Annons

nybörjarfråga om zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

björn.e

Ny medlem
Hej.Jag är en total novis vad gäller beteckningar
på objektiv.Jag vill ha ett objektiv som motsvarar 25x förstoring dvs exakt som jag har på min videokamera.Jag tänker köpa en canon eos 35d och ett extra objektiv för naturfoto. Om någon orkar och har tid så skriv eller länka gärna till någon sida som förklar denna djungel för mig:)

Tacksam för svar Björn.E

Om du menar att du vill ha ett objektiv som klarar hela omfånget från ett 25x objektiv så får du leta länge, det heter då i sådana fall något i stil med 20-500. Detta finns inte vad jag vet. Eller menar du att du vill ha ett objektiv med fast brännvidd som bara visar 25x förstoring? I sådana fall måste du ta reda på brännviddsmått i mm på ditt videokameraobjektiv samt hur stor sensorn i kameran är :)

Det finns inget sådant objektiv på marknaden idag. Du blir istället tvungen att dela detta på två objektiv.

Ett val kunde vara EF 17-55/2.8 IS + Sigma EX 50-500. Då får du ett zoomomfång motsvarande 29x (500/17). Sen är det klart att dessa två kostar vänster lillfinger.

Vad har du för mål och vilken budget har du?

förtydligande

Jag menar bara att jag vill ha ett objektiv som motsvarar 25xzoom ursäkta att jag var lite otydlig tidigare.

Re: förtydligande

björn.e skrev:
Jag menar bara att jag vill ha ett objektiv som motsvarar 25xzoom ursäkta att jag var lite otydlig tidigare.

25ggr vad? 25 ggr säger bara att förhållandet mellan ändlägena är 25ggr.
Det skulle t ex vara ett 20-500 mm. Sådana objektiv finns inte och skulle vara oerhört dyrt att tillverka.

Du har helt andra optiska förutsättnigar för objektiv till en (digital) SLR jmfrt med en videokamera. Objektivet til en videokamera skall projicera en bild som är mindre än ett frimärke dvs så liten är sensorn ("filmen") på en normal konsumentvideokamera. Typiskt värde för en "25ggr" zoom på en videokamera är 6 - 150mm

På en DSLR är sensorn ("filmen") typiskt i storlek 15 x 23 mm.
Ett objektiv som skall projicera en så stor bild är mycket, mycket svårare att konstruera och dyrare att tilverka.

De flesta "vanliga" zoomobjektiv för (D)SLR har 3 till 4 ggr omfång. Typiskt 11-22mm, 17-40, 24-70, 70-200 osv.

Det fins några "superzoomar" typ den Jesper nämner ovan 50-500 mm. Är fortf "bara" 10 ggr och kostar en hel del. Canon har också en 28-300 mm vilket är något över 10 ggr.

Om du köper standardzoomen eller den s.k. kitgluggen så behöver du också en telezoom.
Standardzoomen (kitgluggen) har ett omfång 3x, brännvidden är 18-55mm.

Om du med naturfoto menar att du vill zooma in ytterligare så ska du nog titta på en telezoom som har brännvidden 70-300mm eller så. Det finns en hel del att välja på i olika prislägen och kvalitet.

Läs i andra trådar, använd sökfunktionen så hittar du massor av tips.

Re: förtydligande

björn.e skrev:
Problemet är att 25x zoom är ingen bra måttstock i stillbildsvärlden.

Stillbilder ställer helt andra krav på optiken än när man tar rörliga bilder och ett zoomobjektiv för stillbilder med enormt omfång blir antingen optiskt dåligt eller väldigt dyrt, stort och tungt.

En av de viktigaste poängerna med en systemkamera är därför att man istället byter objektiv och sätter på ett med ett omfång som är lämplat för den fotografering som gäller för stunden. Om man t.ex. mest fotograferar familjebilder och fotbollsmatcher från läktaren kan man mycket väl klara sig med två zoomobjektiv som har ett "hål" mellan sig. Vid andra typer av fotografering kanske en zoom t.o.m. är olämplig och man använder därför ibland istället objektiv med fast brännvidd (man byter objektiv istället för att zooma).

Stillbilder beskär man ofta och plockar ut bara den del av bilden som är intressant och därmed minskar behovet av enormt långa brännvidder vilket är en lycka för oss amatörer som inte har råd med värstingobjektiv. Ett jätteobjektiv kan kosta som 15 videokameror eller ännu mer för att sätta det i lite relation.

Nästan alla videokameror har bildstabilisering som tar bort fotografens skakande när man zoomar in extremt långt och den rörliga bilden är dessutom mycket mer förlåtande mot lite skakande. Stillbilder ställer normalt sett mycket högre krav på stabilitet och erbjuder ibland också andra lösningar på detta problem.

Jesper har redan gett dig ett förslag men om du istället svarar på hans frågor och talar om på ett ungefär hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga och dessutom talar om vilka olika typer av fotografering (ishockey, natur, fest&familj, o.s.v.) och vid vilka ljusförhållanden (inomhus/utomhus, dagsljus/skymning, os.v.) du tror att du kommer att använda sakerna så kan du säkert få förslag på en ännu mer lämplig utrustning för just det du vill göra.

Du har redan sagt naturfotografering men det är en enorm skillnad om man fotograferar insekter, landskap eller flyttfåglar. Allting kan vara naturfoto men kräver helt olika utrustning för att bli någorlunda bra så en lite närmare förklaring vore bra där också.

En bra idé när det gäller stillbildsfotografering är att köpa ett eller ett åtminstone ett fåtal objektiv och med dem lära sig vad olika brännvidder och begränsningar i ljusstyrka innebär för den fotografering man vill ägna åt innan man köper på sig riktigt dyra saker.

Jag tror att Björn tillsammans med många andra har förväxlat "antal gånger zoom" med brännvidd.
Det är vanligta att man hör folk tala om att köpa "zoom" när dom menar brännvidder längre än normalen.
Björn, jag tror att du ska fundera på fasta brännvidder, 300mm -400mm eventuellt med telekonverter som ökar brännvidden 1,4 eller 2 gånger.
Deta ger dig bra förutsättingar för naturfoto, gärna i kombination med kortare optik 50-100mm och någon vidvinkel, ca 12-20 mm för miljöbilder.
Men dina "25x zoom" ska du nog leta efter i ett 400mm ev med telekonverter till.

tack

Tack för era svar. För ovanlighetens skull så verkar alla på denna site vara seriösa vilket känns skönt tycker jag:)
I vilket fall så kommer jag att köpa en eos 35 men jag avstår nog ifrån en optik på 10 tusen eller mer!
En jobbarkompis var med om en incident förra vintern när han fotade en hunddrags tävling blev översprungen och krossade ett objektiv för ca 20000.

ANNONS
Götaplatsens Foto