Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfråga ang. objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

stenaker

Aktiv medlem
Jag har nyss köpt en Canon 350D med objektivet EF-S 18-55 (3,5-5,6). Jag är nybörjare när det gäller att fota med digital systenkamera. Tanken är att köpa en begagnad Sigma 18-125 f3,5-5,6 DC. för att den har längre brännvidd. Frågan är om jag kommer få problem med att autofokusen bommar hela tiden målet. (Har läst recensioner angående Sigma 18-125) Inget jag som nybörjare önskar mig. Kommer jag att se någon skillnad på bilderna tagen med Sigman vs. Canon objektivet?
Mvh. /Roger.

Jag tror du kommer att bli besviken på brännvidden 125 mm.

Om du vill ha ökad brännvidd bör den nog vara mera åt 200 - 300 hållet.

Jag sålde mitt kitobjektiv och köpte ett Sigma 18-200/3,5-6,3 som mitt allroundobjektiv. Jag är nöjd med det. Det är en "semesterglugg" lätt och bekväm att ha med sig men naturligtvis inte fullt så skarp (och tung) som dom dyra proffsgluggarna.

Är nu på väg att komplettera med en Tamron 28-75/2,8 glugg som jag tänker plocka fram när jag vill ha extra skarpa bilder. Den gluggen är i princip den lättaste man kan köpa av dom skarpa.

Jag tycker det är skönt att slippa byta objektiv när man är ute och rör på sig och så missar man inte dom ögonblicksbilder som dyker upp precis när man har fel objektiv monterat.

Det uppväger gott den något mindre skärpan man får men man kommer hem med en bild istället för ingen alls...

Denna Sig 18-125 kom mkt bra ut i FOTO's test.
Tror det är senaste numret, då dom testade enbart ett gäng objektiv avsedda för "småsensorkamerorna".
På 50 mm var det väldigt skarpt tom, och inte direkt dålig på nån brännvidd.