Annons

Nypremiär på min hemsida - gamla, övergivna och förfallna miljöer

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Hur kan man bättre inleda sitt liv som 39-åring än med en nypremiär på sin hemsida?

Ja, det skulle väl vara en miljonvinst på Triss men det blev ingen sådan. Så då får det bli hemsidan istället :)

Alla ni som gillar bilder på gamla, övergivna och förfallna miljöer är välkomna att kika in på:

http://erro.se

Kom gärna med kommentarer och synpunkter.

Själv är jag inte helt nöjd med menyn, den känns lite stor, så den ska jag nog jobba på.

//Robert

hann bara titta på barnkolonin, bilderna tillsammans med informationen och texterna du har skrivit ut blir väldigt intressant och får mig att granska bilderna mer.
lättnavigerat och enkel sida som inte tar för mycket uppmärksamhet ifrån fotona.
bra gjort :)
Ska ta en närmare titt på dom andra platserna ikväll

Jag kan bara buga i respekt...

Otroligt intressant med historian omkring. Att det sen är uppföljt med väldigt vackra och väl avvägda bilder lyfter det en nivå till. Det är ruskigt spännande med gamla och övergivna platser, jag hoppas du har planer på att lägga till fler platser vad tiden lider.

//Rickard

Tack, tack!

Jo, dessa fyra platser som jag lagt upp nu är bara början. Jag har lite fler saker liggandes på hårddisken som bara ska fixas till. Och sen hoppas jag ju förstås kunna upptäcka mer. Än är inte det sista fallfärdiga huset jämnat med marken.

Trevlig sida med bra bilder och intressant text. För att det ska bli ännu bättre och speciellt mera lättläst har jag några synpunkter (som kanske också kan vara av allmänintresse).

Texten behöver större radavstånd. Särskilt som teckensnittet du valt har särskilt höga småbokstäver (xoec osv) i förhållande till versalerna och bokstäverna med staplar (EHlhb osv). Det bidrar till att textblocken ser särskilt kompakta ut.

Sedan är raderna alldeles för långa. Det tillsammans med för små radavstånd gör att ögat har svårt att hitta från radens slut till början av nästa. Där hjälper det inte med ökat radavstånd.

Mitt förslag: Bryt texten på två spalter med lagom höjd så man slipper scrolla. Öka dessutom radmellanrummet med ca 3 pkt (t ex 11/14 eller 12/15).

Så några finesser som gör det hela mer proffsigt: Skilj mellan bindestreck och tankstreck (tankstrecket är längre än bindestrecket). Byt ut de raka citattecknen mot typografiskt korrekta (som kommatecken fast i överkant). Samma gäller för apostrof om det förekommer i texten. Accenter är också luriga att få rätt.

Ta inte illa upp för mina förslag. De kan göra en intressant sida ännu bättre och med proffsig framtoning. Jag ska läsa mera ingående och ev. återkomma med flera synpunkter.

Vänliga hälsningar och lycka till.

Jag tar inte alls illa upp, utan är egentligen själv rätt intresserad av typografi och sådant.

Just teckenstorleken är nåt jag funderat på. Jag använder CSS för att formattera texten, och då verkar man tyvärr tappa funktionen att som besökare på sidan kunna justera teckenstorleken genom att t.ex. Ctrl-scrolla med mus-hjulet.

Seriffer kontra sans-seriffer då? I vanliga tryckta böcker och liknande används ju oftast seriffer för brödtexten, medans på webben verkar det vara sans-seriffer som dominerar. Ska jag byta?

Radlängden är jag också medveten om. Jag styr den inte utan den tar hela webfönstrets bredd. Har eventuellt en annan lösning på gång där.

Proffsförslagen med tankestreck, apostrofer och liknande må vara bra, men så genomarbetat orkar jag inte ha det :)

Grundproblemet är väl egentligen detta med att kunna visa en sida på ett enhetligt sätt i 473 olika kombinationer av webläsare, bildskärmar, upplösningar m.m.

Hmmm.. inkonsekvenser mellan Internet Explorer 6 och Mozilla Firefox 1.5

De horisontella streckan (<HR>) blir vita i IE men svarta i Firefox.

Ramarna runt bilder blir tvärtom svarta i IE men vita i Firefox.

Tips?

När det gäller vad man kan göra eller inte för webläsare är jag tråkigt nog helt okunnig men jag förstår problemen.

Mitt intresseområde är typografi i allmänhet och som jag nu förstår är du själv medveten om det jag tog upp som råd.

Beträffande radlängden så är det tråkigt om du faktiskt inte kan styra den annat än till webfönstrets hela bredd. Det verkar väldigt begränsande. Där får någon kunnig hjälpa dig. Det borde finnas någon lösning.

Radmellanrummen kan du väl variera. Det brukar se bra ut att öka ca 3 pkt i vanlig brödtext (11/14 t ex).

