Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för fågelfotning

Produkter
(logga in för att koppla)

Taryup

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska titta på ett sigma 150-500mm apo os hsm isället.
lite dyrare men mycket bättre än ett 70-300mm.
har ett 70-300mm och det råcker inte till tyvär.

Ett nytt kostar 8900 till 9500 beroende på var man letar på nätet.
men beggat kan man hitta det för ca 5000 utan bildstab.

Skillnaden mellan 300 och 400mm är knappt märkbar när det gäller fåglar.Om du kamoflerar dig och lär dig komma närmare funkar det med 300mm ,och 70-300VR funkar fint.

Jo, jag fattade det. Några av mina bästa fågelbilder har jag tagit med 200 mm, men det är många gånger jag önskat att jag haft 400 i stället för 300 som nu är det längsta jag har.

Tycker själv skillnaden mellan 3 och 400mm knappt är märkbar,men vid 500mm blir det ju stor skillnad.Har själv funderat på Sigmas 150-500mm men är lite rädd,vet många som fått dåliga exemplar som felfokuserat eller helt lagt av.Men den optiska kvaliten är inget att klaga på !

Här e ett tokina

Mycket PRISVÄRD! Var det första som slog mig när jag öppnade bilderna på dataskärmen i 100% förstoring. Den har svårslagen mittskärpa i förhållande till sitt pris. Känns väldigt gediget byggd och har robust känsla i zoomringen. Den är minst och smidigast bland 400mm telezoomar, bara ca 8 x 13,5 cm. Stativfäste och motljusskydd ingår.

Men har den inga nackdelar då? Jo självklart, man kan ju inte få allt till det priset. Den lider av kromatisk aberration som tyvärr ökar i takt med brännvidden. Något softare skärpa på 400mm och största öppning, men bländar man ned ett steg så blir det skarpt igen (i och för sig inget ovanligt). Fokuseringsringen känns inte lika gedigen som allt det övriga.

Slutsats:
Dess brister kan vi förlåta så länge den ligger lågt i pris och är billigast bland 400mm zoomar. Den är klart bättre byggd och ger skarpare bilder än de flesta andra billigare telezoomar. Och kromatisk aberration är egentligen ingen katastrof eftersom det går att eliminera i ett kompetent bildbehandlingsprogram. Bra köp för dig som behöver 400mm men inte vill lägga ut alltför mycket pengar på optik, och som inte har direkta "proffskrav". Klicka gärna på bilderna nedan och avgör om bildkvalitén duger för dina krav.

Bilderna är tagna med en EOS 5D Mark II, stativ, ISO 200.

Klicka på bilden för att se den i originalstorlek. Tänk på att Microsoft Internet Explorer ofta förminskar bilder för att anpassa dem till fönstret. Bilden öppnas i separat fönster. Bästa sättet att bedöma en bild är att spara ner den och öppna den i ett bildbehandlingsprogram.

80mm
f/4,5 80mm
f/5,6 80mm
f/8

200mm
f/5,0 200mm
f/8 200mm
f/11

400mm
f/5,6 400mm
f/8 400mm
f/11

400mm
f/5,6 400mm
pris 6.390

CA => Cromatic Aberration => De blå/lila kanterna kring konturer.

Fenomenet kommer sig av att ljus med olika våglängd bryts olika i linselementen.

ANNONS
Götaplatsens Foto