Annons

Nytt objektiv till M8:an

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Hej, är på jakt efter ett längre normalobjektiv/tele/porträttobjektiv till min Leica M8 (med crop-faktor på 1.33).
Har idag ett 28/2.8 som jag är nöjd med, det blir ungefär ett 35mm för M8.

Har tittat på brännvidder från 50mm och uppåt, 50mm blir exakt 66mm (vilket kanske skapar problem med ramarna i sökaren, blir kanske jobbigt att "chansa" sig fram av vad man fr med i bilden) har någon erfarenhet av 50mm på en M8?

Har också tittat på 75mm, Leica har ett fint (75/2.5) men det är alldeles för dyrt nytt, och har sällan sett ett sådant på begagnatmarknaden.
Voigtländer har ett 75/1.8 till Leica, och kostar mer rimligt för mig nytt, har dock känslan att Voigtländer inte kommer ge mig bra resultat (?!). Skulle någon med erfarenhet av Voigtländer på M8 ge någon åsikt över detta?
Eller ännu bättre, har någon erfarenhet av 75/1.8 på M8 eller annan Leica?

Glada hälsningar/ Kim

Hej, är på jakt efter ett längre normalobjektiv/tele/porträttobjektiv till min Leica M8 (med crop-faktor på 1.33).
Har idag ett 28/2.8 som jag är nöjd med, det blir ungefär ett 35mm för M8.

Har tittat på brännvidder från 50mm och uppåt, 50mm blir exakt 66mm (vilket kanske skapar problem med ramarna i sökaren, blir kanske jobbigt att "chansa" sig fram av vad man fr med i bilden) har någon erfarenhet av 50mm på en M8?

Har också tittat på 75mm, Leica har ett fint (75/2.5) men det är alldeles för dyrt nytt, och har sällan sett ett sådant på begagnatmarknaden.
Voigtländer har ett 75/1.8 till Leica, och kostar mer rimligt för mig nytt, har dock känslan att Voigtländer inte kommer ge mig bra resultat (?!). Skulle någon med erfarenhet av Voigtländer på M8 ge någon åsikt över detta?
Eller ännu bättre, har någon erfarenhet av 75/1.8 på M8 eller annan Leica?

Glada hälsningar/ Kim

50mm funkar kanonfint på M8an. Ramarna är ju anpassade efter den skenbara brännviddsförlängningen. Så ramen för 50mm som du ser i sökaren stämmer. Iallafall så exakt som det kan vara på en mätsökare :)

75mm tycker iallafall jag blir väldigt långt och trångt på en M8.

Satsa på en Voigtländer 50 1.1, Zeiss 50 1.5 eller en Leica Summicron 50. Det blir fina porträtt.

50mm funkar kanonfint på M8an. Ramarna är ju anpassade efter den skenbara brännviddsförlängningen. Så ramen för 50mm som du ser i sökaren stämmer. Iallafall så exakt som det kan vara på en mätsökare :)

Satsa på en Voigtländer 50 1.1, Zeiss 50 1.5 eller en Leica Summicron 50. Det blir fina porträtt.

Okej, det var något nytt! Så då betyder det att ramarna i sökaren visar 66mm, även om man sätter dit en 50mm? För om jag förstått rätt så blir en 50mm perfekt!

Tack för svaret!!

Glöm inte Summarit 50/2,5. Den är trevligare än Summicron 50 tycker jag.

Leitz Summicron-C 40/2,0 är också ett mycket bra alternativ till en M8:a. Filar man till bajonetten på objektivet så speglar det in 35mm ramen.

Jo sätter man på en 50:a så kommer rätt ram upp för den på M8, d.v.s. motsvarande 66mm. För mig blir det ett alldeles för snävt brännvid.

Jag rekommenderar annars en 21mm som motsvarar en 28mm till M8 och en 35:a eller 40:a som ju blir ungeräfr som en 50:a. Just 40mm Summicronen har jag fått mycket fint resultat med på M8:an.

Är det 28mm Elmariten du har nu så har du ju annars det bästa objektivet man kan ha på en M8:a.

Jo sätter man på en 50:a så kommer rätt ram upp för den på M8, d.v.s. motsvarande 66mm. För mig blir det ett alldeles för snävt brännvid.

Jag rekommenderar annars en 21mm som motsvarar en 28mm till M8 och en 35:a eller 40:a som ju blir ungeräfr som en 50:a. Just 40mm Summicronen har jag fått mycket fint resultat med på M8:an.

Är det 28mm Elmariten du har nu så har du ju annars det bästa objektivet man kan ha på en M8:a.

Ja precis, 28:an funkar fint!

Ang. Zeiss 50mm till Leica, det finns ju två stycken. Är det stor skillnad på f1.5 och 2.0:an? Det skiljer några tusenlappar mellan dom, och jag undrar om det är värt att satsa på f1.5?

Tack för att ni tar er tiden!

Hej, väcker liv i tråden med några nya funderingar :)

Det lutar åt ett Zeiss 50 f2 zm, och då undrar jag om man måste koda det för att direkt få fram 50-linjerna i sökaren?
Finns det alternativ, om inte: finns det någon i Sverige som kan koda? Eller är det Solms som gäller?

Har även sett ett Voigtländer 50 3.5 heliar (limited edition version), den ser rolig ut att använda men jag vet inte om den är för ljussvag för mig då jag ganska ofta fotograferar i mörka miljöer...

Tack för alla svar!!!

Hej, väcker liv i tråden med några nya funderingar :)

Det lutar åt ett Zeiss 50 f2 zm, och då undrar jag om man måste koda det för att direkt få fram 50-linjerna i sökaren?
Finns det alternativ, om inte: finns det någon i Sverige som kan koda? Eller är det Solms som gäller?

Har även sett ett Voigtländer 50 3.5 heliar (limited edition version), den ser rolig ut att använda men jag vet inte om den är för ljussvag för mig då jag ganska ofta fotograferar i mörka miljöer...

Tack för alla svar!!!

Du behöver inte koda något objektiv för att få upp rätt ramar i sökaren. Kodningen används endast för att ge Exif information och för att justera objektivets defekter i mjukvaran.

De gånger man använder objektiv som inte ger rätt ramar så måste man fila på bajonetten på objektivet. Men det gäller bara för dom objektiv som ligger utanför de brännvidder som finns i sökaren.

Så Zeissen kommer funka kanon!

Jag tycker att jag har läst på flera ställen att Zeiss 50/2 saknar karaktär och att den nästan blir tråkig eftersom den ger "nästan så perfekta bilder".
Stämmer det här?
Jag föredrar att fotografera mörka miljöer och både mer skärpa och "mjukhet"

ANNONS
Götaplatsens Foto