Annons

Objektiv för ca 6-7000kr 18-200mm

Produkter
(logga in för att koppla)

moose

Aktiv medlem
Hejsan.

För några veckor "lånade" någon sötskalle hela min utrustning. Nu skall jag skaffa nytt.

Kommer köpa en nikon D80 men vet ej vilka optiker jag skall ha.
Jag vill kunna täcka motsvarande ca 28mm - ca 105-150mm analogt (har ett analogt hus med)

Funderar även på specialanpassade optiker för D80 så häng inte upp er på formatet på så vis.

Det jag har i åtanke idag är
Nikon 18-200 dx
Nikon 18-70dx
Nikon 18-135 dx
Sigma 17-70/2,8-4,5
Tamron 17-50/2,8
Är även öppen för andra förslag inom prisgruppen 6-7000 kr totalt.

Jag fotograferar både natur samt "modellfoto" så lite bildkvalite skadar ju inte.

Kom med förslag samt + och -.

Själv kör jag mycket med D200 och 18-200VR. Jag tycker att det är en suverän kombination.
Visst är det inte något toppobjektiv men kombinationen av vidvinkel och tele tar överhanden tycker jag.
Speciellt i 18mm-läge på största bländaren är skärpan i kanterna på 18-200VR inte bra men i övrigt är den bättre än 18-70mm som jag haft tidigare.
Här en handhållen bild från ett jobb jag gjorde helgen. 1/80 dels sek, största bländaren, 200mm-läge och 800ASA på kameran.

Bilagor

• western farm 070609 1829 72dpi liten.jpg
    western farm 070609 1829 72dpi liten.jpg
    55.9 KB · Visningar: 340
18-200 var mitt första val när jag började titta runt just pga VR och det breda omfånget.
Men ju mer jag läser desto mer rörigt i skallen blir det.
En del säger att den presterar väldigt dåligt i dåligt ljus och att bilderna blir rent ut sagt dåliga i dom mörka partierna.
Något du märkt av?

Tycker du själv att det är ett bra objektiv om man skall ta tex porträtt ibland.

Jag har inte märkt att mitt ex är direkt dåligt i mörka partier. Det finns säkert bättre objektiv men jag tycker det håller även där.
VR tycker jag funkar suveränt och skulle inte vilja vara utan ens på 18mm-läget.

Skickar med en bild från samma tillfälle med sämre ljus. Tagen i 56mm-läge och på största bländaren (4,8) och 800ASA. Tog den runt 23-tiden på kvällen, alltså i dåligt ljus.
Efterbehandlad i Nikon Capture.Bxponerad lite mörkt och uppljusad ca 2/3-dels steg.
Skärpan ligger på handen och glaset.

Bilagor

• western farm 070609 2093 72dpi liten.jpg
    western farm 070609 2093 72dpi liten.jpg
    77.3 KB · Visningar: 298
Och så börjar det svänga tillbaka igen till 18-200...
Tack för bilder och kommentarer Mikael.

smaksak...

Jag tror det är en smaksak....

Jag har idag valt kombinationen (med D80):
- 24-120 mm VR som ett allroundobjektiv och bra innomhuszoom som är lätt, liten och smidigt
- 70-300 mm VR för att få den lite längre brännvidden när man är ute i naturen
Jag kombinerar dessa med ett par fasta brännvidder som 50 mm och 105 mm VR Micro plus ett antal äldre AiS-objektiv. Funkar bra för mig.

18-200 är ju på pappret ett väldigt flexibelt objektiv och jag har inte själv använt det. Vissa är lyriska medan andra är mer tveksamma till bildåtergivningen och det faktum att det tydligen i verkligheten inte är riktigt 200 i sitt längre läge...

Jon

För dom som gillar att fota är 18-200 VR ett toppen objektiv! Men för folk som hellre spendarar sin tid på att "pixelpeepa" sina bilder så finns det bättre objektiv. Hadde jag vart Nikon ägare så hadde jag utan tvekan ägt ett 18-200 som alltid hadde suttit på. Sen om jag vill specifiera mig så hadde jag haft lite andra objektiv som tex ett 50 1.8, 105 VR, 70-200 VR, 80-400VR. Nu kanske några av dessa objektiv låter som lite i överkant men allt handlar om prioritering här i livet! Lycka till med valet :)

ANNONS
Götaplatsens Foto