Annons

Nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Tänkte utöka min kamera väska lite. Älskar mit 50mm men behöver ett nytt med zoom.
Ekonomin är inte den bästa så därför hittade jag dessa 2 som jag nu väljer mellan.
Vad tror ni?

Nikon Objektiv Af 28-80/3,5-5,6G svart
Nikon Objektiv AF 28-100/3,5-5,6G Svart

Vad står "G'et" för?

Vill främst använda det för portätt och lite natur/landskap.

G:et står för att objektivet saknar bländarring. I övrigt är det likvärdigt med ett D-objektiv. (Objektivet ger info till kameran om fokuseringsavstånd för blixtmätning).

Vad gäller objektiven i övrigt så vet jag ej. Tredjepartsoptik är inte aktuellt? I så fall finns ytterligare några alternativ.

De som recenserat 28-100 här på FS är INTE nöjda. Tror nog att det kan finnas andra vettiga alternativ för dig... Ska kolla.

Vad har du för kamerahus förresten?

Epix skrev:
G:et står för att objektivet saknar bländarring.
Tredjepartsoptik är inte aktuellt? I så fall finns ytterligare några alternativ.

Är bländar-ring ett måste? Jag sköter ju ändå all information via kameran.

Vad är trjdepartsoptik?

Det är verkligen inget måste...vet inte säkert när man ska använda den. =) På min D50 kan man inte använda bländarringen även om den finns.

Tredjepartsobtik är alltså Sigma, Tamron, Tokina osv.

Vad har du för budget?

Verkar som att 28-80 är ett bättre alternativ, men jag har själv ingen erfarenhet av något avobjektiven så det är lite svårt att råda.

Egentligen handlar det bara om att få ett bra objektiv som kan komplettera mina andra 50mm och 75-200mm

Behöver det till portätt, men kommer även under hösten att ta lite landskaps bilder samt lite bilder på tex. hotell rum etc till broschyrer.

Tamron 28-75mm/f2,8

Köp ett Tamron 28-75mm/f2,8 Zoom så får du mycket för pengarna. Bra för porträttbilder och ganska OK för landskapsbilder. Framförallt ljustarkt och skarpt vad gäller skärpa. Köp gärna till ett polarisationsfilter så får du fina naturbilder med riktigt blå himmel och reflexfritt vatten.

Jag funderade också på Tamrongluggen men eftersom Lina skriver att hennes ekonomi är lite sådär så tror jag tyvärr inte att det är aktuellt, annars håller jag med, en mkt fin glugg!

Fotar du analogt eller digitalt - vilket kamerahus har du?

Re: Tamron 28-75mm/f2,8

Maxieboy skrev:
Köp ett Tamron 28-75mm/f2,8 Zoom så får du mycket för pengarna. Bra för porträttbilder och ganska OK för landskapsbilder. Framförallt ljustarkt och skarpt vad gäller skärpa. Köp gärna till ett polarisationsfilter så får du fina naturbilder med riktigt blå himmel och reflexfritt vatten.

Tamron är absolut prisvärt jämfört med Nikons egna objektiv 28-70/2,8 som ligger på 17.595:

Tyvärr är Tamrons 3.695:- objektiv lite för dyrt för mig trots prisskillnaden.

Läste någonstans att när man sätter objektivet på ett digitalhus så måste man muliplicera med något för att få den rätta brännvidden. Vet någon av er något mer om detta?

Jag har ett Nikon D70 hus.

På din D70 har du en mindre bildsensor jämfört med en vanlig 35mm-film. Det gör att du får multiplicera brännvidden med 1.5 för att få motsvarande till din kamera. Med andra ord motsvarar ditt 50mm ett 75mm.

Ska du fotografera hotellrum så behöver du garanterat mer vidvinkel än 28mm (42mm) om det inte är vääldigt stora rum. =)

Varför inte kitgluggen till D50, 18-55mm? Ett mycket bra objektiv för de pengarna, beg. drygt 1000 kr.

Till ansiktsporträtt så har du rätt brännviddsomfång med 75-200:an och till hel-/halvkroppsporträtt så fungerar ju 50:an ypperligt. Om du inte skulle sakna glappet mellan 55 och 75 mm så tror jag på det alternativet.

Epix skrev:
På din D70 har du en mindre bildsensor jämfört med en vanlig 35mm-film. Det gör att du får multiplicera brännvidden med 1.5 för att få motsvarande till din kamera. Med andra ord motsvarar ditt 50mm ett 75mm.

Ska du fotografera hotellrum så behöver du garanterat mer vidvinkel än 28mm (42mm) om det inte är vääldigt stora rum. =)

Varför inte kitgluggen till D50, 18-55mm? Ett mycket bra objektiv för de pengarna, beg. drygt 1000 kr.

Till ansiktsporträtt så har du rätt brännviddsomfång med 75-200:an och till hel-/halvkroppsporträtt så fungerar ju 50:an ypperligt. Om du inte skulle sakna glappet mellan 55 och 75 mm så tror jag på det alternativet.

Åh tack för tipset.
18-55 verkar absolut intressant, vart kan man hitta begagnade?

Kollade nyss på mitt Tamron 28-200/3.8
Har haft det i ca 8år (om inte mer) Tror ni det har gjort sitt? Det klider liksom ut av sig själv. Har man det i handen eller på kameran och vänder den upp och ner så åker zoomen ut av sig själv.
Är det dags att kasta och byta ut?
Känns som att det inte är så bra över lag.

Lägg ut en köpesannons här på FS, det är det bästa. Finns alltid någon som ska byta upp sig.

Behåll Tamrongluggen eller sälj den, bara för att den glider isär när du vänder på den så är det inget tecken på att den gjort sitt. Det är ett ganska vanligt problem och på nyare objektiv så finns ofta ett zoomlås.

Lycka till i jakten, jag tror inte att du får ett bättre objektiv än 18-55:an för de pengarna, förutom 50/1.8 som du väl redan har?! =)

Tack för tipsen Erik.
Det blir nog 18-55 glugg.

Kan man testa och se om sitt objektiv har gjort sitt?

När man pratar objektiv till porträtt föredrar de flesta objektiv tex 75-200mm
Då undrar jag varför man gör det då bländartalet blir rätt mycket större?

Du har en poäng i det du säger. Ett riktigt bra porträttobjektiv bör ha en ljusstyrka på 2.8 för att man ska kunna styra skärpedjupet optimalt. Däremot så får du ett mindre skärpedjup ju längre brännvidd du har. Det går med andra ord inte att jämföra 200mm f/2.8 med 50 mm f/2.8 då du automatiskt får ett kortare skärpedjup på 200mm. Det är därför normaloptik som man bedömmer ljusstarka har ett största bländartal på 1.2-1.8, medan ett ljusstarkt 500mm-objektiv kanske har största bländare 4.

försökte adda dig på msn, men det verkade inte funka. Tänkte fråga lite mer. Du verkar ju ha lite koll. Jag har skit dålig koll på utrustningen. Jag bara plåtar en massa och har inte tänkt riktigt på vad jag använder ;-)

Det är helt rätt till en början. Fotografera på känsla och när det inte fungerar längre så får man försöka lära sig mer och experimentera med nya saker! =)

Det borde fungera, du kan väl skicka ett mail till mig med din msn så kan jag göra ett försök.

Ta kontakta medlem på min sida, är nog lättast.

ANNONS
Götaplatsens Foto