Annons

Tamron objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

bella7010

Medlem
Hej!
har någon ett gott råd till mej?
Jag vill köpa ett nytt zoomobjektiv till min Canon 5d.
Jag vill prova att fota fåglar, inte havsörn på 800 meters avstånd men inte heller duvorna på torget.
Samtidigt vet jag inte hur mycket fåglar jag kommer hitta och hur många tillfällen i skogen som faktiskt kommer att bli av, så jag kommer nog inte behöva värsta värsting objektivet..

Det vore även fint om jag kunde ha mera användning av objektivet också ifall min fågelkarriär blir kortvarig.

Jag har tittat lite på tamron sp af 70-300mm f4-5,6 Di VC USD som ligger runt 4000kr och tamron af 18-400mm f3,5-6,3 Di II VC HLD för typ 6500kr.

skulle nirekommendera nåt av dom? Eller nåt annat bättre alternativ? Vill gärna att det ska vara ett prisvärt budgetobjektiv.
Tack!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ditt val 70-300 är inte så dåligt, du hittar det begagnat för lite över 2000:-. Du kan ju se vad de större fotoaffärerna har i begagnat så får du också garanti, såsom ScandinavienPhoto, Cyberphoto, Mattssons foto.

Ett annat alternativ är detta Tamron 100-400
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tamron-100-400-4-5-6-3-di-vc-usd-till-canon-af , det går kanske att hitta begagnat ockdå.

Jag skulle undvika allroundzoom, de är egentligen inte bra till så mycket mer än att vara allround, men visst de täcker ju ett större område.
 

ztenlund

Aktiv medlem
18-400 bör undvikas till 5D-serien oavsett, eftersom det är avsett för APS-C och inte täcker hela sensorn.

100-400 är nog inte en så tokig idé bland tredjepartsobjektiven om man inte vill gå på de större och tyngre 150-600-varianterna.
 

PMD

Aktiv medlem
Tamron 100-400 har ljusstyrka f/6.3 i längsta läget, och högsta ISO-inställning på EOS 5D är ISO 1600. Det begränsar lite i svagt ljus om man ska fotografera flygande fåglar eftersom man då kan behöva ganska korta slutartider. Det kanske går jättebra ofta, men det är något att vara medveten om innan man köper objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tamron 100-400 har ljusstyrka f/6.3 i längsta läget, och högsta ISO-inställning på EOS 5D är ISO 1600. Det begränsar lite i svagt ljus om man ska fotografera flygande fåglar eftersom man då kan behöva ganska korta slutartider. Det kanske går jättebra ofta, men det är något att vara medveten om innan man köper objektivet.
Om det nu är en Mk1 och inte bara slarvigt skrivet. Det är i vilket fall inget argument för 70-300 att tala om. 100-400 är f/5,6 på 240 mm och f/6 på 300 mm. Vill man ha högre ljusstyrka än den här sortens zoomar brukar priset dra iväg.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det som talar emot Tamron 100-400 är en ganska kraftig prishöjning den senaste tiden, objektivet har i omgångar sålts för 6500:- och får då klassas som prisvärt. Kanske går det att hitta begagnat. Skärpemässigt så har den bra mätkurvor.

Kan inte så mycket om canonobjektiv, men det gamla Canon 100-400 skjutzoomen kanske kan som begagnat vara något?
 

PMD

Aktiv medlem
Kan inte så mycket om canonobjektiv, men det gamla Canon 100-400 skjutzoomen kanske kan som begagnat vara något?
Jodå, det är ganska bra (jag har ett sådant) men ganska tungt.

Hur begagnatpriserna ligger på sådana har jag dock ingen aning om.

Man bör också tycka om att använda en skjutzoom. Det har både för- och nackdelar, men en del människor avskyr den typen av zoomobjektiv.
 
ANNONS