Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfråga: Var vågar man byta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hallå där på er!

Har precis kommit tillbaka till fotohobbyn efter många år i dvala p.g.a att jag inte var nöjd med skärpedjupet på digitala kameror, åtminstone de jag hade råd med då. Nu är dock en fin kamera inköpt och det är dags att sätta igång igen.

Det här med att i huvud taget kunna byta objektiv är helt nytt för mig och jag har köpt mig ett teleobjektiv på "nybörjarnivå" utöver det som följer med.

Enl manualer och dyl bör man inte byta objektiv i "mycket dammiga miljöer" för att inte få in skit i kameran. Men var går eg gränsen för detta? Inomhus lär väl vara okej, men hur är det när man är ute i fältet och fotar? Att jag inte står o byter objektiv i sahara-öknen fattar jag, och troligen inte heller på stranden, men i övrigt då? Är luften på stan dammig? Eller luften i ett naturområde kanske? Hur gör ni andra här?

Overallt

Precis överallt om man behöver byta (Lite överdrivet, sunt förnuft bör gälla, dock skulle jag inte tveka att byta i Sahara)

*skrattar* Okej! det var ingen större rädsla för skräp i kameran där inte, är alla av samma orädda karaktär här eller? :p

Självklart ska man byta objektiv om man måste (och kan) oavsett vart man är om det är avgörande för att fånga ett unikt fototillfälle.

Somsagt, sunt förnuft. Många nya systemkameror har dammrengöring i huset genom att sensorn vibrerar mycket snabbt precis när man startar kameran. På det viset är man lite extra skyddad om man väl skulle få in damm, men självklart kan partiklar fastna även på dessa sensorer.

Jo jag har "dubbelt" skydd i min kamera har jag för mig det står i reklamen. Men självklart är det inte grönt för objektivbyte i sandstorm för det. Men okej det låter inte som man ska överdriva sin försiktighet med andra ord. Byte ute i alla normala miljöer lär alltså vara helt okej.

Insekter i kamerahuset måste vara det värsta som kan hända. Annars byter jag för det mesta där jag slipper se damm eller regn.

insekter? hade inte ens tänkt på den möjligheten ;) Men jag lär väl bli varse när jag ska ut i spenaten, kommer väl vända mig runt som en galning på jakt efter trollsländor, mygg o annat elände innan jag vågar skruva på grejorna.

pluto2 skrev:
insekter? hade inte ens tänkt på den möjligheten ;) Men jag lär väl bli varse när jag ska ut i spenaten, kommer väl vända mig runt som en galning på jakt efter trollsländor, mygg o annat elände innan jag vågar skruva på grejorna.
Tänk dig en blodssprängd mygga som kommer in precis när du fäster på objektivet. Surr surr på spegeln.

pluto2 skrev:

Haha... ja, en trollslända blir nog svårt att klona bort i PS.

Annars är det nog som de flesta andra skriver, sunt förnuft. Låt bli att byta i extrema miljöer som sandstrand t.ex. Att hålla kameran vänd nedåt medan man är objektivlös brukar väl också vara ett tips.

Tips

Ett tips för er som är paranoida är att vända kamera nedåt och ha en jacka/T-shirt över så det inte blåser in sand. Till slut får man alltid in skräp men det är bara att blåsa bort med gummituta eller tryckluft (var försiktig). Ibland måste man t.o.m. köra "statisk penselrengöring eller våtrengöring men detta tar bara ett par minuter så det är inget att oroa sig över.( dessutom går ju mindre fläckar på bilderna att klona bort på ett par sekunder) Det var värre på diafilmens tid då man fick in mikroskopiska sandkorn som repade filmen. Dessa repor var betydligt värre att få bort!!!

Tryckluft är nog bäst att undvika helt, den är aldrig särskilt ren. Inte heller Luft-på-burk, dessa avger lätt vätskedroppar har jag sett (har testad dessa tidigare på filmremsor).

Bra tips där! nej jag ska undvika sandstränder så klarar jag mig nog då ;) Tack för alla tips och info! Finns väl inget rätt o fel eg, det var väl inte det jag var ute efter, snarare mer rent praktiskt hur de flesta förhåller sig till det helt enkelt.

Ang tryckluft, skulle aldrig använda det inne i en kamera ärligt talat, jag vet från erfarenhet vid bruk av det på andra saker, ingen höjdare. möjligen om man köper en jävligt dyr.

Apropå något annat manualkrams om objektiv: enl objektivmanualen skall man ta bort även det främre linsskyddet på ett objektiv innan man monterar det på kameran. Det låter ju rent dumt, behövs det verkligen? jag tar ju ändå av det när jag slår på kameran senare. Ha det av när man monterar är ju bara att be om att råka kladda på det med fingrarna.

Du kan byta objektiv på alla platser där Du kan tänka Dig äta gräggtårta. Gillar Du knastret - byt på bara.

Byt objektiv när det behövs om du har möjlighet. Och möjlighet har man betydligt oftare än vad manualen rekommenderar.
Det är så konstigt tycker jag, när det satt film i kamerorna i stället för en sensor så var det aldrig något snack om damm. Det var bara något naturligt att det fanns dammprickar. Man kunde ju dessutom få dem inte bara i kamerahuset utan även i nästa steg, när man hade negativet i förstoringsapparaten.

Damm och skräp är något man lever med helt enkelt, precis som sängkvalster. Och man tar hand om det när det blir störande.

Fast borde inte problemet varit mindre med film?
36 engångs-sensorer på rulle, och varje gång man drar i spaken så kommer det fram en ny dammfri.

David G skrev:
Fast borde inte problemet varit mindre med film?
36 engångs-sensorer på rulle, och varje gång man drar i spaken så kommer det fram en ny dammfri.
När du tagit 24 eller 36 bilder hänger du sensorn på "tork" i 20 timmar så får vi se hur mycket damm det är på den, jag har inget torkskåp så jag får en hel del damm på neggen, men det hör nästan till;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto