Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt Tokina eller beg Canon ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalåker

Aktiv medlem
Vilket råd ger ni mig köpa ett nytt Tokina 10-17 eller ett beg Canon Ef10-22 de kostar lika mycket?

MVH
Håkan

Tokina 10-17 är väl en fisheye-zoom, så det är nog bara du som kan avgöra ifall det är vad du är ute efter.
Om du söker ett alternativ liknande Canon Ef10-22 så skulle jag snarare rekommendera Tokina 11-16. Jag är mycket nöjd med mitt Tokina i alla fall.
Nypris är väl nästan identiskt för alla tre objektiven? Om du kan hitta ett Canon begagnat så borde det vara betydligt billigare än övriga alternativ.

Vilket råd ger ni mig köpa ett nytt Tokina 10-17 eller ett beg Canon Ef10-22 de kostar lika mycket?

MVH
Håkan

Jag har inte riktigt koll på skillnaden men om jag förstår rätt så blir canon mer realistiskt och förvränger ej bilden. Jag skall komplettera min objektiv samling och behöver mer vidvinkel som är skarpt där inte bländaren är det viktigaste (fotar mest utomhus med stativ).
/Håkan

Det är inte "Canon" som är mer realistiskt utan "raktecknande" vs "fisheye". Ett fisheyeobjektiv är ju ett sånt där som ger bilder som ser ut att vara speglade i en julgranskula. Effektfullt (kanske) men definitivt inte realistiskt.

Ditt behov verkar helt klart vara en vanlig "raktecknande"!

ANNONS
Götaplatsens Foto