Det är nog bäst ur läsbarhetssynpunkt att hålla sig till Sans Serif på webben. Har kollat vad jag har tillgång till (med standardfonter) och Arial/Helvetica är ju vanligast men tråkig. Bläddrade fram till Myriad Webb som jag jämförde med Arial, mager och halvfet. Den ser lite spänstigare ut än Arial. Se t ex tecknen s, c och siffrorna (t ex 2, 3, 6, 9), som är öppna och trevliga. Det gör dessa tecken mera lättlästa.

Korrekta typografiska tecken: I t ex Microsoft Word kan man ställa in så man i alla fall får svenska citattecken och apostrof automatiskt. Men det kanske inte funkar för webben. Jag förstår att du tycker det är överkurs.

Så, nu har jag åtminstone fått till det så man själv kan justera teckenstorleken i webläsaren (Visa -> Teckensnitt -> Större/Mindre, eller genom att Ctrl-scrolla med mus-hjulet). Dessutom har jag lagt in 130% radhöjd. Dumt att ange radhöjd i specifika punkter när typsittet är variabelt antar jag?

Då är frågan hur man begränsar radlängden? Det verkar ju dumt att sätta den till ett visst antal pixlar eller en viss % av sidbredden? Då borde det bli konstigt vid väldigt breda eller smala sidor?

På tal om förfallna miljöer...ta en kik i mitt album..tror ja har några saker som kan intressera dig =) i Makedonien så finns det en hel del sådana miljöer.

Aleks_ skrev:
På tal om förfallna miljöer...ta en kik i mitt album..tror ja har några saker som kan intressera dig =) i Makedonien så finns det en hel del sådana miljöer.

Jo jag kan tänka mig att det finns en hel del att undersöka där. Tegelfabriker såg jag i ditt album. Trevligt. En sån ska jag också snart lägga upp på min sida - dock en annan fabrik.

Nu har jag fördjupat mig i dina bilder och texter och måste uttrycka min beundran. Verkligen lärorikt med faktauppgifter och årtal presenterade på ett sakligt men ändå lättsamt sätt. Allt överskådligt presenterat. Bilderna är mycket bra och intressanta.

Nu är texten mer lättläst med de större radavstånden. Teckensnittet fungerar bra. Om du ändå vill pröva alternativ kan du ju testa tidigare nämnda Myriad eller eller om du har tillgång till Sans Gill som är min favorit bland Sans Serif-snitten. Sedan är det ju skillnad på hur typografi uppträder på papper och på skärm. Man måste nog testa sig fram.

När/om du så småningom blir mogen att få till proffsiga citattecken osv så kanske du har tillgång till någon funktion "Sök/Ersätt" där du kan byta alla tecken på en gång. Mycket bra funktion. Annars är det bra som nu.

Lycka till nu med fler miljöer och fina bilder.

P.S. Det har knorvat ihop sig med avstånden i rubriken "Stenhamra stenbrott".

Problemet (ett av dem) med typografi på webben jämfört med tryckta media är att jag har ingen aning om vad du med din webläsare har för möjligheter. Jag skickar bara lite text till dig i form av bokstäver, sen beror det på vilka typsnitt du har. Jag kan (och gör så) lägga in rekommendationer vilka typsnitt eller typsnittsfamiljer som ska användas hos mottagaren. Däremot kan jag inte (tror jag iallafall inte) skicka med ett helt typsnitt.

Det enda sättet - mig veterligen - att idag få exakt kontroll på typografi och layout är att göra sin sida som ett PDF-dokument. Det visas lika i alla PDF-läsare, eller så är ju tanken åtminstone. Men då är det ju liksom inte en websida längre.

"Stenhamra"-rubriken borde inte vara några problem. Eller... ahh.. det är klart, om man har för smal sida så att rubriken bryts på två rader så har jag ju faktiskt inte lagt in något extra radavstånd där. Tack! Där ser man våndan av att sitta med 24" widescreen-skärm när man skapar sidorna :)

Senast ändrad:
Tuberkulos

På nyhetssändningarna idag har man kunnat höra om den nya super-resistenta tuberkulos som upptäckts i bl.a. Sydafrika och Baltikum och som tydligen har en extremt hög dödlighet.

Det är ju en slump som verkar som en tanke att detta kommer upp bara 10 dagar efter det att jag lagt upp ett bildalbum med historia kring en gammal barnkoloni för tuberkulos-sjuka. Där skriver jag bl.a. att det som man skulle kunna tro var en gammal försvunnen sjukdom faktiskt är den enskilt mest dödliga infektions-sjukdomen i världen.

http://erro.se/traces/Barnkoloni

Tack för dina bilder och texter, har just tillbringat en halvtimme på din sajt med stor behållning både av texter och bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto