Annons

Objektiv för filmning av sig själv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Filmanära

Medlem
Hej Allihopa,

Jag äger en Canon Eos 750 D utan objektiv och har tänkt börja filma mig själv och lägga upp privat på youtube. Tanken är helt enkelt bara att sitta ned vid datorn och prata, och ha kameran i ett stativ på mitt skrivbord, kanske 80 cm - 1.2 meter från mitt ansikte ungefär. Har läst på lite granna och lutar åt något prime lens - objektiv, kanske 24 mm. Från början blev jag rekommenderad "the nifty fifty" men vad jag förstår blir det en väldigt inzoomad bild om man inte har kamerna väldigt långt bort?

Egna erfarenheter av användning av dylika systemkamera för samma ändamål är välkommet, samt givetvis köpråd.

Min budget är högst 2000kr, ju billigare desto bättre.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Filmanära
 

Erik X

Aktiv medlem
För porträtt brukar man väl anse att nånstans runt 80mm ger snyggaste bilderna. Med fisheye på nära håll så får du selfie-syndromet, kinderna skymmer öronen och näsan blir liksom dominerande. Men folk tycker uppenbarligen att det är snyggt med lite grod-look :p
Har du möjlighet att backa kameran tror jag att du får hyggligt resultat till minimal peng med kit-objektivet EF-S 18-55, ställt på 40-50mm. Eller zooma ut mer.. Finns billiga begagnade, optiken är betydligt bättre än sitt rykte!
50*1.6 (crop-faktorn) = 80mm. Blir förstås lite känsligt att ställa in fokus i förväg, sen får du hålla dig på samma avstånd :unsure:

Läs "verdict", det är rätt roligt
https://www.opticallimits.com/canon-eos/831-canon_1855_3556stmis
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 avståndet till objektet (dig) är det som ger perspektivet.
Bilder som ger extrema näsor beror inte alls på vidvinkel.
Det beror på att man har gått nära.
Därav är ett kort telesnyggare vid porträtt än en vidvinkel, man tvingas hålla avståndet.
Men det beror ju på hur mycket du vill ha med i bild också.
2 Har du inget objektiv idag?
Har du det så använd det du har, det kostar 0kr i investering.
3 Korta skärpedjup är sällan av godo när man filmar.
 

Filmanära

Medlem
För porträtt brukar man väl anse att nånstans runt 80mm ger snyggaste bilderna. Med fisheye på nära håll så får du selfie-syndromet, kinderna skymmer öronen och näsan blir liksom dominerande. Men folk tycker uppenbarligen att det är snyggt med lite grod-look :p
Har du möjlighet att backa kameran tror jag att du får hyggligt resultat till minimal peng med kit-objektivet EF-S 18-55, ställt på 40-50mm. Eller zooma ut mer.. Finns billiga begagnade, optiken är betydligt bättre än sitt rykte!
50*1.6 (crop-faktorn) = 80mm. Blir förstås lite känsligt att ställa in fokus i förväg, sen får du hålla dig på samma avstånd :unsure:

Läs "verdict", det är rätt roligt
https://www.opticallimits.com/canon-eos/831-canon_1855_3556stmis
Tack så hemskt mycket för svar, ska läsa ordentligt! :)
 

Filmanära

Medlem
1 avståndet till objektet (dig) är det som ger perspektivet.
Bilder som ger extrema näsor beror inte alls på vidvinkel.
Det beror på att man har gått nära.
Därav är ett kort telesnyggare vid porträtt än en vidvinkel, man tvingas hålla avståndet.
Men det beror ju på hur mycket du vill ha med i bild också.
2 Har du inget objektiv idag?
Har du det så använd det du har, det kostar 0kr i investering.
3 Korta skärpedjup är sällan av godo när man filmar.
Har tyvärr inget objektiv just nu,vad skulle du rekommendera om du fick välja med den budget jag satte? Har fått kameran billigt på nåder utan objektiv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har tyvärr inget objektiv just nu,vad skulle du rekommendera om du fick välja med den budget jag satte? Har fått kameran billigt på nåder utan objektiv.
Det spelar inte så stor roll vilket objektiv du väljer om du bländar ner.
Men det kräver mycket ljus i sin tur.
Jag föreslår en 2,8 normalzoom.
Den kameran är väl inte FF så ett typ: 17-50/2,8
 

apersson850

Aktiv medlem
För att sitta och prata lite och lägga ut på Youtube behöver du inget 17-50/2,8, eller Canons motsvarighet EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det räcker alldeles utmärkt med snart sagt vilket som helst av Canons EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6. Jag har exempelvis ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II som bara används som avancerat kamerahuslock. Tar du med dig en fralla till kaffet får du det gratis om du kommer och hämtar det.

Lägg pengarna du sparar på ljudet istället. Mikrofon och sånt. Det gör större nytta för totalupplevelsen av en sådan video.
 

Filmanära

Medlem
För att sitta och prata lite och lägga ut på Youtube behöver du inget 17-50/2,8, eller Canons motsvarighet EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det räcker alldeles utmärkt med snart sagt vilket som helst av Canons EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6. Jag har exempelvis ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II som bara används som avancerat kamerahuslock. Tar du med dig en fralla till kaffet får du det gratis om du kommer och hämtar det.

Lägg pengarna du sparar på ljudet istället. Mikrofon och sånt. Det gör större nytta för totalupplevelsen av en sådan video.
Wow, det var ett mycket generöst erbjudande. Tack för tipset! Var bor min herre någonstans?


Jag kommer antagligen inte bo på samma plats som du men eventuellt kanske jag känner någon i sagda stad. Jag är dock beredd att betala, jag vill inte känna mig som en parasit. Insisterar du så är jag självfallet otroligt tacksam, men vill du ha ett relevant begagnatpris så öppnar jag självklart upp penningpungen!

Jag har undersökt ljud och sådär lite granna, får väl fördjupa mig mer i det senare. Det är svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut innan man har börjat.
 
Senast ändrad:
ANNONS