Annons

Nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
Det borde finnas en nybörjaravdelning där man kan ställa frågor som kan låta korkade för dem som sysslat med fotografi i halva deras liv. Där skulle jag hänga ofta! ;-)

Jag behöver svar på lite frågor nu...

Har just lärt mig att automatisk blixt inte bör användas inomhus, speciellt inte när man tar porträttfoton, eftersom ansiktet blir för blankt på vissa ställen. Men vanlig belysning räcker oftast inte långt inomhus såvida inte solen skiner in genom fönstret. Så vad kan man göra då, om man inte har diverse olika extrablixter osv till en digitalkamera?

Så undrar jag över det här med skärpedjup och vad det egentligen betyder... Är det samma sak som att för lite skärpedjup får bilden att se "platt" ut, dvs sakna 3D känsla, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har också lärt mig hur fult det kan vara med sneda horisonter och bilder tagna uppifrån istället för jämnhöjd. Vad finns det mer för viktigheter att undvika?

Mvh Kriss
 

Jeppe

Aktiv medlem
En grundbok i fotografering hittar du nog på biblioteket. Om du inte vill använda blixt hemma kan man ljussätta med några spotlights istället.

Angående skärpedjup: Stor bländare (litet tal) ger ett kort skärpedjup. Dvs, att bara det som du fokuserar på och det som befinner sig i samma plan blir skarpt, resten blir mer eller mindre suddigt.

Liten bländare (stort tal) ger då följdaktligen ett långt skärpedjup. Att säga att bilden ser platt ut har inte så mycket med skärpedjupet i sig att göra utan mer då att kompositionen i bilden saknar referenspunkter för betraktaren. T.ex. En landskapsbild utan förgrund, alltså om man zoomar in det som finns ganska långt bort.

Ett teleobjektiv ger också en väldigt "platt" bild då det komprimerar ihop avståndet mellan olika objekt.

Bilder tagna uppifrån behöver inte alls vara fula, allting har ett syfte.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Hmm det var minsann inga lätta frågor att besvara!

Jag börjar med blixten.
Visst tusan kan det bli bra med blixtbilder inomhus. Ett litet tips är att skaffa en omnibounser. En mjölkvit plastsak som du sätter över blixten. Ger mjukare och finare ljus.
En annan variant om du har separat blixt är att "studsa" den mot taket, väggen eller en annan vit yta.

Djupet i bilden.
Visst spelar skärpedjupet in men det är en rad faktorer som ger djup åt en bild.

Att ha en bra förgrund samt bra bakgrund är viktigt.

Ljuset är ochså betydande för djupet i en bild. EX. Sidoljus vid ett porträtt tar fram strukturen i huden och skapar på så sätt ett djup medan ett rakt ljus på modellen plattar ut det hela.

Visst kan sneda horisonter störa vid i övrigt perfekta landskapsbilder men ofta kan en liten lutning öka spänningen i en bild eller balansera upp en annars obekväm komposition.

Är inte regler till för att brytas?
 

kriss

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!

Länkarna jag fick verkar jättebra, jag har lagt in dem bland favoriter och ska läsa & lära när det blir lite lugnt omkring mig. (Just nu sitter sambon med lille sonen på golvet med nån bilbana och är arga för att katten förstör för dem... haha)

Hihi, jag gillade gbjernes uttalande om att regler är till för att brytas, och sedan leadheads svar! Det är ju sant... fel som gjorts av direkt okunskap är inte direkt fint, men fel som gjorts med flit kan vara riktigt spännande.

Så nu måste jag skynda att lära så att jag FÅR göra snygga fel! ;-)

Gbjerne, det där med att rakt på ljus plattar ut modellen, det sa jag tänka på!

Tack allihop för intressant läsning! Sen ska jag läsa vidare på länkarna jag fick!

Mvh Kriss
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Re: Tack för alla svar!

krissybaby skrev:
Det är ju sant... fel som gjorts av direkt okunskap är inte direkt fint, men fel som gjorts med flit kan vara riktigt spännande.
Hehe... Nåja, det där stämmer kanske inte helt.
Teoretiskt sett så kan ju vilken chimpans som helst med APS-kamera (hade inte Kodak någon sån reklam på tv när APS lanserades?) helt ovetande göra ett fel som höjer en bild.
Skillnaden ligger väl snarare i att den som vet en del har större chans att göra fel på rätt sätt.

Eller kanske det heter "göra fel på fel sätt så att det blir rätt"?

Jaja, det kan kvitta.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Notera att jag med ovanstående inlägg inte vill mena att de som använder APS-kameror är chimpanser.

Jag menar, alla vet ju att de är orangutanger... ;-)
 
ANNONS