Annons

Nytt objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

catlin

Aktiv medlem
Önskar tips på ett bra ljusstarkt objektiv till min Nikon D7100 för foto av hundsport och andra djur i rörelse. Har sedan tidigare ett mkt gammalt zoom 18-135 mm Nikon samt ett Tamron 70-300 mm som jag inte är speciellt nöjd med i detta sammanhang. Vad säger ni?
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Önskar tips på ett bra ljusstarkt objektiv till min Nikon D7100 för foto av hundsport och andra djur i rörelse. Har sedan tidigare ett mkt gammalt zoom 18-135 mm Nikon samt ett Tamron 70-300 mm som jag inte är speciellt nöjd med i detta sammanhang. Vad säger ni?


Nikon 50mm f/1.8 och 35 f/1.8 är väl givna första val förb1800 kr st.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag tror att du behöver beskriva vad som inte är bra med 70-300mm? Är autofokus inte tillräckligt bra, är det för mörkt där du fotograferar, är skärpan dålig eller vad är det du upplever som dåligt?

Såklart bra att känna till hur mycket pengar du vill lägga på ett köp?
 

eskil23

Aktiv medlem
... ett Tamron 70-300 mm som jag inte är speciellt nöjd med i detta sammanhang. Vad säger ni?
Att du behöver förklara varför du inte är nöjd med Tamron 70-300. Det är det objektiv jag skulle välja för den typen av fotografi. I alla fall ifall jag inte hade råd med en 70-200/2,8
 

pdahlen

Aktiv medlem
Önskar tips på ett bra ljusstarkt objektiv till min Nikon D7100 för foto av hundsport och andra djur i rörelse. Har sedan tidigare ett mkt gammalt zoom 18-135 mm Nikon samt ett Tamron 70-300 mm som jag inte är speciellt nöjd med i detta sammanhang. Vad säger ni?
vilken brännvidd passar bäst till detta? Tex vilken brännvidd är det som du normalt använder mest om du går igenom dina bilder.
 

catlin

Aktiv medlem
Att du behöver förklara varför du inte är nöjd med Tamron 70-300. Det är det objektiv jag skulle välja för den typen av fotografi. I alla fall ifall jag inte hade råd med en 70-200/2,8
Det känns allmänt segt vid fokusering samt att det krävs mkt ljus för att jag ska bli nöjd. Svårt att få bra bilder vid rörelse, men det kan ju även bero på den som står bakom kameran 😊
 

catlin

Aktiv medlem
Jag tror att du behöver beskriva vad som inte är bra med 70-300mm? Är autofokus inte tillräckligt bra, är det för mörkt där du fotograferar, är skärpan dålig eller vad är det du upplever som dåligt?

Såklart bra att känna till hur mycket pengar du vill lägga på ett köp?
De tre saker du nämnde beskrev bra hur jag upplever det.
Främst autofokusen.

Vill gärna ha förslag i alla prisklasser.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Önskar tips på ett bra ljusstarkt objektiv till min Nikon D7100 för foto av hundsport och andra djur i rörelse. Har sedan tidigare ett mkt gammalt zoom 18-135 mm Nikon samt ett Tamron 70-300 mm som jag inte är speciellt nöjd med i detta sammanhang. Vad säger ni?

Jag säger såhär: Vilken typ av fokus använder du? Ett djur i rörelse ( fart ) typ en fågel i flykt eller en hund i hopp , lek eller vad det nu kan vara , kan vara svårt att fånga med full skärpa. Spotfokus...dvs en fokusfyrkant kan göra din bild. Eller så väljer du 9 fokuspunkter som är lite säkrare. Sedan så handlar det självklart om ljuset är tillräckligt för att ta bilder med snabba slutartider också.

Jag hade samma problem med min D7100 , men efter en kurs (följer med inköp av D7100)
så fick jag tipsen som gjorde bilderna.

Ett tips är att gå ned till tex en fågelsjö och träna på fåglar i rörelse/flykt.
Testa även att ställa autoISO till 6400 där du kan gå ner till snabba slutartider utan att
sänka kvalite'n på bilderna nämnvärt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Kent
 
ANNONS