Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Obektiv till 300D, den som utklassar 10d ni vet :-))

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså.. detta med kvalité har ältats gång efter annan här i forumet. Hur man upplever kvalite är ju något högst individuellt. Det jag upplever som oskarpt, kanske du upplever som helt okej, beroende på att vi har olika uppfattning om vad kvalité är.

Jag har själv, en gång i tiden ägt ett EF 55-200, som spelar i samma liga som EF" 18-55 (och det gamla 22-55). Jag har gjort 20x30 förstoringar från dia med det objektivet.. och ja, det såg väl bra ut då...tyckte man. Nu har det gått några år och jag har fått nya krav. Jämför jag en 20x30 kopia från mina L-objektiv med den 20x30-kopian från 55-200 så är det en ganska stor skillnad.

Men som sagt, det är ju upp till dig att bedöma vad som är bra och dåligt. Men utifrån mitt perspektiv så kan jag inte se att en 50x70-kopia skulle ge så bra kvalitet som kameran är beredd att återskapa. Testbilder på webben kan se jäkligt bar ut på webben.. men när de kommer ut på papper är det en helt annan sak.

Bara min åsikt..

Mvh

Jeppe

macce skrev:
Tänkvärt, nu händer det grejer här :)

Det är alltså det största formatet som jag kommer att göra, vad har du då för råd/förslag till optik som inte kostar en förmögenhet?

"Alla" vet att Canons 50/1.8 är något av det skarpaste Canon har i sitt sortiment och kostar en dryg tusing. Det finns ingen anledning att inte köpa det. Då har man också en 'referens' att jämföra andra objektiv mot.

Hej

varför inte aluminumfolie och gör ett litet hål med en nålspets.. blir världens dyraste hålkamera men fördelen är i princip fixfokus med ofantligt skärpedjup.. något som Canon kameror kanske behöver..

"Jag sticker ut hakan och får den tillbaka" - Bob Hund.

Häpp.

Johan
efter gudomlig whiskey Bruichladdich 15 Years (rekommenderas!)

Re: Re: Obektiv till 300D, den som utklassar 10d ni vet :))

KanonCanon skrev:
PS: Jag har själv metall och metall, alltså + och + vilket blir - så min teori är inte helt perfekt.. men det problemet löser man med en metallkonverter tror jag.. hehe

Om inte jag minns fel så blir väl + och + = +! Alltså är din teori helt perfekt!

Till all lycka säljs inte bilar på samma sätt som kameror. Av ovanstående att döma skulle då en del (många?) försöka åka omkring med en Ferrarikaross (i plast) med en motor från Trabant........
Us

Linmajon skrev:
Förutom att Tamrons objektiv är ganska dåligt (oskarpt) vid 300mm lär du få ganska svårt att undvika skakningsoskärpa vid den brännvidden. På en 300D motsvarar det en glugg med 460mm.
Många 300D-ägare sätter nog billiga objektiv på den. Det kommer troligen att dyka upp en hel del besvikna användare som skyller på kameran...

Enligt min erfarenhet är emellertid Canons alternativ i samma prisklass etter värre! Beträffande skakningsoskärpan pga brännvidden är ju den märkesoberoende!

/Janne

julgus skrev:
varför inte aluminumfolie och gör ett litet hål med en nålspets.. blir världens dyraste hålkamera men fördelen är i princip fixfokus med ofantligt skärpedjup.. något som Canon kameror kanske behöver..

Nej, nej... det där är väl Nikons teknologi? Jag tror de försökt ta patent på den! Canon kör med andra grejer!

;-)

mvh Janne

Stativ o grejer finns redan, men funderar om 28-200 är det bättre objektiv av tamaron ?
skärpa o så...

Re: Re: Re: Obektiv till 300D, den som utklassar 10d ni vet :))

danielselander skrev:
Om inte jag minns fel så blir väl + och + = +! Alltså är din teori helt perfekt!
ok, det var bara matematiken min som är lite rostig (skäms) och inte min teori då... alltså onödigt att köpa konverter då om man inte vill ha ett + i kanten då förstås ;-)

Jag är också inne på 300D hade dock tänkt lägga lite mer på objektiven eftersom de kan användas även till framtida kameror då huset blir omodernt.
Du kanske ska lägga mer än 2000 just av denna anledning? Jag är ju själv en amatör men det tycker jag verkar vettigt i alla fall.

Jag tänkte lägga ca 5000 på objektivet, någon som vet hur stor skillnad det är på 2000kronors och 5000kronors objektiv? är det värt prisskillnaden?

har inget behov av större brännvidd än runt 200mm (alltså 135 som verkar vanligt på objektiv)

Här är förresten en länk till en artikel om objektiv till 300D
http://www.photo.net/equipment/canon/300D/EOS_300D_lenses.html

sugen på antingen ett: Canon EF USM 3,5-5,6/28-135 IS eller på ett beggat Canon EF-L USM 4,0/70-200 CPS om det går att hitta.

Några åsikter om detta?

jcarls38 skrev:
sugen på antingen ett: Canon EF USM 3,5-5,6/28-135 IS eller på ett beggat Canon EF-L USM 4,0/70-200 CPS om det går att hitta.

Några åsikter om detta?

28-135:an är standardobjektivet, känns det som. Den är riktigt nice, speciellt IS:et.

4800kr på technikdirekt.de

EdwardH skrev:
Smaksak.

Jag personligen gillar inte att bli fast @ 80mm, föredrar några hundra millimeter som arbetsområdet.
...alltså..man köper en 50/1.8 som komplement, bra-att-ha etc.etc. Inget hindrar att man köper några zoomar ändå liksom...

Canon kommer att släppa ett EF 55-200 mm f/4,5-5,6 II USM.

Objektivet kompletterar EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 som du kan köpa med 300D.

macce skrev:
...det spelar ingen roll för mig att i 1000 procents uppförstoring i ps kunna se att det var en liten avvikelse...

Där fick man veta sin plats. Jag tittar aldrig i mer än 100% när jag bedömer kvaliteten på mina bilder så jag skall omedelbart riva mitt förfalskade fotografdiplom.

mipert skrev:
jag skall omedelbart riva mitt förfalskade fotografdiplom.

Jag skulle bara vilja påpeka att bara för att man har diplom betyder inte det att man är skicklig på det man gör.

Man kan ha ett Managementdiplom men ändå köra en dotcom ner i marken...

tonaa skrev:
Canon kommer att släppa ett EF 55-200 mm f/4,5-5,6 II USM.

Objektivet kompletterar EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 som du kan köpa med 300D.

Nja.. Canon har vaskat fram det gamla APS-objektivet 22-200, satt Mk II på det och marknadsför det på nytt igen. Ett ganska mediokert objektiv.

ANNONS