Annons

Objektiv att ha i kyrkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skall välja 24-70. 85;an är bra och du vinner i ljusstyrka, men herregud......det är ju som att sitta med en liten kikare på 1,3 gångers förstoring. Du behöver förmodligen i stället så mycket vidvinkel du kan få i en bra zoom.
Mvh
JB

Ja, men om man vill ha bilder utan rörelseoskärpa och en D80 (vad jag fattade kan du låna en D80 till) i en kyrka, då rekommenderar jag större bländare än 2.8. Mao, ett hus med 50/1.4 och ett med 85/1.8.

Fast det är klart att en Tamron 17-50/2.8 skulle kunna vara ok, fast det känns inte tillräckligt snabbt för bröllop på en D80 . Jag tror inte på ett 24-70. Det är inte direkt mycket vidvinkel.

Hej alla härliga fotografer ;o)

Jag har en Nikon D80 och skulle nu vilja uppdragera mig när det gäller objektiv.

Har varit på en del bröllop, dop och konfirmationer, men dessvärre inte fått med mig bra bilder hem. De har för dåligt skräpa helt enkelt...antar att det är för mörkt för mitt 18-135 mm.

Visst är det ljusstarka objektiv som gäller, men också en kamera med lågt brus. Där är nog inte D80 optimal, men man får ju ta det man har. Finns det automatisk ISO på den? I så fall kan du ställa in en längsta slutartid på den som du accepterar, och ett högsta ISO som du accepterar. Nackdelen är att med en zoom så varierar den längsta acceptabla slutartiden beroende på vilken brännvidd du använder.

Vet inte om du känner till tumregeln om lämplig längsta slutartid för handhållen kamera? Den är lika med brännvidden i bråkdelar av en sekund. Alltså 135 mm 1/125, 50 mm 1/50, 35 mm 1/30 eller liknande. Då slipper du få rörelseoskärpa, men du får förstås mer brus.

Fast det är klart att en Tamron 17-50/2.8 skulle kunna vara ok, fast det känns inte tillräckligt snabbt för bröllop på en D80 . Jag tror inte på ett 24-70. Det är inte direkt mycket vidvinkel.

Med kort brännvidd klarar man sig ju med längre slutartider, så f/2,8 borde nog räcka för vidvinkligare bilder. Jag håller med om att 24mm som kortaste brännvidd inte är direkt vidvinkligt på en DX-sensor, men jag själv skulle ändå prioritera de längre brännvidderna man får med ett 24-70 framom 17-50, då close-up bilder på brudparet blir svåra att få till med kortare brännvidd än 70mm om man vill hålla sig lite på avstånd. Dessutom blir perspektivet lätt underligt med vidvinkel och personer blir väldigt små, så det kräver en viss vana för att prestera bra vidvinkelbilder tycker jag. Jag har ännu inte blivit riktigt bekväm med vidvinkel för bilder med folk inblandade...

Glöm inte bort att du ju kan kolla vilken brännvidd som blir lämplig bara genom att gå in i kyrkan och skruva på zoomen tills det blir lagom. Läs av vad brännvidden står på. Färdigt!

Per.

Tack för alla åsikter och tankar!

Vet ju inte om jag blev klokare på vilket objektiv jag skall köpa av 85mm/1.8 och 24-70/1.4, men klart är att båda nog kan leverera :eek:)

Jag har som sagt ett 50mm/1,4 som jag kommer att sätta på D60 (kamera som jag lånar) och sen skall jag då sätta det nya objektivet som jag köper på min egen D80.

Så, om man utgår från att jag har ett 50mm/1,4 och skall ha ett annat som "kompleterar" det.

Klart det lär bli lite rörelse, för ingen människa står ju helt stilla och skratt, gester m.m hade ju varit kul att få skärpa i!

Vet ju inte om jag blev klokare på vilket objektiv jag skall köpa av 85mm/1.8 och 24-70/1.4, men klart är att båda nog kan leverera :eek:)

Jag har som sagt ett 50mm/1,4 som jag kommer att sätta på D60 (kamera som jag lånar) och sen skall jag då sätta det nya objektivet som jag köper på min egen D80.

Så, om man utgår från att jag har ett 50mm/1,4 och skall ha ett annat som "kompleterar" det.

Klart det lär bli lite rörelse, för ingen människa står ju helt stilla och skratt, gester m.m hade ju varit kul att få skärpa i!
85 mm f/1.8. Då får du ett kort tele som du kan ta porträtt med. Ljusstarkt och med finfin skärpa till ett lågt pris. Finns även beg för runt 2000.

Nikon D60 har ingen inbyggd fokusmotor så då blir det till att ställa skärpan för hand. Om du skall välja en Zoom så titta på nya Tamron 28-75mm/2,8 erkänt bra skärpa och samma ljusstyrka hela vägen från 28-75mm. Inbyggd fokusmotor som kommer att funka på din D80 också, samt på dina framtida Nikon kameror oavsett format.

Enligt din profil är det ett AF 50mm f/1,4 du har, och inte den nyare versionen med AF-S fokusmotor. Stämmer det? I så fall ska du inte montera det på en D60 då du inte skulle få någon autofokus. 85/1,8 ska man inte heller montera på en D60 om man vill ha autofokus. Inte heller t.ex. Sigma 24-70/2,8, versionen utan HSM i beteckningen.

