Annons

Objectiv, Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyxx

Aktiv medlem
Är helt ny på detta område och behöver lite hjälp..
Skulle detta objectiv passa en Nikon D40 ?

(Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG)

Skulle vilja prova på ett billigare alt. innan man köper dyrare prylar som ev bara ligger på hyllan o skräpar och har hittat ovan produkt till ett bra pris.

Det passar, men du får ingen autofokus. Har precis alla som köpt D40 missat att det bara är AF-S-objektiv som gäller? :-S
Det enda billiga du har att välja på är Nikon 55-200, antingen med VR eller utan. Den med VR verkar bättre på alla sätt.

Zotamedu skrev:
Man kan fortfarande fokusera manuellt med det. Den lilla gröna fokuslampan funkar också men man måste vrida på objektivet själv.
Ja, men det verkar dumt att köpa ett AF-objektiv som inte ger AF när det finns sådana som gör det.

Zyxx skrev:
Vad skulle vara problemet då ?.. som sagt ny på detta där av frågan
Att sökaren inte har några som helst hjälpmedel för manuell fokus, och att mattskivan ger större skärpedjup än det verkliga. Det är alltså svårt eller omöjligt att sätta fokus rätt, om man inte använder den lilla indikatorn som hjälp. Jag använder själv ett manuellt tele, men då med sökarlupp och den större sökaren som D200 har. Anledningen att jag köpte det är för att det kostade 700:-. Jag skulle inte betala för AF om jag inte får AF, så att säga.
För övrigt tror jag att Nikkor 55-200 är ordentligt mycket bättre än Sigma 70-300. Men om du hittar ett billigt så är det ju bara att prova. Det går ju att sälja.

Jag tycker du skall satsa på ett Nikon 55-200VR istället, då får du autofokus + VR för en billig peng, sen är det även lätt och smidigt, och optiskt verkar det vara förvånandsvärt bra.

Du kan titta på bilder tagna med bägge objektiven här och jämföra...

http://www.pixel-peeper.com/

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto