Annons

Nytt objektiv för bilder på människor

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant med lite teori, har faktiskt funderat en del över detta. Men kanske inget som man använder ute på fältet så ofta (mer i hemmets varma vrå) ;-)
På fältet är dubblering av tiden och bländarsteg bra tumregler. Så tipset till Andreas är att tänka på tumreglerna om du vill ha ett hum om hur det funkar.

Tack för infon, ska kika lite mer på detta när jag har tid (teknolog som man är :))

dwargert skrev:
Intressant med lite teori, har faktiskt funderat en del över detta. Men kanske inget som man använder ute på fältet så ofta (mer i hemmets varma vrå) ;-)
På fältet är dubblering av tiden och bländarsteg bra tumregler. Så tipset till Andreas är att tänka på tumreglerna om du vill ha ett hum om hur det funkar.
Japp, men då gäller det ju också att veta att ett steg skiljer med faktorn roten ur 2;-) Dvs:

1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

Men vad händer om man vill jämföra f/3,5 med f/4,5? Det är ju vanliga bländartal det med. Jo, då får man plocka fram sin lilla formel:-D

Synkkabel tror jag att du kan få för 200kr på kaffebrus. Funderar på att köpa en bara för att slippa den där förblixten som gör att folk studsar till när man ska fotografera dem.

Nikons system använder nog väldigt många förblixtar, men hittills tycker jag inte det direkt påverkat motiven så jättemycket, mindre än vad jag hade förväntat mig i alla fall. Sen tycker jag det är skönt att slippa kablar, går ju sönder också...men skulle inte banga på att ha nån sån där liten radiosändare...har enbart hört bra saker om dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto