Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyfiken på dina D50 inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Jag tycker att min D50 levererar jäkligt dassiga bilder, även när jag kör jpg. Den underexponerar, den har inte tryck i svärtan, den har inte rätt tryck i de ljusa partierna osv. Detta oavsett vad jag ställer in kontrast osv på i kameran.

När jag "partyfotar" (eller vad man kallar det) i .jpg så vill jag ha så bra bild direkt från kameran det bara går - och detta verkar omöjligt. Mmm...dassiga bilder som sagt...känns som det är en hinna på alla bilder.

Kör 18-70. Har haft kameran sen 2006 och borde väl vid detta laget ha lärt mig det mesta.

Är inte kameran bättre? Ger en CMOS - sensor bättre bilder? Jag vill ha STUNS a la kompakter...

Bara nyfiken hur ni kör, och om ni själva upplever att det ger tråkiga bilder "rätt ur" ?

/Fredrik

Jag hade en D50 tidigare (numera är det svärmor som använder den efter att hennes D70 gav upp), och jag tycker det går att få till bra bilder jpeg-bilder direkt ur kameran. Det mesta ställer man under "Optimera bild", och "egen". Jag brukade köra med skärpa + 1, kontrast ("kompensera ton" har jag för mig att det står) på A eller +1, färgläge IIIa, mättnad på +. Testa om det kan vara någonting. Det går ju att lyfta bilderna lite till med efterarbete, men det är mest kontraster jag tycker behöver ändras då. Prova att köra med kompensera ton på fullt och se om det ger tilläcklig "stuns".

Jag tycker att D50 exponerade bra, men känner du att den konstant underexponerar är det väl bara ställa den på +exponering med exponeringskompensationen.

Tack för ditt svar.

Ja...får laborera vidare. Måste även lära mig Lightroom bättre så jag kan göra egna presets. Hade vart gött att få den där stunsen bums, men som sagt...får pilla vidare. =)

/Fredrik

Jag köpte en begagnad d50 för ett halvår sen så jag vet inte om det är specifikt för d50 men bildskärmen på den kameran går inte att lita på. Jag har satt lcd ljushet på +1. Ibland fungerar det men oftast inte. Speciellt inte vitbalansen. Därför tar jag mestadels raw och ändrar sen i datorn.

Om du skjuter jpg så blir det mest skillnad i mättnad om du väljer färgläge -srgb i optimerad bild. Det kan dock bli för mycket ibland tycker jag.

För partybilder antar jag att det bästa är att ha en typ sb-600 blixt, jag har dock ännu ej testat den.

Jag tycker du verkar motsäga dig själv lite.

1.Om du skriver att du får dassiga bilder "även när du kör jpg". Varför kör du då jpg och inte raw som är ett mycket bättre format att fixa till bilderna med i datorn för att få mer stuns?

2. Du skriver att bilderna blir dassiga, ingen stuns i svärtan men endå så underexponerar den? Är inte det en motsägelse. Jag skulle nog tvärtom rekomendera att sätta exponeringskompensationen på -1. Ibland sätter jag på -2 när det är mörkt ute. Då får du svärta i bilderna eftersom kameran alltid försöker göra det svarta grått annars. Kameror är byggda så.

Vet inte vad jag skall säga men he, jag tror inte det är D50 det är fel på! Med min D50 har jag tagit så många bra bilder. D50 har bättre mätning än D70s och ibland tycker jag den tom slår min D80? Men men att bara göra en inställning och tro att den skall funka i alla läge är hellt fel med en systemkamera. Du får plugga på zonsystemet och hur man använder mätmetoderna som spot, matrix och centrum och hur man kompenserar med EV steg osv. När du skriver stuns som kompakter så är du ute på hal is. En D50 slår vilken kompakt kamera som hellst även sådana som Canon G9..! Men allt handlar om kunskap. Kör du på gröna läget är kameran usel.
Läs detta..!
http://www.kenrockwell.com/nikon/d50.htm

Jag kör på helt fabriksstandard, men det gör inte mr Rockwell. Kanske kan hans tips vara något att pröva?

http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings.htm

Jag kan hålla med om att skärmen inte går att lita på, om den ska användas till att bedöma bilderna. Gör inte det, titta i datorn i stället.

Möjligen har jag små krav, men jag tycker att D50 gör ett bra jobb, till och med när jag använder den inbyggda blixten!

Kan du peka på några bilder på din Flickr-sida som du tycker är dåliga på det där sättet du beskriver i ditt första inlägg?

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto