Annons

Nybliven D3s-ägare med lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotograferar alltid i raw.
Objektiven jag använt är nikons senaste 24-70f2,8 och 500f4
När jag jämför med min gamla 1dmarkIV så ligger ofta d3s längre till höger oftast utan att klippa högdagrarna men nära gränsen.
Två exempel, bilden med fågeln är tagen mot himlen med 4/3 Stegs exponeringskompensation. Den andra bilden är tagen utan exponeringskomp. Båda bilderna har områden i de ljusa partierna på fågeln som är överexponerade.
http://www.flickr.com/photos/nick_74/6339851929/in/photostream/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/nick_74/6339787081/in/photostream/lightbox/

Jag kritiserade inte, det var lite trivia. Dina objektiv är ju definitivt inte underpresterande... :)

Det kan nog stämma att grundinställningen i en 1D4 ger lite lägre histogram när man öppnar bilderna i ett råbehandlingsprogram. Men som så mycket annat vad det gäller digital fotografering är detta en ganska "syntetisk" effekt. Nikon-kameran har mer kvar i råfilen att "hämta in" om det behövs, ovanför det som histogrammet visar som "klippt".

Använder du "bara" exponeringsverktyget, eller kör du något liknande "recovery" eller vad det nu heter i alla de program som finns?

Båda bilderna du visade i Flickr (som är segt som f-n nu, det tog ett par minuter att få upp dem) verkar ganska "rätt". Båda bilderna har enstaka pixlar som ligger mellan 251-255 i färgvärde - men det är ju inte många.

Tycker du att övergången ljust-ännu ljusare-vitt går för snabbt kan man som sagt reglera detta med att förskjuta exposure och brightness mot varandra.

Och tycker du att kameran ALLTID överexponerar, så ställ ner grundexponeringen....! Det är bara det att jag tror att det finns mer kvar att hämta hem i bilderna än vad du tror.

En dum fråga kanske men vilka inställningar gjorde du för att få till detta? Jag hittar inte var man kan lägga in Auto ISO på Fn-knappen. Har visserligen en D700 men menysystemet är väl i princip identiskt.

Jag har programmerat Fn knappen att skifta mellan mina memory Banks då kan jag skifta mellan ett action läge med autoiso aktiverat eller ett med fast ISO tex. Jag tycker det funkar rätt bra och har nu ställt in kameran så jag skiftar mellan action, handhållet stilla motiv och stilla motiv med kameran på stativ. Där de två första har auto iso aktiverat fast med olika värden det sista ett fast ISO.

Angående raw hanteringen så använde jag recover i camera raw och skugg/ högdager i photoshop för att få ner dom. Bilderna i flickr är efter jag försökt dra ned dom vita partierna. Men jag är ingen photoshop expert så det kan förmodligen göras bättre.

Om min Canon hade en tendens att underexponera ibland så verkar min nikon ha en tendens att överexponera.
Man får vara lite extra försiktig med fåglar som har områden med vita fjädrar, särskilt om bakgrunden är mörk.

Och suedell jag tog inte det som kritik utan sa bara vad jag använde, jag uppskattar all hjälp.

Jag har programmerat Fn knappen att skifta mellan mina memory Banks då kan jag skifta mellan ett action läge med autoiso aktiverat eller ett med fast ISO tex. Jag tycker det funkar rätt bra och har nu ställt in kameran så jag skiftar mellan action, handhållet stilla motiv och stilla motiv med kameran på stativ. Där de två första har auto iso aktiverat fast med olika värden det sista ett fast ISO.

Ok, tack för svar! Det alternativet saknas dessvärre på D700. Undrar varför? Det var ju en fiffig lösning men tyvärr inget som jag kan anamma :(

Ok, tack för svar! Det alternativet saknas dessvärre på D700. Undrar varför? Det var ju en fiffig lösning men tyvärr inget som jag kan anamma :(

Det där att kunna växla minnesbankar på det sättet är en av en hel del små uppdateringar som kom med D3s.

Varken D3 eller D700 har den möjligheten.

Det där att kunna växla minnesbankar på det sättet är en av en hel del små uppdateringar som kom med D3s.

Varken D3 eller D700 har den möjligheten.

Fast jag trodde, eller rättare sagt hoppades, att Nikon uppdaterade befintliga kamerors fw med dylika förbättringar. Har t.ex. för mig att D2X uppdaterades när D2Xs kom. Det finns säkert fler exempel. Men jag kan ha fel givetvis.

ANNONS
Götaplatsens Foto