Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för en amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
är det onödigt dyrt för en som kan knappt fota gå på en
Tamron 17-50 2,8
eller klarar man sig långt med Canon 18-50 "kit utan IS"
eller ska man behålla kittet och köpa en 50mm 1,8

vad tror ni ser en som kan knappt fota skillnaden på bilderna
eller är det bara dom som jobbar med bilder som märker sånt

Om du inte vill lägga ut så mkt så kan jag rekommendera Sigma 17-70 dock inte 2,8 men är mkt användbar. Valde bort kitobjektivet när jag köpte min 400D tidigare mot ett 17-70.

Tamron 17-50 o Sigma 18-50 är ju erkänt bra optiskt. Det är aldrig dumt att köpa ngn av dessa å istället köpa ett lite billigare hus, tex ngt begagnat.

50 1.8 blir nästan överflödig om man har ett 18-50 tycker jag personligen.

Det beror lite på vad du ska använda kameran till också. Till en 400D tycker jag iaf att t.ex. Sigmas 30mm F1,4 är en ganska bra standard, men vissa trivs ju inte med fasta objektiv och 30mm kanske inte passar dig alls - vi vet ju inte!

Så specificerar du dig lite mer kanske du får vettigare svar. :)

Vad som helst förutom "kitobjektivet" utan IS. Sämre kombination än de bättre kompaktkamerorna... Varför inte satsa på en Tamron 28-75/2,8. Kommer garanterat bli till belåtenhet. Kan dessutom behållas till ev. övergång till fullformatkamera.

Av egen erfarenhet tycker jag det bästa är att köpa det bästa som plånboken tillåter så man har lite att växa i. Har själv många gånger gjort riktigt billiga köp för jag tycker att "det duger åt mig", bara för att ett år senare köpa ny bättre glugg på grund av missnöje med den första. Ofta är det ju så också att ett dyrare objektiv inte bara levererar bättre bildkvalitet utan även har bättre byggkvalitet och är trevligare att arbeta med. MEN (tänk att det alltid finns ett sådant:)), bara för att ett objektiv är dyrt betyder det inte att det är skitbra. Ofta kan man hitta lika bra/bättre gluggar för mindre pengar hos tredjeparts-tillverkarna (ex. Tamron, Sigma).

Bättre att gråta en gång vid köpet än flera gånger vid användandet.... ;o) Då är det naturligtvis L serien som gäller. Men precis som David skriver, Tamron/Sigma kan bjuda på rejäla överraskningar vad gäller bildkvaliteten.
Köp isf ett sådant hos din lokala handlare och var inte rädd för att gå tillbaka med det ifall det inte funkar som det ska. Kvalitetskontrollen kanske inte är som den ska, men det har man ju även konstaterat att den brister hos Canon och deras L serie. Och det anser iaf jag som mer skandalöst... Skit i statusen...

köpte 1st Tamron 17-50 2,8 idag
ska bli kul att testa o se
några tips på enkla knep för att se om den fokuserar fel eller nåt?

tycker man förlorar allt som heter vidvinkel när man kör med 28-75

ANNONS
Götaplatsens Foto