Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till d3100

Produkter
(logga in för att koppla)

LiLo85

Ny medlem
Hej!

Köpte min d3100 hos Expert när de gick i konkurs. Kit-objektivet fattades i kartongen, fick då med Tamron AF18-200 F/3.5-6.3. Har aldrig riktigt trivts med objektivet, saknar VR/VC, och tycker att bilderna blir så där...

Har nu införskaffat ett Nikkor 50mm F1.8G AF-S, som känns ganska bra. (Bara hunnit provfota lite).

Det jag mest tar bilder på är barnen, familj, vänner, födelsedagar/jul osv osv. Till sommaren kommer det förmodligen bli mycket fotografering utomhus (med barnen som huvudmotiv).

Jag vill köpa ett objektiv till, och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska köpa ytterligare ett fast objektiv (typ 85, för att fota barnen med?), eller om jag ska försöka byta ut Tamronet, till något med mindre zoom, och med VC? Förslag? Max 5000, tänkte. Kommer förmodligen att inskaffa ytterligare ett längre fram, men just nu vill plånboken bara gå med på ett, så var ska jag börja? ;)

Det jag mest tar bilder på är barnen, familj, vänner, födelsedagar/jul osv osv. Till sommaren kommer det förmodligen bli mycket fotografering utomhus (med barnen som huvudmotiv).

Jag vill köpa ett objektiv till, och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska köpa ytterligare ett fast objektiv (typ 85, för att fota barnen med?), eller om jag ska försöka byta ut Tamronet, till något med mindre zoom, och med VC? Förslag? Max 5000, tänkte. Kommer förmodligen att inskaffa ytterligare ett längre fram, men just nu vill plånboken bara gå med på ett, så var ska jag börja? ;)

Den största fördelen med fasta objektiv är att de är ljusstarka. Utomhus på sommaren så brukar det finnas ljus i överflöd, så då är ljusstyrkan inte till så stor nytta. Då är flexibiliteten i ett zoom-objektiv nog mer användbar.

Jag har ett Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G som jag är väldigt nöjd med. Det går löst på lite drygt 4000 kr (drygt 3000 kr begagnat). Innan hade jag ett Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G. Det kostar ungefär hälften. Båda har bildstabilisering och inbyggd fokusmotor.

Den största fördelen med fasta objektiv är att de är ljusstarka. Utomhus på sommaren så brukar det finnas ljus i överflöd, så då är ljusstyrkan inte till så stor nytta. Då är flexibiliteten i ett zoom-objektiv nog mer användbar.

Jag har ett Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G som jag är väldigt nöjd med. Det går löst på lite drygt 4000 kr (drygt 3000 kr begagnat). Innan hade jag ett Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G. Det kostar ungefär hälften. Båda har bildstabilisering och inbyggd fokusmotor.

Vilket av dessa två trivdes du mest med då? Funderade på ett Tamron 17-50 f/2.8 (det med VC), men åsikterna kring det verkar gå isär något när man googlar.

Har nu införskaffat ett Nikkor 50mm F1.8G AF-S, som känns ganska bra. (Bara hunnit provfota lite).

"Ganska bra"!

Om det är din definition på ganska bra, kommer du få en dyr hobby om du tänker skaffa fler bra objektiv. Ett annat "ganska bra" objektiv skulle i så fall just kunna vara Nikon 85/1.8 som du nämner. Det är visserligen lite plastigt men men man kan inte få allt för 4000 eller vad det nu kan kosta.

Den största fördelen med fasta objektiv är att de är ljusstarka. Utomhus på sommaren så brukar det finnas ljus i överflöd, så då är ljusstyrkan inte till så stor nytta.

Vinsten med den stora ljusstyrkan är inte främst att du får in mer ljus, utan att du har större möjligheter att spela med vad det gäller hur stort skärpedjup du vill ha. Ju större öppning desto kortare blir skärpedjupet. Bra t.ex om du vill ha en oskarp lugn bakgrund t.ex. vid porträtt.

QUOTE]

"Ganska bra"!

Om det är din definition på ganska bra kommer du få en dyr hobby om du tänker skaffa fler bra objektiv. Ett annat "ganska bra" objektiv skulle i så fall just kunna vara Nikon 85/1.8 som du nämner. Det är visserligen lite plastigt men men man kan inte få allt för 4000 eller vad det nu kan kosta.

"Ganska bra", för att jag som sagt bara provfotat väldigt lite (dvs några få bilder på sonen, igår, strax efter att objektivet anlänt). Alltså, har jag inte haft tid att använda det ordentligt, då kan det inte kännas så himla mycket än ;)

"Ganska bra", för att jag som sagt bara provfotat väldigt lite (dvs några få bilder på sonen, igår, strax efter att objektivet anlänt). Alltså, har jag inte haft tid att använda det ordentligt, då kan det inte kännas så himla mycket än ;)

Då har du mycket roligt att se fram emot. Det där är nog ett av de mest prisvärda objektiven i nikons program.

Jag tror du är på rätt väg med 17-50/2,8 Tamron vill du ha VC så ta det, jag vet att det skrivs att den utan är något skarpare men kan inte tänka mig att man ser det på bilderna så ta du VC om du vill ha det

Vilket av dessa två trivdes du mest med då? Funderade på ett Tamron 17-50 f/2.8 (det med VC), men åsikterna kring det verkar gå isär något när man googlar.

16-85:an helt klart. Jag bytte bort 18-105:an mot den eftersom jag ville ha ett objektiv med mindre distorsion och med fokusskala. Att den dessutom var snäppet skarpare var en välkommen bonus.

Jag brukar vara ganska skeptisk mot tredjeparts objektiv som Tamron, men just den verkar ha klarat tester och recensioner med glans. Den har dessutom större bländare, vilket kan vara användbart. Den verkar vara betydligt bättre än din nuvarande Tamron.

En liten reflektion bara: Jag tror att du kommer att sakna brännviddsområdet 50-200mm som du har på din nuvarande Tamron. Jag skulle i alla fall göra det. Jag tycker att 50mm eller 55mm är lite för kort för normalzoom, men den är min personliga preferens.

Provade lite igen nu. Fattar ingenting -autofokus funkar bara om jag väljer liveview -ska det vara så, eller vad gör jag för fel?

I LiveView sköts autofokus av bildsensorn genom kontrastdetektering. I normalt sökarläge sköts autofokus av en AF-sensor med fasdetektering i stället.

Eftersom de fungerar på helt olika sätt finns olika uppsättningar med inställningar för AF i LiveView och sökarläge (ansiktsdetekterande autofokus finns t.ex. bara i LiveView). Du har kanske ställt in kameran på manuell fokus i sökarläge och något annat läge i LiveView?

ANNONS