Satsar du på en 85/1,8, vilket iofs är ett förbannat trevligt objektiv, så får du ju inga vidvinkligare bilder än 50mm vilket är ett svagt tele. Det tycker jag skulle kännas ytterst begränsande, så jag skulle köra på normalzoomen istället. Frågan är väl kanske vad din budget tillåter....

Enligt din profil är det ett AF 50mm f/1,4 du har, och inte den nyare versionen med AF-S fokusmotor. Stämmer det? I så fall ska du inte montera det på en D60 då du inte skulle få någon autofokus. 85/1,8 ska man inte heller montera på en D60 om man vill ha autofokus. Inte heller t.ex. Sigma 24-70/2,8, versionen utan HSM i beteckningen.

Satsar du på en 85/1,8, vilket iofs är ett förbannat trevligt objektiv, så får du ju inga vidvinkligare bilder än 50mm vilket är ett svagt tele. Det tycker jag skulle kännas ytterst begränsande, så jag skulle köra på normalzoomen istället. Frågan är väl kanske vad din budget tillåter....

Ja, det blir ju rätt likartade brännvidder med 50 och 85 mm. Men Man kan ju tänka sig ett 35 mm AF-S f/1.8. De är ju inte så dyra och det kanske blir en lagom vidvinkel för helkroppsbilder och interiörbilder? I så fall blir 50 mm redundant, men det går ju att byta objektiv någon gång emellanåt också. Man behöver ju inte fota *hela* tiden, det blir lätt jobbigt för alla närvarande. Ett fåtal väl tagna bilder är det bästa.

Det känns som om mitt Nikkor 50mm 1:1,4 (äldre variant) kanske är lite för likt 85mm/1,8...?

Tror därför att jag skall satsa på ett zoomobjektiv och då är det väl ett 24-70 alt 25-70 som blir bäst!?

Budget? Ja helst så lite pengar som möjligt men jag kan sträcka mig till ca 8000. Borde få något objektiv för dem pengarna tycker jag ;o)

Jag kommer att står på "fotograf" plats i kyrkan dvs vid sidan om, men ändå ganska nära (inom 5 meter).

Första bröllopet nu på lördag och sen ett till veckan därpå. Vill hinna införskaffa mig ett objektiv tills dess...

Måste tacka igen för alla kommentarer för visst hjälper dem! Intressant att höra om alla apsekter samt för och nackdelar. Annars finns en risk att jag kanske köper något som inte passar så bra :eek:)

Kanske ett nikon 35mm 1.8 annars??

Eller är det också för likt mitt 50mm/1,4?

Min mammas D60 (som jag tänkte låna) har ett 24mm/1,28 som man får ställa manuellt förvisso, men det kan säkert vara till nytta...

Senast ändrad:
Kanske

nikon 35mm 1.8

annars??

Jag tycker inte det. Tycker att det blir lagom vidvinkligt på en DX-kamera. En mer extrem vidvinkel förvränger anletsdrag och du måste gå väldigt nära för att folk ska synas på bilden. 35 mm motsvarar vad man kallar normalobjektiv på DX-format.

Min mammas D60 (som jag tänkte låna) har ett 24mm/1,28 som man får ställa manuellt förvisso, men det kan säkert vara till nytta...

Jag tror 35:an är perfekt för dig eftersom ditt 50 f1.4 och 85 f1.8 inte kommer fungera med AF på din D60. 35:an på din D60 och 50:an på din D80 kommer vara en bra kombination, så länge du inte behöver stå längst bak i kyrkan och fotografer.

/Karl

Nä de är inte för lika om du frågar mig. Din mammas 24mm f/2,8 (antar jag du menar) kan vara ett bra komplement, men använd det bara om du har gott om tid t.ex. under ett musikinslag. Det är ju lite knepigt att fokusera manuellt med kameror som inte hör till de dyraste i Nikons sortiment (alltså inte har så stor sökare), eller har liveview.

Ok, så om jag förstår er rätt så förkastar ni:

24-70mm 2,8,

och rekommenderar antingen:

35 mm eller 85mm?

Vilket av de två bör jag köpa då?

24-70mm 2,8,

35 mm eller 85mm?

Jag tycker du kan köpa bägge eftersom de går in i din budget. Då kan du köra 85 mm och 50 mm (bägge dessa var AF som jag uppfattade saken) på D80 och 35 mm på D60 som ju kräver AF-S.

24-70mm 2,8,
35 mm eller 85mm?
Det finns givetvis olika uppfattningar om saker och ting, men själv skulle jag aldrig få för mig att försöka plåta ett bröllop (eller liknande händelse med begränsad rörlighet) utan att ha en zoom på kameran.

Att du dessutom kan ha ett andra kamerahus med en väldigt ljusstark 50/1,4 gör imho att det inte finns någon som helst anledning att inte använda zoom.

Som jag skrev tidigare, varför inte pröva själv med din zoom?

Per.

Menar du mitt 18-135? I så fall har jag testat det vid ett par tillfällen, men kommit hem med oskärpa i alla bilderna :eek:(

Skall upp till kyrkan idag och testa mitt 50mm för att se hur det beter sig. Maken får agera objekt :eek:)

Därefter in till Rajala foto för att förhoppningsvid få med mig ytterligare ett objektiv hem. Nu har jag ju alla era tips med mig i bakhuvudet också... och trots rekommendationer på 35an och 85an skall jag nog kolla 24-7o med. Klart att ett zoom objektiv skulle varit bäst, men INTE om det inte klarar att ta skarpa bilder vid minsta lilla rörelse...

ANNONS
Götaplatsens Foto