Annons

Nytt stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Hej. Har i dag ett Vanguard Alta Pro 263AT med Manfrotto MH055M8-Q5. På detta kör jag oftast en Sony A77 med ett nyligen köpt Sigma 300 2,8. Till min tidigare utrustning kändes detta helt ok men nu känns det lite klent när man hänger på A77 o 300. Jag filmar och fotar om vartannat därav kulleden. Tyvärr känns inte kulleden riktigt bra vare sig för filmning eller foto, funkar skapligt för båda delarna men är inte riktigt nöjd.Stativet känns lite klent mot utrustningen. Tips på stativ och ev. ett nytt huvud som funkar mot min utrustning. Fotar o filmar djur o fåglar till 90%. Alla tips är välkomna!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Glöm kula

Hej. Har i dag ett Vanguard Alta Pro 263AT med Manfrotto MH055M8-Q5. På detta kör jag oftast en Sony A77 med ett nyligen köpt Sigma 300 2,8. Till min tidigare utrustning kändes detta helt ok men nu känns det lite klent när man hänger på A77 o 300. Jag filmar och fotar om vartannat därav kulleden. Tyvärr känns inte kulleden riktigt bra vare sig för filmning eller foto, funkar skapligt för båda delarna men är inte riktigt nöjd.Stativet känns lite klent mot utrustningen. Tips på stativ och ev. ett nytt huvud som funkar mot min utrustning. Fotar o filmar djur o fåglar till 90%. Alla tips är välkomna!
Ska du filma så satsa ´på ett bra videohuvud från t.ex. Manfrotto. Bra huvud från 1500-2000 kr finns. tex MANFROTTO MVH502AH. Undvik Gitzo. De är dyra och riktigt usla. Har provat alla deras videohuvud under 6 lax och alla hackar när man panorerar långsamt. Syns i och för sig inte med normaloptik men när du använder fågeltelet eller tubkikaren så blir det riktigt uselt. Manfrottos panorerar mjukare och utan hack. Mycket prisvärda!
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Ska du filma så satsa ´på ett bra videohuvud från t.ex. Manfrotto. Bra huvud från 1500-2000 kr finns. tex MANFROTTO MVH502AH. Undvik Gitzo. De är dyra och riktigt usla. Har provat alla deras videohuvud under 6 lax och alla hackar när man panorerar långsamt. Syns i och för sig inte med normaloptik men när du använder fågeltelet eller tubkikaren så blir det riktigt uselt. Manfrottos panorerar mjukare och utan hack. Mycket prisvärda!
Jag har tittat lite på det faktiskt och kul att du nämnde det. Frågan är bara om man ska köra två stativ, ett med kula o ett med videohuvud. Blir pöligt kanske. Det är ju fördelen med den jag har, dock så är videodelen av huvudet sådär, hackar som du säger.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
2 huvud

Själv kör jag oftast 1 stativ och flera huvud. Om jag vet att det förmodligen blir stillbilder på djur/fågel så åker gimbalhuvudet på. När jag vet att jag ska filma en del så kör jag både film och stillbilder på videohuvudet. Kulan används bara sällan när det är stillbilder med kortare objektiv (under 180 mm) fast oftast kör jag handhållet.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Själv kör jag oftast 1 stativ och flera huvud. Om jag vet att det förmodligen blir stillbilder på djur/fågel så åker gimbalhuvudet på. När jag vet att jag ska filma en del så kör jag både film och stillbilder på videohuvudet. Kulan används bara sällan när det är stillbilder med kortare objektiv (under 180 mm) fast oftast kör jag handhållet.
Kanske är så man ska göra. Funderat lite på Gimbal huvud o ett bra videohuvud.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag ser väldigt få fördelar med video/panorama-huvuden när det kommer till rörliga motiv.
En ordentlig kulled skall det vara. Kolla in FEISOL.. BRA saker till rätt pris.
Annars så dyker det ju upp ARCA SWISS B1 kulor till bra priser (dock blir Arca aldrig billigt..)
/N
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Jag ser väldigt få fördelar med video/panorama-huvuden när det kommer till rörliga motiv.
En ordentlig kulled skall det vara. Kolla in FEISOL.. BRA saker till rätt pris.
Annars så dyker det ju upp ARCA SWISS B1 kulor till bra priser (dock blir Arca aldrig billigt..)
/N
Tackar för tipset. Ska absolut kolla in den.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Bra priser inte minst pga låg dollarkurs och inga extra avgifter i form av tull (=inom EU).
Förbisedda prylar detta.
Har testat och fått ett rejält förtroende för FEISOL. Då skall det sägas att jag har kört prylar från kvalitativa producenter som Gitzo, Sachtler, Arca Swiss mfl.
Står själv i begrepp om att köpa den större modellen CB-70.
/N
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Bra priser inte minst pga låg dollarkurs och inga extra avgifter i form av tull (=inom EU).
Förbisedda prylar detta.
Har testat och fått ett rejält förtroende för FEISOL. Då skall det sägas att jag har kört prylar från kvalitativa producenter som Gitzo, Sachtler, Arca Swiss mfl.
Står själv i begrepp om att köpa den större modellen CB-70.
/N
Något tips på var man kan handla Feisol. Verkar inte finnas i sverige.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Närmaste stället rent geografiskt är i Norge. Men där blir det dyrt om du inte tjänar norska stålar från början såklart ;)

