Annons

Nybörjarfråga om externa blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på en extern blixt till min 300D jag också. Speciellt eftersom mitt fina Sigma EX objektiv ger blixtskugga med den inbyggda, men även för att kunna ta bättre ionomhusbilder. Jag har några grundläggande frågor som jag inte har lyckats läsa mig till. Frågorna gäller användning på 300D. Har läst den andra tråden där man rekommenderar Sigma EF-500 DG Super som bra och prisvärd så vi kan utgå från denna.

Har förstått att blixtens "ljuskägla" följer inzoomningen automatiskt med E-TTL, är det riktigt eller har jag fått det om bakfoten?

Anpassas också styrkan automatiskt för avståndet eller måste man ställa in det på blixten varje gång?

Från ungefär hur långt avstånd kan man ta en hygglig blixtbild med en sådan extern blixt om man zoomar in?

Tack,
Björn

Hej

Välj en blixt där du kan ställa blixtkompensation, tex 550EX. Det kan vara bra att ha då du blir varm i kläderna.

E-TTL bygger på att blixten sänder en mätblixt först och mäter på det föremål du har fokucerat på, så det är viktigt att inte komponera om efter du mätt till du fotar

Du har en * knapp på kameran (FEL), med den kan du utlösa mätblixten och då minns kameran mätningen i x sekunder eller så länge du håller inne *

Avståndet justeras med Zoomningen på 550EX så till vida att reflektorn justeras lite för ljusöppningen har jag för mig.

BugEyes skrev:
Har förstått att blixtens "ljuskägla" följer inzoomningen automatiskt med E-TTL, är det riktigt eller har jag fått det om bakfoten?

Anpassas också styrkan automatiskt för avståndet eller måste man ställa in det på blixten varje gång?

Från ungefär hur långt avstånd kan man ta en hygglig blixtbild med en sådan extern blixt om man zoomar in?

Ljuskäglan förändras efter brännvidden automatiskt på den blixten. Det betyder att blixten inte slösar ljus utanför den bildvinkel som linsen täcker.

Ljusstyrkan (exponeringen) justeras automatiskt, det styr E-TTL-systemet.

Med din f/2.8-zoom inställd på 50 mm kan du skjuta 40/2.8=14 meter med en EF-500 DG super vid ISO 100 då blixten har ledtal 40 vid den brännvidden. Det är helt OK. Ofta vill du säkert dock studsa den på en vägg eller i taket så max avstånd till motivet blir i så fall kortare.

Det går att ställa blixtkompensation med den blixten, du behöver inte köpa Canons dyrare 580EX. Fast det är klart en 580 är ju snyggare...

Till Canon EOS 300D, rekomenderas alltid rysshacket som ersättning för kamerans inbyggda programvra. Den ger då möjlighet till blixtljuskompensation styrd från kameran vid E-TTL fotografering. Blixtar som stödjer detta är Sigmas EF500 DG både ST och SUPER, samt Canons Speedlite EX-serie. Kan finnas blixtar från Metz och Sunpack som även de fungerar.

En Sigma EF-500 har ledtal 55 om jag inte minns fel. Beroende på bländaröppning och ISO-tal kommer du 15 m. Den stora fördelen i blixtstyrkan är att den räcker till för att slå den i vita tak och ljuset räcker till.

Tack för svaren,

Känns bra att få bekräftat vad jag trodde så jag slipper besvikelser efteråt.
Enligt den andra tråden så ska den Sigma blixten vara ett plagiat på 550EX och ha samma ledtal och funktioner. Verkar vara ett vettigt köp om man vill ha en som räcker till men inte vill betala hur mycket som helst.
Känner till rysshacket, men eftersom det går att blixtljuskompensera blixten med reglage på densamma (FEC) så borde väl det ersätta den funktionen i hacket?

BugEyes skrev:
Tack för svaren,

Känns bra att få bekräftat vad jag trodde så jag slipper besvikelser efteråt.
Enligt den andra tråden så ska den Sigma blixten vara ett plagiat på 550EX och ha samma ledtal och funktioner. Verkar vara ett vettigt köp om man vill ha en som räcker till men inte vill betala hur mycket som helst.
Känner till rysshacket, men eftersom det går att blixtljuskompensera blixten med reglage på densamma (FEC) så borde väl det ersätta den funktionen i hacket?

Du väljer om du vill styra det på blixten eller om du vill styra det från kameran. Det är frivilligt att använda det ryska hacket, men hacket ger kameran fler nyttiga funktioner än enbart FEC. En annan parameter är att om enbart hade tänkt att köra med blixten i automatläget finns det pengar att spara med FEC styrbar i kameran, eftersom du då kan köpa en billigare blixt, som inte har funktioner på manöverpanelen för FEC. Sigmas och Canons blixtar kan alla styras från kameran, med inställning för FEC.

Som svar på din fråga kan du styra detta från blixten, men jag anser det är bökigare. Jag gjorde detta innan rysshacket fanns och anvä'nder numera kameran att reglera denna funktion.

Fast på en DSLR slösar alla blixtar utom 580EX lite ljus då ljuskäglan ställs in efter den riktiga brännvidden vad jag vet. Den räknar inte in beskärningsfaktorn i bildvinkeln. Det gör därimot 580EX tillsammans med de nya kamerorna vilket jag personligen finner mycket bekvämt. Men visst, smakar det så kostar det och Sigmas EF-500 DG är annars en bra omtyckt blixt, detsamma gäller Metz 54 tror jag den hette.

ANNONS
Götaplatsens Foto