Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälp!!!

Lånar denna tråd lite...
Går i funderingar på att köpa ett ND filter (gråfilter) för att fota mestadels vatten och då behöver jag ju ett stativ.
Stativet behöver inte vara 180cm långt.
Jag kommer inte att fota rörligt, typ fåglar. Så det behöver inte vara speciellt följsamt.
Har inget krav på att det måste vara lätt utan min önskan är att det ska vara STABILT och inte kosta en förmögenhet.
Objektiv som i första hand kommer användas är 24-105L.
Stativet jag testade var ett billigt skitstativ "Hama Star 56" som gav oskärpa på grund av lite blåst.

Tack på förhand
/Nicke

Stativet skall inte vara för lätt.
Finns sjukt stabila stativ som väger så lite att den belastning som stativen klarar inte hjälper ett skit.

Detta är en MYCKET vanlig felföreställning, att stabiliteten endast handlar om hur mycket stativet står pall för. Stativets egenvikt är MINST lika viktig i sammanhanget!

4kg är en vikt som ofta står pall för vind. Men då vill man ju inte ha ett hur fett stativ som helst,, alltså det jag menar är ju att med vikt kommer också större volymer i själva stativet. Ett segel i vinden vill man heller inte ha!

Alltså, stativet bör vara i ganska nätt format, väga minst 4kg och stå pall för en del vikt.

Allt skitsnack om att kolfiber skulle vara så bra för att det ger lätta stativ går VERKLIGEN att diskutera! (Sedan så sticker jag inte under stolen med att kolfiber har andra fördelar!)

Vilket stativ uppfyller då dessa krav som JAG anser är viktiga?
Jo jag tycker att gamla goa klassiska Gitzo av större modeller (tex Gitzo G505 Tele Studex Compact Performance) är mycket bra stativ, de väger en del, de är inte för stora segel och de står pall för alla normala objektiv upp till 600mm f/4 och även större om man absolut måste.

Jag har två Gitzo av äldre tyngre modell och trivs jättebra med dessa. Köpta för snusk och ingenting,, så jag nästan skäms! Många säljer sådana äldre stativ i tron att de inte är värda nåt. Det ena köpte jag för 500,-+ nån hundring i frakt och det var till och med "Reporter Giant" versionen :)

Normalpriset ligger väl på mellan 1500,- och 3000,- beroende på skick. Oftare än sällan så ser de hemska ut rent utseendemässigt - men vad spelar det för roll?

Men det gäller att kolla in marknaden ett tag för att lyckas hitta rätt.
På ebay finner man flest men typ aldrig till riktigt bra pris. Där vet folk vad dessa stativ är värda! Här i vårt land så är flertalet fotografer rent ut sagt dumma vad gäller stativ!

Lycka till.

/N

Ps, ett annat bra tips är att sänka höjden till lägre nivå, ger mindre segelyta i vind, vikten lägre placerad med bättre balans som följd etc, och ofta ger det ju ett fint tilltalande perspektiv för bilden med :)

Jag säger så här. Köp ett så lätt stativ som möjligt och klarar så tung last som möjligt som plånboken klarar av hantera.
Det betyder att du kommer kånka oftare med dig stativet. Sen tynger du ner stativet med väska eller en plastpåse som du fyller med sand, grus, sten odyl mha av mittpelaren. På detta vis så sänks tyngdpunken och blir närmare mark.
Ett tungt stativ är jobbigt att kånka med sig och svårare att flytta ner tyngdpunkten.
Det är var tyndpunkten ligger som är nyckeln till stabilitet. Ett lätt stativ och en tung kamera har tyngdpunkten högt upp. Ett tungt stativ har tyngspunkten lägre ner och svårare att rubba. Ett stativ vars tyngspunkt medvete sänkts nära marknivå är ännu svårare att rubba oavsett det från bölrjan var ett eller ett tungt stativ.

Plastpåse väger inte så mycket och naturliga tymgder finns överallt om du inte har fotoryggsäck med dig.

/stefan

Gitzos systematic-serie är sjukt stabila och underbara att hantera. GT 3532 LSV levereras med en skål för video och köper du den från Optipod skickar han med en förhöjd bottenplatta för kulled också. Nu snackar vi dyra grejer men också mycket bra.

Tyngdpunkten är viktig ja. Men också själva konstruktionen.
Testa ett seriöst flerrörsstativ parallellt med ett högkvalitativt enkelrörsstativ så har du där en brutal skillnad i vridstyvhet vilket är ett fabulöst fin egenskap hos ett stativ. Plötsligt så betalar man inte många dollars för ett värstingGitzo längre.

Konstigt nog så verkar många tro att flerrörstativen innebär fördelar endast för videfotografen.. Vridstyvheten man behöver vid filmning är lika mycket en fördel vid stillsfoto.

Sachtler,s stativ är de bästa, parallellt med de vassaste från Miller, enligt mig.
4kg stativ och klarar ("HD" varianten) ca 100kg i belastning- säger inte lite!

Jag har haft både standardvarianten och HD varianten av Sachtlers senare kolfiberstativ (båda med 100mm halvkula) och de är överlägsna. Tysta, smidiga, snabba..

Idag äger jag inget Sachtler men den dagen jag använder längre brännvidd än mina dagens 420mm så kommer Sachtler 2 ENG CF HD att återigen vara prio1.

/N

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13232

Jag har ett Manfrotto med ett 501 videohuvud och det är grymt att både fotografera och filma med. Viktigt i sammanhanget för att man skall trivas är dock att stativer har bowl!
Det går extremt snabbt att justera in horisontellt och sen är det ju bara att låsa axlarna som man vill eller låta dom vara lagom tröga. Allt justerbart precis som man vill

Känn och kläm är också viktigt, så försök åka till en affär och prova hur styvt stativet är innan köp, styvhet är det som ger skarpa bilder, sen kan man såklart vikta det vid behov men ett styvt och lätt stativ har man ju med sig oftare än ett blytungt och styvt...
Kolla vad det har för fötter också, skall man stå i naturen så är det bra om fötterna har metallpiggar istället för gummigrejjer, speciellt om det blåser.

Själv så var jag flera ggr nära att komplettera bowl/halvkulan med en kulled alternativ videoled men kom aldrig fram till ett tillräckligt bra alternativ. Jag använde alltså mitt/mina Sachtler med endast bowl/halvkulan. Kan liknas vid att skriva fast objektivet i golvet.. helt vansinnigt stabilt!

Tre nackdelar med att göra som jag gjorde.
1. Tiltvinkeln var begränsad även om jag sällan störde mig på det.
2. Jag var låst vid att använda stativet endast till teleobjektivet.
3. Justeringen av friktionen på bowl/halvkulan sköts under/mellan benen på stativet vilket i början känns lite ovant.

Egentligen så var det endast nr1 som var irriterande. Idag har jag en enkel lösning på detta. Helt enkelt bygg en 50mm hög bas med konformad (smalare diameter uppe) topp. Då kan man nog vinkla mer än tillräckligt i alla vinklar och åt alla håll.

Med tanke på hur sjukt bergfast denna lösning är med extremt låg tyngdpunkt så kommer jag aldrig att köpa ngn extra led till ett sådant stativ igen.
Billigt att slippa undan den kostnaden också såklart!!

/N

ANNONS
Götaplatsens Foto