Annons

Nytt stativhuvud till ett Manfrotto 055 ProB.

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag har kommit fram till att mitt gamla stativhuvud 486RC2 är lite för klent när jag kopplar på min D200 med 70-200 och en telekonverter eller 105mm macrot och en bunt mellanringar. Trots att jag låser kulan vid ett läge glider den i bästa fall 1 cm och i värsta fall 2.

Vad är vettigt att kika på? Frågan är om ett 488- eller ett 490huvud kanske skulle räcka, eller bör man kika på en 468 för att vara på den säkra sidan?

J0£L skrev:
Jag har kommit fram till att mitt gamla stativhuvud 486RC2 är lite för klent när jag kopplar på min D200 med 70-200 och en telekonverter eller 105mm macrot och en bunt mellanringar. Trots att jag låser kulan vid ett läge glider den i bästa fall 1 cm och i värsta fall 2.

Vad är vettigt att kika på? Frågan är om ett 488- eller ett 490huvud kanske skulle räcka, eller bör man kika på en 468 för att vara på den säkra sidan?

Du bör satsa på en 468 eller bättre, annars kommer du byta igen efter ett tag, jag har själv en 468MGRC4, och den var helt suverän tillsamans med D2HS + 80-200, inga problem alls, glider inte en mm.

Det enda jag tycker är dåligt med den är bottenplattan, den är stor och bökig att lossa, sen passar den bara åt ett håll, så jag skall byta ut min mot en annan bättre platta.

Vill man ha bättre kula så blir det genast dyrare, skulle gärna vilja ha en R.R.S själv, men priset är ju drygt det dubbla....

/kent

Senast ändrad:
Tack för ditt svar Kent. Jag misstänkte nästan att det skulle vara det förståndigaste valet att gå på ett 468 direkt... Ett sådant huvud torde väl dessutom tåla mera än en 70-200 tycker jag.

Då blev det ytterligare något att skriva på den långa önskelistan :).

ANNONS
Götaplatsens Foto