Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv, förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite råd från dom som är mer kunniga än jag med vilket objektiv man skall köpa.
Min plan är att byta ut mitt Sigma 24-70mm f2.8 EX Aspherical DG DF mot något lite bättre, så det är väl i den bränvidden jag vill ligga (även om jag tycker att fasta objektiv är rätt lockande, och skarpare har jag förstått). Kameran är en EOS20D.

Jag har ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX och ett Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO som jag är nöjd med, men jag får aldrig samma skärpa och bett i bilderna med 24-70 objektivet som med dom två. Ganska ofta blir bilderna direkt dåliga, jämfört med dom andra två (men fortfarande bra jämfört med min Sony F828). Det gör att 24-70 sällan används, och det är synd då det är en så allround bränvidd.

Så nu vill jag ett nytt, som ger samma skärpa som dom två, alltså troligen inte proffs kvalitet, men ändå bra. Jag skulle helst lägga mig i prisgruppen runt 6-7000:-, max skulle jag nog gå upp till 10.000:-, men det är inte den bränvidd jag använder mest då jag mest tar skidbilder och macro.

Vad skall man köpa? Vilka är skarpa?
Jag sökte lite i forumet men hitta så mycket info att man bara blev än mer förvirrad.
Jag känner ingen som bor nära som håller på med foto, så lyxen att testa finns tyvärr inte.

Tacksam för alla sorters svar.

/Magnus

Är inte det Sigma du har rättså skarpt?
Kanske ett begagnat 24-70 2,8L..

Såg ett begagnat för om det inte var runt 8000 här på fs förra veckan. Säkert såld nu, men priserna ligger nog därikring. Bra pris tycker jag.

Nya 24-105 IS har jag själv beställt, det kommer nog att passa mig närmast perfekt.

Mvh Niclas,

Har du ett dåligt ex. av Sigma 24-70/2.8? Jag får lika bra bilder med mitt 24-70 som mitt Sigma 70-200/2.8.. Vet att Sigmagluggar ibland är som lotteri..

Vissa säger ju att Tamrons motsvarighet är något bättre, annars finns ju bara Canon 24-70/2.8 eller möjligtvis Canon 28-70/2.8...

Dessutom undrar jag vad du menar med proffskvalitet? Sigma håller ofta proffskvalitet bildmässigt i sin EX serie, dock håller de inte mekaniskt för proffsbruk, som märkesgluggar gör..

Jag vet inte vad jag menar med proffskvalitet, bara att det inte skall vara i 15-20.000 klassen.

Kanske är det ett måndags ex av mitt Sigma, är det något man kan lämna i och få fixat i så fall?
Det är märkbart sämre skärpa i bilderna med 24-70mm objektivet än med dom andra.

Kan det vara något sånt som att det lägger skärpan på fel ställe? Front eller bak fokus, eller vad det kallas.

Man vill ju ha lika bra bilder med alla sina prylar. Ett tag var jag inne på att det var jag som var felet, men eftersom det alltid blir bra med dom andra så känns det som om det inte är så.

/Magnus

Jag fick byta mitt Sigma 24-70/2.8 två gånger. det första hade skit mellan linserna, det andra felfokuserade men det tredje var jättebra. Jag köpte och bytte mina gluggar vid Expert Fridhemsplan, en mycket tillmötesgående butik...

Vet någon om det finns någon i Sverige som man kan lämna i ett sånt objektiv till och få det kollat? har haft det för länge för att kunna byta det.

Skulle ändå behöva serva mitt 70-200 efter för mycket tid i bergen.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Jag känner ingen som bor nära som håller på med foto, så lyxen att testa finns tyvärr inte.

Tacksam för alla sorters svar.

/Magnus

Tja, nära och nära. Åstorp är väl inte så långt... Såg att du bor i Hbg, och där är jag med jämna mellanrum, så vill du testa Tamrons 28-75 kan vi väl fixa det inom en inte alltför avlägsen framtid. Hör av dig med ett mail i så fall.

Ett annat tips är att bevaka denna tråden

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42493&highlight=helsingborgs

Vid de träffarna finns det kanske tillfälle att testa fler gluggar.

