Annons

kula till ett manfrotto 055

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Dags för ett stativ nu, har siktat in mig på ett manfrotto 055 nature tracker 3. Vad man ska ha för kula är svårare att bestämma sig för, antingen en manfrotto 488 som många verkar köra med och som verkar ok elller en sån här slags joystick, vilket är att föredra? Har inte så läst om så många som har det senare alternativet.

Tackar på förhand för lite hjälp!
 
Janne har gjort ett bra val, tycker jag. Jag har storebror 469.. Men 468:an räcker gott.. RC4 ska det va..

Annars har ju manfrotto numera hydraliska magnesium-tjofräs, som jag funderar på som lättviktsalternativ..

magnesium-tjofräs

å andra sidan så börjar du närma dig prisklasserna för denna då...

om du har tightare budgt så skulle jag nog titta på 488RC4
 
Är det bara jag som tycker att RC4 och RC0 är okristligt stora? Man kan ju nästan lika gärna låta stativet hänga kvar i kameran. :)
 
Vitsen är att det blir stadigt med tunga gluggar. Det är ju med tunga gluggar stativet är som viktigast.

Glöm inte att köpa en extra platta att sätta på ditt tunga tele.
 
dumbo skrev:
Är det bara jag som tycker att RC4 och RC0 är okristligt stora? Man kan ju nästan lika gärna låta stativet hänga kvar i kameran. :)

Nädå, av just den anledningen valde jag istället 468MGRC2. Men kom snabbt på att man måste använda sig av Archplattorna för att det ska sitta på plats. Men då sitter det å andra sidan som berget. Till stora tele hade jag istället valt ett annat plattsystem.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Vitsen är att det blir stadigt med tunga gluggar. Det är ju med tunga gluggar stativet är som viktigast.

Jag förstår fortfarande inte hur delen av plattan som ligger utanför huset kan bidra till stabiliteten.
 
Arleklint skrev:
Vitsen är att det blir stadigt med tunga gluggar. Det är ju med tunga gluggar stativet är som viktigast.

Glöm inte att köpa en extra platta att sätta på ditt tunga tele.

Ska vi snacka stadigt så är det Arca-plattor som gäller. Det är inte ens nån jämförelse med Manfrottos plattor. Små och nätta är de åxå. Formade efter kameran så att de inte kan glappa eller rotera och när man låst fast dem i snabbfästet så sitter det som om det vore svetsat fast.
 
Jag har ett Manfrotto 055 Pro med 488 RCO. Hyfsat till mindre och mellan-stora objektiv. Men inte stabilt nog till de större tele-objektiven. Det är inte riktigt stabilt när jag använder 1DmkII + 300/2,8 IS. Fungerar men kunde vara bättre. Och till större objektiv än det kan man bara glömma den kombinationen.
 
Men om plattan går utanför stativfästet så bidrar det ju ändå inte något till stabiliteten.
 
Såja, nu börjar det hända saker :)
Fast det var värst vad det var dyra grejer föreslagna, dyrare än hela stativet.
Men en 488rco verkar ju ok för 800pix!

Tackar för hjälpen så långt
 
starnut skrev:
Såja, nu börjar det hända saker :)
Fast det var värst vad det var dyra grejer föreslagna, dyrare än hela stativet.
Men en 488rco verkar ju ok för 800pix!

Tackar för hjälpen så långt

488:n är en helt okeh kulled om man inte vill lägga en förmögenhet. Jag tittade en del på den innan jag beslöt mig för Kirk BH-3. Den är klart bättre, men åxå klart dyrare. :)
 
Jag är grymt nöjd med min 488. Funkar bra med alla mina prylar utom mitt stora 120-300/2,8
 
ANNONS