Annons

Nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

reso75

Medlem
Hej!!!

Jag har tagit en bild high-jpg, gör efterarbetet i PS Elemnts, allt är frid och fröjd.
MEN.......när jag sen förmiskar bilden inträffar en rad obehagliga bi-effekter som jag inte fattar.

Ex; jag har en bild som heter "Julhunden" på min sida, även bifogad. Om man tittar på löpsedlarna till vänster, de lodräta linjerna så är de helt "bluddriga" och oskarpa. Det är de inte på den efeterarbetade orginalbilden.

Om någon vet vad jag gör för fel så uppskattar jag verkligen input.

Tack på förhand
/Björn

Hej Björn!

Jag har inget säkert svart att ge, kanske finns andra som kan det. Men ett par tankar:

Sådana effekter har jag ibland upplevt om jag lägger på för mycket efterskärpning (oskarp mask). Kan det vara det?

Upplever du samma sak när du tittar på bilden i ditt bildvisningsprogram? Om inte kan det bero på storleken på den bild du laddat upp här på FS. Är den stor kommer den att anpassas för visning här och det kan ibland ge oönskade effekter. Läs mer här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/imageupload.htm

Det är vad jag kan komma på. Hoppas någon kan ge dig ett mer exakt svar. och såga mitt... :)

Bra bild förresten, var är den tagen? Tycker mig känna igen miljön. Att det är HBG framgår ju.

/Arne

Tack Arne
Efterskärpningen var nog för mycket samt den uppladdade bilden för liten, detta i kombination ger dessa fenomen skulle jag tro. Får exprementera vidare.

Återigen tack, det hade tagit mig många timmar att lösa gåtan själv.

PS Bilden är tagen på Södra Storgaten vid ZOO bar, som du ser är det Helsingborgs väder och jag provade med olika bländare (är helt nybörjare)

ANNONS
Götaplatsens Foto