Annons

Nyckelord i Lightroom borta

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Köpte nyligen LR2 men jag tror inte alla nyckelord följer med bilderna när jag exporterar. Det funkade i LR 1.4 men nu är det något tokigt. Ungefär 40-50% av nyckelorden följer med bilden.

Har någon annan upplevt detta?

The upgrade should have included your keywords, and my guess is that it did. However, there is bug in Lr2.0 "upgrade process" that causes the keyword preferences for: Include on Export, Export Conatining Keywords, and Export Synonyms to be unchecked. Therefore you will need to edit each of your keywords so that they will export (see atached screenshot).

Tänkte på detta inlägg, på sidan 1

The upgrade should have included your keywords, and my guess is that it did. However, there is bug in Lr2.0 "upgrade process" that causes the keyword preferences for: Include on Export, Export Conatining Keywords, and Export Synonyms to be unchecked. Therefore you will need to edit each of your keywords so that they will export (see atached screenshot).

Tänkte på detta inlägg, på sidan 1

Med lite tur har jag löst problemet. I dialogrutan vid export i LR finns en liten ruta med texten: "Write keywords as Lightroom hierarchy". När jag klickade i den rutan och sedan exporterade bilden ser det ut som alla nyckelord följde med.

Jag vet dock inte vad rutan betyder egentligen ... vet du det Roine?

Köpte nyligen LR2 men jag tror inte alla nyckelord följer med bilderna när jag exporterar.

Det finns en enkel lösning på detta. Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det måste varit någonstans på Adobes sidor, för det bygger på ett litet script som de gjort.

1. Hitta mappen scripts, eller skapa den. Exempel på Windows XP:
C:\Documents and Settings\[Användarnamn]\Application Data\Adobe\Lightroom\Scripts
2. Kopiera in filen AdjustKeywordOptions.lua (borde ju gå att söka på den hos Adobe, annars har jag den.
3. Starta om Lightroom 2 - du har nu fått en ny meny "Scripts", och därifrån kan du köra scriptet.

Alternativet är att gå in på varje Keyword, och det funkar ju om man inte har så många.

... och nej jag lämnar inga garantier, men det funkade för mig.

/martinw

normalt så exporteras nyckelorden så andra förstår det
dvs ett per rad

Kar du hierarkin
Sverige -- > Värmland --> Karlskoga

Så kommer de i tre separata nyckelord om du inte kryssar då blir det
DVS du kan aldrig få tillbaka hierarkin vid import igen, det blir tre lösa ord i LR (dbletter)

Karlskoga < värmland < sverige

(tror det e i den ordningen och som ett långt nyckelord)

< eller om det är > mellan orden

Roine

Senast ändrad:
JAg har sett ett fenomen med vissa program som läser exinfo, Coppermine tex att LR singelord går, men inte om jag gör det i BreezeBrowser

Men LR läser båda.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto