag är mer van vid Nikon, men hennes 5Dmk3 är en fin kamera som jag gärna använder.

Min fru är ganska liten och Canon-kameran är nästan lika tung som henne, så vi skaffade en Sony A7iii. Stor besvikelse! Nu har vi köpt en Nikon Z7 och det känns mycket bättre.

Det är svårt att se igenom all hype och YouTube-clips så tro inte på mig eller dem. Det bästa är att låna en kamera och testa själv. Vi har alla våra egna sidor och behov.

PS. En sak som är bra med Nikon Z7 är att den är vädertätad. I förra veckan fotade jag uppe i bergen här i Monterrey och det regnade. Vi var ett gäng med olika kameror. Jag hade Sony A7iii och en gammal Nikon D7100 och tejpade plastpåsar omkring. Min kompis Canon 6D dog. Nikon Z7 hade inga problem.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Egentligen är min utgångspunkt att man ska bestämma sin maxbudget, och sen se vilka alternativ som finns inom de ramarna, men jag tar en genväg och föreslår två Canon-modeller som jag tror skulle kunna passa

Canon EOS 77D, som är en funktionsmässigt väldigt välbalanserad kamera, bra på det mesta, lättanvänd, men med några lite mer ambitiösa funktioner. Jag har sett att t.ex. Elgiganten har en ganska skaplig kampanj på den nu, som gör att det också blir en prismässigt bra kamera. Det medföljande objektivet är faktiskt ganska skapligt, och har dessutom bra närgräns, vilket gör att du förmodligen klarar en del, kanske alla, av dina makrobehov med det.

Canon EOS 50D, prisvärd spegelfri modell, om du vill ha en mindre kamera än vad en traditionell spegelreflexkamera, som t.ex. 77D är.

Båda två ger lika hög bildkvalitet, båda är lättanvända. 77D har lite bättre kontroller för fotografer som ofta vill ha snabb åtkomst att ändra vissa inställningar, på M50, som har färre knappar, kan det, i vissa fall, ge någon extra knapptryckning. Fotar man t.ex. djur, lekande barn, sport etc så är nog 77D ett bättre val (även om M50 är helt duglig)

Dessa förslag är utifrån en maxbudget på cirka 7000, samt att det är nya kameror, inte begagnade, som är mest aktuellt.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är svårt att se igenom all hype och YouTube-clips så tro inte på mig eller dem. Det bästa är att låna en kamera och testa själv. Vi har alla våra egna sidor och behov.
Förutom att starta med objektiv som man vill använda, och om man är ute mest efter spegellöst eller DSLR, så tycker jag du har helt rätt.

Dumt att köpa första bästa kamera man testat, utan att ha testat de andra modellerna eller ekosystem (tex. att bara kika på Canon, och ignorera resten utan anledning är ett helt korkat förslag i mitt tycke).

Det viktigaste är dock vilket ekosystem man väljer, och det är inte heller alltid så lätt att välja som nybörjare. Kräver en hel del omtanke och funderingar gällande vad man egentligen är ute efter.

Nya kamerahus kommer hela tiden om man saknar just något i nuvarande modellen, men krångligare och dyrare att byta system när man börjat bygga upp en ansenlig mängd kamerahus, objektiv och belysning.

Är man ändå väldigt osäker så är mitt tips till TS att kika på ett beg. kamerahus och objektiv, så får man chansen att prova ett system under lite längre tid. Samtidigt så förlorar man inte heller så mycket om man upptäcker att det är fel, och man vill sälja.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det länge viktigaste är dock vilket ekosystem man väljer ...
Nja, det är inte speciellt viktigt, om man inte vet att man har väldigt speciell inriktning på sitt fotograferande (och knappt ens då, eftersom vi inte kan förutsäga hur de olika "ekosystemen" kommer att se ut om ett par år).

Om man (som TS) redan har konstaterat att man trivs bättre med Canon än med Nikon är ju det en utmärkt utgångspunkt. Då kan man titta på vad det finns i Canons sortiment som passar budgeten och kanske jämföra detta med Fuji och/eller Sony.

Så länge man inte ser framför sig en kameraväska fylld av TS-objektiv eller telen i småbilsklassen spelar det faktiskt ingen större roll vilket "ekosystem" man satsar på.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
(tex. att bara kika på Canon, och ignorera resten utan anledning är ett helt korkat förslag i mitt tycke).

Är man ändå väldigt osäker så är mitt tips till TS att kika på ett beg. kamerahus och objektiv, så får man chansen att prova ett system under lite längre tid. Samtidigt så förlorar man inte heller så mycket om man upptäcker att det är fel, och man vill sälja.
Ska man dela ut epitet om andra FS-medlemmar kan man väl anstränga lite, och läsa in sammanhanget?

Det var TS som skrev "känner mig mer sugen på en Canon nu" och hade haft Nikon tidigare.

Jag föreslog bla Canon 6D. Kameran går bara att köpa begagnad och är förmodligen en av det billigaste FF-husen man kan köpa. Sensorn är fortfarande gångbar, den har dock få fokuspunkter men en fungerande korslagd i mitten som funkar även i svagt ljus. Kameran har även WiFi, inbyggd GPS och Live View.

