Denna Sig 18-125 kom mkt bra ut i FOTO's test.
Tror det är senaste numret, då dom testade enbart ett gäng objektiv avsedda för "småsensorkamerorna".
På 50 mm var det väldigt skarpt tom, och inte direkt dålig på nån brännvidd.
Dock inte kanonskarpt på max brännvidden, men sett totalt verkar det ge mkt för pengen om man just är ute efter ett kompakt objektiv med möjlighet att då och då ha längre räckvidd.
18-125 är iaf allmänt sett en mindre kompromiss än ett med större omfång, för just det extra telet är där det är som svårast att ge riktigt bra skärpa.
Detta visade sej i att Tamrons motsvarande 'långzoom' (18-200) hade märkbart sämre prestanda, i synnerhet uppåt teleläget men inte så värst vid kortare brännvidderna heller.
Sen blir 'extra långt tele/litet objektiv' svårare att hålla stadigt...
Båda Sigmas 'långzoomar' (18-125 / 18-200) är hyggligt små, men det är ju personligt vad man fixar och hur man tycker det känns att hålla kamera/optik på bra sätt...
Om AF kommer funka klockrent med Sigmorna vet jag inte, men verkar inte som just dessa är sämre än andra efter vad jag kunnat finna...
EOS 350D har i sej ett bättre och exaktare AF-system än min 300D har iaf, borde bli OK om det inte är fel på optiken och DÅ har du kanske garantimöjlighet(?)
Sigma 18-125 har inte funnit SÅ länge, men kolla, garantin kan ju ha gått ut.
Canons 18-55'a har jag haft och den är ju bra, men lär inte ge bättre skärpa än Sigmas 18-125 på motsvarande brännvidder, om FOTO's test är att räkna med
(dom testar hos Hasselblads i Göteborg, och även om en mät-test är EN sak, och plåtande ute en annan, så är ju alla objektiv provade efter samma mall.
Dessutom fotograferar FOTO's journalist, som är en mkt kunnig person i sammanhanget, In Real Life innan något omdöme ges!)
(Jag har inget med FOTO att göra, ska nämnas!)
Men jag berömmer gärna deras tester för dom tycks vara allmänt mkt noga och lite mer serösa, och framför allt: inte så "hypande" som vissa andra tidningar i branschen...
Vill du bara ha lite extra tele är Sigmas 55-200 en sleeper, som för runt 1500 kr ger 'lika bra' resultat som kitoptiken i sin motsvarande brännvidd, blända ner lite och det är inte illa alls.
Jag har testat med ett Nikon D70-hus och det objektivet 'levererar' om än inte som dom bästa (till HELT andra pengar)