Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

1patrik

Medlem
Hej. Är det någon som har koll på Sigma 24/1,8 DG ASP Macro? Kan den vara ett komplement till min 18-140? Gillar att fota miljö/naturbilder och vardagsbilder. Hälsningar Patrik.

Det var dåligt med svar, får omformulera mig, är det någon som har testat Sigmas 24? Är bara lite nyfiken om det är en bra optik.

Såvitt jag förstår kräver objektivet fokusmotor i kameran, dvs ingen AF med D5xxx och D3xxx. Det lär också ha halvtaskig kantskärpa, vilket iofs inte är lika stort problem på ett crophus.

Kanske finns det bättre alternativ för motsvarande pengar. Vad är det du är ute efter i första hand? Brännvidden? Ljusstyrkan?

Är väl iförsta hand ljusstyrkan för foto inomhus, sedan har jag upptäckt att jag tycker att det är kul att fota landskapsbilder så därav brännvidden, har även kikat på nikons 35 1,8.

Sigma 24 mm f/1,8 var ett av de alternativ som jag övervägde som ljusstark normal på min D7100. Testerna visade dock på en kantskärpa som till och med var sämre än den Sigma 30 mm f/1,4 EX DC HSM som jag redan hade. Det blev Nikon 28 mm f/1,8 i stället. Optiskt sett ett klart bättre objektiv, men större och dyrare.

Sigma 24 mm f/1,8 var ett av de alternativ som jag övervägde som ljusstark normal på min D7100. Testerna visade dock på en kantskärpa som till och med var sämre än den Sigma 30 mm f/1,4 EX DC HSM som jag redan hade. Det blev Nikon 28 mm f/1,8 i stället. Optiskt sett ett klart bättre objektiv, men större och dyrare.

Tack för svar, då kan jag glöma Sigmat då, får åka och kolla på Nikon 28 mm f 1/8 som du föreslår.

ANNONS
Götaplatsens Foto