Då kan TS förutom sitt macroobjektiv hitta en begagnad tex 24-70 (finns många olika). Så kan hon prova sin kamera i ett år, är TS inte nöjd kan utrustningen säljas vidare med kanske ingen förlust alls. En stor poäng är alla fina objektiv till formatet och utrustningen behöver heller inte kosta så mycket, vilket också var ett önskemål.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nej, den går alldeles utmärkt att köpa ny i butik också. T ex lär Rajala ha den hemma i butiken.
Okay, såg det nu. Det är annars en utgående modell för 13900 hos Rajala. Tycker inte det inte är värt pengarna, det går att köpa 6DII för €1029 inom EU. Jag vet inte vad 6D säljs för begagnat men det kan inte vara speciellt dyrt? Allt är avvägningar och hur mycket pengar man vill lägga. Min utgångspunkt var en begränsad budget, mycket kamerabild för pengarna och tillgång till prisvärda objektiv.

Nu hade TS uttryckt önskemål om Canon, det går naturligtvis att göra samma upplägg med andra märken.
 

lonian

Aktiv medlem
Är väl bättre att köpa ett litet billigare kamerahus och lägga lite mer pengar på objektiven?
Bra objektiv i första hand, men sedan beror det på, om du bara skall köra Auto spelar det kanske ingen roll, men om du vill utvecklas och köra manuella inställningar så är det faktiskt lättare ju fler knappar som finns på kamerahuset. De mindre instegskamerorna som är ganska billiga saknar tex ISO knapp eller ett andra skrollhjul och du får använda menyerna för att ändra grejor i stället, vilket som sagt gör det jobbigare att arbeta med.
 

martinot

Aktiv medlem
Anledning som uppgavs av TS för att välja Canon var att menyerna skulle vara mycket krångligt på Nikon.

Det antagandet lägger jag personligen inte så stor tilltro till då jag använt bägge system (de är hyfsat lika, och mycket bra bägge två).

Sedan anser jag att kameravärlden är mycket större än att begränsa sig till endast Canon och Nikon, om man nu ändå skall starta på nytt med ett blankt papper.

Gällande att ekosystem skulle vara betydelselösa så är just ekosystemet hos Canon det kanske största argumentet att välja det (finns inget större och met prisvärt, även om Nikon ligger väldigt nära som en tät tvåa).

Dessutom: Vad är vitsen med en systemkamera om man inte tänkt att ens i framtiden ha möjlighet att använda det just som ett system?

Mycket knasigheter och tveksamt tvärsäkra råd tycker jag. Tycker TS skall fundera mer på sina behov innan alla kommer upp och rekommenderar just sins egna favoritmodeller.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Spegelreflexkameror är ju som bekant på väg ut. Optiken från dessa äldre system kommer fungera med adapter på nya spegelfria hus men att i ditt läge köpa in dig i ett halvt utdöende system känns tveksamt. Det är absolut så att du får mer funktion till billigare peng med gamla systemen just nu men vill du sedan sitta med möget som skåningar säger? :). Mitt tips är att köpa det spegellösa system som är det bästa du kan köpa för ditt maxtak.

Gillar du Canon så får du mycket kamera med nya m50. Vill du ha lite fler inställningsmöjligheter direkt på huset kan en beg m5 vara intressant också. Det saknas fortfarande en hel del i linsväg för Canons EF-m men det kommer. Vill du ha ett brett utbud av högpresterande linser direkt så välj Fuji.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte ifatt

Visst har spegellöst många fina egenskaper som inte spegelreflex har, men..
När det gäller fotografering av sport, djur och annat som rör på sig, ibland fort, så ligger de fortfarande efter även i toppen. Bara uppstarttiden på någon/några tiondels sekunder och uppdateringsfrekvensen på någon /några hunddradels sekunder gör tex fotografering av springande djur och flygande fåglar väldigt besvärlig. Speciellt som man försöker spara batteri ibland och stänga av kameran för att klara fotografera en hel dag på ett par batterier. (och detta när det inte är kallt!). Själv använder jag min Olympus EM 1 MK II mer och mer även om jag förbannar ryckigheten i snabba rörelser (fågelvingar t.ex.) och att det tar den där tiondels sekunden innan jag ser det jag siktar på med resultatet att jag får lyfta ögat och försöka igen. Vad jag gillar är att jag får en bättre bild av hur exponeringen blir (att köra i t.ex av-läget har blivit mycket lättare med spegelöst eftersom jag i princip alltid måste exponeringskompensera men nu ser jag det direkt och behöver inte fundera på om bakgrunden kräver det), annat på pluslistan är att AF sitter som en smäck om bara kameran hinner låsa på motivet. Med spegelreflex är det betydligt mer konstiga avikelser. Mer bilder i fokus på snabba föremål bara inte lagget/fördröjningen sätter krokben. Hoppas att nästa generation Canon och Nikon har det där som gör att man slutgiltigt kan bestämma sig för ett system (har idag 3 och använder dem olika beroende på vad som ska fotograferas). Tyvärr är vi inte där ännu men kanske om 5-6 år.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Vågar man köpa begagnat?
Hur vet jag att det verkligen funkar?
Det finns flera här på FS som nästan bara köper begagnat.