(Har du en brorsa som är musiklärare, frågar Nicke Nyfiken efter att ha läst var du är uppväxt)

Har man råd att köpa en Canon 20D så har man väl råd att köpa orginaloptik? Förstår inte de som köper sig fina hus och sedan bara köper billiga pirater. Sedan hör man hur en del klagar på dålig kontrast m.m. Det är bättre att i så fall köpa sig ett billigare hus så man har råd med riktiga gluggar.VAKNA!

Fläsk-Tarzan skrev:
Har man råd att köpa en Canon 20D så har man väl råd att köpa orginaloptik? Förstår inte de som köper sig fina hus och sedan bara köper billiga pirater. Sedan hör man hur en del klagar på dålig kontrast m.m. Det är bättre att i så fall köpa sig ett billigare hus så man har råd med riktiga gluggar.VAKNA!

Ok, så bara för att det står canon på optiken så är den bättre ? Tror inte det. Visst är ett 24-70 L optik från canon ett säkert val om man lider av sjukan att hela tiden vilja veta att man har det bästa och att uselt resultat enbart beror på en själv. Annars tror jag att man kan leva med sigma eller tamron 24-70 motsvarighet för 4000-5000, förutsatt att optiken är felfri. Det tycker i alla fall jag att man får intrycket av då man läser om den hyllade tamron 28-75:an

Stefan

Re: Re: Nytt objektiv, förslag?

Arne S skrev:
Tja, nära och nära. Åstorp är väl inte så långt... Såg att du bor i Hbg, och där är jag med jämna mellanrum, så vill du testa Tamrons 28-75 kan vi väl fixa det inom en inte alltför avlägsen framtid. Hör av dig med ett mail i så fall.

Ett annat tips är att bevaka denna tråden

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42493&highlight=helsingborgs

Vid de träffarna finns det kanske tillfälle att testa fler gluggar.

(Har du en brorsa som är musiklärare, frågar Nicke Nyfiken efter att ha läst var du är uppväxt)

Tusen tack för erbjudandet, jag kommer att kontakta dig.

Nä, har ingen bror som är musklärare, men är yrkesmusiker själ, och var musiklärare tidigare.
Kanske är jag den du tror är min bror?

/Magnus

Fläsk-Tarzan skrev:

Jag förstår vad du menar, men allt är en växande process av många anledningar.
Grejen är att man sakta men säkert låter kvalitén på objektiven växa ikapp kvalitén på huset, man köper upp sig i den mån man har råd, i slutänden kommer man att ha toppklass L objektiv för hela slanten, men det kostar mycket pengar att ta sig dit.
Hade jag haft råd hade jag köpt allt på en gång, och ett ännu bättre hus än 20D.

En annan anledning är att man inte vet förrän man vet, har man inte haft en dyr L glugg på kameran, så förstår man inte skillnaden, om nu ens skillnaden är så stor (jag vet inte).
Man lär sig av sina misstag och sina erfarenheter och så måste det vara, annars blir man en fåne som bara gör vad alla andra säger till en.

Men, jag hade inte kunnat köpa ett billigare hus, för dom gör inte det jag vill.
Kameran skulle inte ta bilder fortare eller fler i följd för att jag hade bättre optik på ett billigare hus. Jag var helt enkelt tvungen att börja vid 20D, som var den billigaste av dom som kunde vad jag behövde. Men det innebar inte att jag hade råd att kasta ut fyra gånger så mycket pengar vid samma tillfälle på optik.
20D kanske tömde min plånbok, och sen får man vänta till den är full igen, en ganska naturlig process, tycker jag.

Och till sist, jag är 100 % nöjd med kvalitén på mina två andra "pirater", och hade en av dom först. Det kan säkert bli bättre än dom. med ännu bättre optik, men just nu är den ingen "bättre" som jag behöver, jag är inte bättre själv. Så jag klagade inte på dålig kontrast eller vad som helst på "pirat" optik, utan på just detta ex. Måndags ex finns även bland Canons egen optik, det finns i alla fall bland deras kameror, har vi märk.

/Magnus

Re: Re: Re: Nytt objektiv, förslag?

Ibanez Magnus skrev:
Tusen tack för erbjudandet, jag kommer att kontakta dig.

Nä, har ingen bror som är musklärare, men är yrkesmusiker själ, och var musiklärare tidigare.
Kanske är jag den du tror är min bror?

/Magnus

Gör så, så kan vi också passa på att klara ut det där med din brorsa...:)

ANNONS
Götaplatsens Foto