Annons

nybörjarfrågor EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

hackarn

Ny medlem
OK, bear with me...

Just "provkört" nyuppackad EOS 350d.

Två frågor:

1. Går det att fota via LCD:n, eller är den bara till för granskning? (OK, OK, men jag har ett medfött problem att blunda med ett öga, OK?)
2. Har sigmagluggar till min gamla analoga EOS 300 och 28-80 funkar, men 70-210 funkar inte???(error 99)?? varför??

allra ödmjukast,

hackarn

hackarn skrev:
OK, bear with me...

Just "provkört" nyuppackad EOS 350d.

Två frågor:

1. Går det att fota via LCD:n, eller är den bara till för granskning? (OK, OK, men jag har ett medfött problem att blunda med ett öga, OK?)
2. Har sigmagluggar till min gamla analoga EOS 300 och 28-80 funkar, men 70-210 funkar inte???(error 99)?? varför??

allra ödmjukast,

hackarn

1. Med en spegelreflex går det inte att fota via LCDn eftersom bilden skickas till sökaren.

2. Äldre ojektiv kan behöva chippas om för att fungera. Med Sigma tror jag det brukar vara ganska enkelt, om du söker här på fotosidan hittar du massor om detta.

Lycka till med fotandet.

hackarn skrev:
(OK, OK, men jag har ett medfött problem att blunda med ett öga, OK?)

Du behöver inte blunda, det går att träna upp att ha båda ögonen öppna när man tittar in i sökaren.

Jag är själv vänsterögd & har alltid båda ögonen öppna när jag tittar in i sökaren, detta för att det blir mer avslappnat så. Om man är högerögd, vilket är vanligast, så är det dock svårare att inte blunda eftersom man ser förbi kameran med vänsterögat.

Du får kolla vilket öga som känns bäst för dig, om vänsterögat känns bra så är det inga som helst problem att ha båda ögonen öppna. Är du högerögd så blir det svårare, testa & se.

Detta med Error 99 kan jag inte men har i andra canontrådar läst att man rekommenderar att rengöra kontakterna på objektivet, testa det innan du kollar upp omchippning.

//Larsa

Det går nog att lära sig att titta med båda ögonen, det är nog en vanesak skulle jag tro.

ANNONS
Götaplatsens Foto