Kameraprylar av någorlunda kvalitet är fantastiskt robusta och håller i många många år.

Man testar såklart grejerna innan köp. Tar några bilder och granskar resultatet. Provar med största och minsta bländare, och andra alternativa inställningar. Man kan via meny-alternativ för sensorrengöring frigöra sensorn och se ifall den ser hel och ren ut.

Men eftersom begagnat säljs utan garanti på privatmarknaden är det såklart en chansning.

Min åtta år gamla EOS 7D åstadkommer fortfarande lika fina bilder som när den var ny. En sådan får man för några tusenlappar och kan ha mycket roligt med.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Mycket knasigheter och tveksamt tvärsäkra råd tycker jag. Tycker TS skall fundera mer på sina behov innan alla kommer upp och rekommenderar just sins egna favoritmodeller.
"Knasigheter" kan du stå för själv och jag tycker du kan lägga ner dina dumma insinuationer, du läser allt för bokstavligt! Som upplysning. 6D är inte min favoritkamera, ingen kamera jag äger eller kommer att äga. Jag resonerar utifrån en ide om vad som kan passa TS. Det kunde lika gärna ha varit ett annat märke/modell beroende på hur frågan ställs, budget, typ av fotografering osv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Spegelreflexkameror är ju som bekant på väg ut. Optiken från dessa äldre system kommer fungera med adapter på nya spegelfria hus men att i ditt läge köpa in dig i ett halvt utdöende system känns tveksamt. Det är absolut så att du får mer funktion till billigare peng med gamla systemen just nu men vill du sedan sitta med möget som skåningar säger? :). Mitt tips är att köpa det spegellösa system som är det bästa du kan köpa för ditt maxtak.

Gillar du Canon så får du mycket kamera med nya m50. Vill du ha lite fler inställningsmöjligheter direkt på huset kan en beg m5 vara intressant också. Det saknas fortfarande en hel del i linsväg för Canons EF-m men det kommer. Vill du ha ett brett utbud av högpresterande linser direkt så välj Fuji.
Ja, spegelreflex är på väg ut, problemet är bara att med intresseområden som djur kommer TS behöva någon ny spegellös toppmodell som har bra autofokus och lite lagg i sökaren. Det blir inte billigt. För den typen av motiv är det inte läge att köpa en fem år gammal slö begagnad spegellös medan t.ex. en gammal Canon 7D för en spottstyver fortfarande kan fungera utmärkt.

Faktum är att många naturfotografer börjat sin bana med Canon 7d och ett Canon 400/5.6. Det är fortfarande en bra start för blivande djurfotografer med smal budget. Man kan få ett hyfsat begagnat Canon 400/5.6 för under 10 000. Vad det gäller makro så är de flesta makro objektiv man kan få tag på skarpa och fina oavsett märke, bäst är brännvidder kring 100mm så att mer plats att ljussätta. För bra macrobilder kan det även vara en bra ide att lämna lite plats i budget för en blixt. Det behöver inte vara en ringblixt eller speciell macroblixt men den bör kunna användas lös från kameran. Är det fjärilar eller annat skyggt man försöker komma nära kan man ha nytta av 400:an även här, kanske i kombination med telekonverter eller mellanringar.

Skulle inte heller vara så säker på att det kommer så mycket mer objektiv till Canons spegellösa. Jag vill visserligen minnas att det kom någon nyhet vid Photokina i år, men i och med Canons EF-m objektiv inte är kompatibla med deras nya spegellösa system är nog risken stor att Canon M system kommer att ta samma väg som Nikon 1 som Nikon lade ned i år. Det är förstås ren spekulation, men det borde vara mera kostnadseffektivt för Canon att bara marknadsföra två system än tre. Den som lever får se.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Spegelreflexkameror är ju som bekant på väg ut. Optiken från dessa äldre system kommer fungera med adapter på nya spegelfria hus men att i ditt läge köpa in dig i ett halvt utdöende system känns tveksamt.[...]
Den som idag återväcker sitt fotointresse efter tjugo års dvala kan mycket väl somna om i idet igen efter några år.

Under dessa år händer naturligtvis en hel del i framkanten av teknikutvecklingen.
Men flera av de som har en gammal spegelreflex kommer fortsätta att använda den.
Det finns ju faktiskt till och med folk som fortfarande fotograferar med film i kameran.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kanske tolkar jag TS fel men sport, flygande fågel och annan riktigt krävande fotografering verkar inte ha så hög prioritet i ursprungsinlägget? Har jag förstått det rätt tycker jag inte hon ska köpa in sig i ett sakta utdöende system. Har jag missuppfattat håller jag med er som kommenterat mitt inlägg. Då kommer hon inte undan spegelsystemen.
 
ANNONS