Annons

Oönskad minskning av dpi

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har nyligen börjat använda mig av LR och har importerat förinställningar som jag tycker är toppen. Helt plötsligt kan jag inte redigera en bild i LR och sedan öppna den i PS utan att bildens dpi minskar från 300 dpi till 240. Jag vill ha den i 300 dpi, men vet inte hur jag ska komma förbi detta problem. Hjälp snälla!

LR hanterar inte dpi.
Däremot kan det sätta ppi-värdet i bildfilen, men det har inget med själva bilden o göra.

Annars sätts väl det automatiska ppi-värdet till andra redigeringsprogram i preferencies. Fast det är få som använder det på riktigt. InDesign KAN använda värdet om man vill.

Där ändrar du ppi. Finns även under settings i open external editor

Bilagor

• 54C41434-4AB2-43A4-B763-0EE36A7E89E7.jpeg
    54C41434-4AB2-43A4-B763-0EE36A7E89E7.jpeg
    231.4 KB · Visningar: 28
Ja, det är när jag exporterar från LR och sparar till skrivbordet eller väljer "öppna i PS". Oavsett så ändrar den till 240 dpi. Det blev inte så med mina första bilder...
Jag vet inte om det är LR som ändrar el om det är PS.

Ja, det är när jag exporterar från LR och sparar till skrivbordet eller väljer "öppna i PS". Oavsett så ändrar den till 240 dpi. Det blev inte så med mina första bilder...
I LR under "Redigera" - "Inställningar" - "Extern redigering" anger man vilken upplösning som ska användas vid redigering i extern redigerare (i ditt fall PS). Är det detta du är ute efter? (fast normalt spelar inställningen ingen roll förutom i vissa design-program där uppgiften kan underlätta arbetet).

I ps kan man också ställa in upplösningen under "Redigera - Inställningar - Enheter och linjaler".:cool:

I LR under "Redigera" - "Inställningar" - "Extern redigering" anger man vilken upplösning som ska användas vid redigering i extern redigerare (i ditt fall PS). Är det detta du är ute efter? (fast normalt spelar inställningen ingen roll förutom i vissa design-program där uppgiften kan underlätta arbetet).
Det är den inställningen som ska användas. Och inställningen spelar stor roll om bilden tex ska printas och man inte ska behöva ändra det senare i PS.

I ps kan man också ställa in upplösningen under "Redigera - Inställningar - Enheter och linjaler".:cool:
Den inställningen har inget att göra med bilder som exporteras från LR eller ACR.

Ändra exportupplösningen i LR enligt ovan. Bilder du redan exporterat till PS ändrar du under Image size i PS. Kryssa ur resample image och ändra Resolution från 240 till 300.

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    33.7 KB · Visningar: 13
Jag kanske bara är trög.
Men hon exporterar ut en kopia som hon efter export väljer att öppna i PS. Extern redigerare borde väll i detta fall vara obetydligt, det är väl i exporten minskningen sker i detta fall?

Ska prova detta :)

Svaret nedan gäller
Vet inte vad du menar med skärmdumpen.
Inställningarna vi skriver om sätts i LR.
Lite fel skärmdump där....Här kommer den riktiga
Troligtvis inte en export. Mer troligt används Edit in från LR till PS.
Jag har provat både med att exportera till skrivbordet och "öppna i PS". Det blir ändå bara 240 dpi.... Tips?

Bilagor

• Skärmavbild 2020-07-18 kl. 20.00.49.png
    Skärmavbild 2020-07-18 kl. 20.00.49.png
    15.7 MB · Visningar: 14
Då var problemet löst! Trots mycket lång support då han "tog över min dator " från distans kunde han inte hjälpa mig. Jag trodde att jag provat alla sätt att spara/exportera (Finns fler än man kan tro) så såg jag att jag hade missat ett sätt. Längst ner där det står "Exportera original". Jag tänkte att det inte är originalet jag vill exportera utan bilden med ändringar. När jag använde denna funktion öppnades RAW-programmet och sedan kunde jag öppna med 300 dpi i PS. Så lättad! Jag har lärt mig en hel del. Jag visste inte ens att det fanns två varianter av LR. Det var därför jag inte kände igen mig i vissa av era beskrivningar.
Tack för ert engagemang!

Bilagor

• Skärmavbild 2020-07-19 kl. 22.51.11.png
    Skärmavbild 2020-07-19 kl. 22.51.11.png
    14.1 MB · Visningar: 18
ANNONS
Götaplatsens Foto