Du köper direkt ifrån dem,, antingen USA eller från deras europeiska/EU enhet.
Lite dyrare från USA men jag valde där då prylarna fanns hemma för direkt leverans.
Du sparar väl några hundralappar på att köpa från inom EU då du slipper tull å skit. Men å andra sidan så är dollarn inte så dyr.. Man får räkna sig fram själv ;)
Man har (enligt uppgift!) exakt samma service jäntemot enheten i EU med prylarna man köpt från USA. Det är bra service.

Feisol EU har varit helt fantastiska att kommunicera med. Snabb respons på VARJE mail och pga olika omständigheter så blev det en hel hög för min del.

Jag är helt otroligt nöjd med min Ballhead CB-70D .. bra precision i de mekaniska reglagen vilket jag uppskattar. Inte alls långt ifrån Arca Swiss standard och den äR HÖG.

Lite skeptisk dock till att själva kulan har urfrästa hål vilket gör att smuts å skit kan komma in där. En sandstorm känns inte bra att tänka på alls (tur de är sällsynta i SE).
Men ihåliga kulor är Feisol inte ensamma om. Ser ju lite tufft ut men jag tror den främsta orsaken är att man vill spara vikt.
Jag bryr mig inte om vikten.. hellre funktionalitet!

Men men. Toknöjd så långt!

MVH Niclas
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ps, ebay är ju också en källa men prylarna är i stort sett bara nya där.. väldigt lite beggat. Kan nämna också för den som är inne på en kraftig kulled så är en sprojlans ny Feisol billigare med tull och frakt än en beggad Arca Swiss B1G som är 10 år gammal!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Allvar?

Menar du på allvar att du tycker en kula är bra till rörliga motiv och t.ex. fågel? Och att filma med ett kulhuvud, går inte det fett bort?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Filma fågel har jag inte ngn större erfarenhet av. Men här tänker vi väl i termer av både och eller har jag missförstått?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Fotografera rörliga motiv med relativ tung utrustning är väl kulhuvud näst bästa alternativet? Bäst är väl Gimbalhuvud?

/Stefan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Både och

Ts skrev ju "Fotar o filmar djur o fåglar till 90%" . Jag har ingen erfarenhet av hur det är att filma med en riktigt bra kula. Har dock aldrig sett en längre hackfri panorering gjord med kula, framför allt ingen diagonal sådan. men visst, det kanske funkar. Någon med erfarenhet får väl hjälpa till med råd i tråden.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Kan ju understryka att jag skriver utifrån stillsperspektivet, även om jag har filmat sporadiskt från kula också.
Enligt mig så erbjuder kula så många fördelar vi stillsfoto att jag aldrig skulle tänka på annat. Ett videohuvud och till och med en panoramaled har fördelar för filmning som kulleden inte har.
Precis som Rommel skriver, Gimbal är ju på många sätt genialiskt med tyngre saker. Men mindre bra om man vill snabbt svänga kameran på sidan för stående bilder.. om man inte har roterbart stativfäste på objektivet såklart.

Nä en rejäl kula är helt rätt :) Så sjukt smidigt. Men visst skall man ha hjärnan med sig, så att det inte blir ngr olyckor.

Benro gör också bra saker.

/Niclas
 
ANNONS