Annons

Nybörjartips eftersökes

Produkter
(logga in för att koppla)

ignatz

Aktiv medlem
Hej,

jag har precis köpt en nikon F65, min första systemkamera. Innan dess hade jag diverse kompaktkameror, men tröttande på det kassa resultatet.
Nu har jag alltså tagit mig i kragen och införskaffat "riktiga" gejor (nåja, ingen Canon Eos 1, men endå).

Då jag aldrig tidigare haft syst.-kamera kan jag följdaktligen inget om skärpedjup, exponeringstid, bländartal, DIN-tal, osv, mm.

Visserligen kan jag fotta med kameran på full automatik, men det känns beige och framförallt tråkigt.

Så till frågorna:
1. Kan någon sammanfatta allt det väsentliga för mig eller ge mig tips vad jag ska tänka på.
2. Kan någon rekomendera en bra nybörjarbok som går igenom allt detta?

Tack på förhand.

Hej!

Mitt tips till dig är att du drar till biblioteket, och letar upp en bok som heter "Foto, min hobby" Skriven av Ulf Sjöstedt... den ser lite gammal ut, men inte mkt har ändrats sen den skrevs... superbok, sätt dig en helg och läs den så öppnas en helt ny värld för dig.

När du läst nämnda bok och tycker att du börjar få lite koll så kan du titta på Sjöstedts övriga böcker som enligt min åsikt är helt suveräna, bla bildkomposition är mkt bra.

Lycka till, Larsa

Extremt kortfattat så du kan experimentera tills du skaffat lite böcker:

Ställ in kamerans programratt (M A S P etc) på "A", dvs bländarprioritet. Nu kan du med inmatningsratten på kameran (inte på linsen!) variera bländaren;

Stor bländare (tex 2.8) ger kort skärpedjup och kort slutartid, bra för tex porträtt pga kort skärpedjup eller action pga kort slutartid.

Liten bländare (tex 16) ger långt skärpedjup, bra för tex landskap. Tyvärr blir slutartiden lång med risk för skakningsoskärpa. Försök hålla slutartiden kortare än ca 1/fokallängd vid hanhållning, tex kortare än 1/60s med 50mm lins eller 1/125s med 100mm lins.

Genom att hålla skärpedjupsknappen nertryckt kan du se i sökaren hur mycket som blir skarpt.

Filmens ISO-tal (DIN, ASA) berättar hur ljuskänslig filmen är. Med ASA 400 behöver du bara 1/4 av den slutartid du behöver med ISO 100 vid samma bländare och ljusförhållande.

Skaffa lite billig ISO 200-400 och ge dig ut och experimentera!

Kan för övrigt rekomendera National Geographic Photography Field Guide på engelska som rätt heltäckande introduktionsbok (den svenska översättningen lär inte vara helt lyckad)

Lycka till!

/Martin

Man tackar ödmjukast!

Jättekul att få så snabba och konkreta svar! Lagom kortfattade och "to the point" allihopa.

Nu ska jag experimetera med tipsen och köpa böcker.

Återigen, tack!
/Daniel Martini

Vill du ha bra skrivna böcker som dessutom verkar vettiga så försök med:

Composition techniques, Ernst Wildi ISBN 1-58428-024-7

Nature Photography field guide, John Shaws, ISBN 0-8174-4059-3

OBS att den finns i två versioner, en som inte har tillägget field guide, den är äldre så undvik den.

I båda dessa har författarna fokus på naturen eller utomhus.

Field guiden täcker ljusmätning (mycket bra skrivet), utrustning (objektiv, filter etc), film, lite lite om komposition, lite vad man bör tänka på när man jobbare i olika väder ute.

Composition techniques tar upp ämnet och skriver en hel del om olika format, jämför kvadratiska format med liggande, stående, var placera huvudobjekt, färgers betydelse, störande objekt, vad gör att man får harmoni och jämvikt i bilder, antalet objekt i bilden och vad det ger etc. Rätt mycket tips att tänka på ger han. Han avslutar med en svart/vit och panoramadel.

Roine

National Geographic, den stora fotoguiden

Jag köpte boken "National Geographic, Den stora fotoguiden" Det är en bok jag verkligen kan rekommendera! Lättfattlig och med illustrationer som förtydligar ytterligare.

Klart värd varenda krona!!

Har också köpt "National Geographic, Den stora fotoguiden" och kan heller inte mer än rekommendera den...mycket välskriven och bra fotobok.

Kostade mig snäppet under 300:- (285:- tror jag) på Bokia.

MVH Björn Westergren, som snart får gå hem ifrån jobbet för dagen :)

Re: National Geographic, den stora fotoguiden

SmurfMolly skrev:
Jag köpte boken "National Geographic, Den stora fotoguiden" Det är en bok jag verkligen kan rekommendera! Lättfattlig och med illustrationer som förtydligar ytterligare.

Klart värd varenda krona!!

Plus att du får ett gråkort på köpet! Insidorna av pärmen är färgade som ett gråkort.

Daniel, om man kort ska förklara vad man använder det till kan man säga att det är den färgton för vilken kamerans exponeringsmätare är kalibrerad att ge en korrekt exponering. Du kan alltså använda ett gråkort att mäta på i knepiga ljusförhållanden för att få en korrekt exponering.

Den mesta nyttan med ett gråkort när man är nybörjare tycker jag dock är att man kan provmäta sig fram och jämföra kamerans exponeringsvärden mellan olika färgtoner t ex gröna löv, sandstrand, betong osv, och det värde gråkortet ger. Detta för att få förståelse för hur exponeringsmätaren "tänker" och du lär dig hur mycket du ska under/överexponera i olika ljussituationer, vilket dock inte är helt lätt. Hur ofta har man inte haft den "perfekta" bilden bara för att få tillbaka diorna hopplöst överexponerade eller så tror man att man haft handen framför linsen. Suck! Men kul är det!

Mvh
Geza

ANNONS
Götaplatsens Foto