Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för flygfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jansson.

Medlem
Hej!
Jag har tänkt att köpa ett objektiv för att fotografera flygplan men räcker det med 300mm eller kommer 400mm behövas? och vilket objektiv bör jag välja om min budget ligger på ca 3000-4000kr beroende på kvalitet. Jag har tittat på Sigma objektiv (300mm) för ca 2000kr men alla resensioner säger att det är dåligt skärpa på dem. Vad ska jag välja? Tack på förhand!

/ Jansson.

Om du skall ha det till din D40 är väl det enda objektivet som kommer i närheten av din budget Nikons 70-300 VR. Och det ligger ändå 2000 kr över. Möjligen kan du hitta ett begagnat som ryms inom budgeten.

Alla andra saknar ju motor, vilket krävs för att du skall få autofokus på din kamera.

Struntar du i autofokus tycker jag du skall leta efter ett begagnat Sigma 400/5.6 APO Tele Macro. Med lite tur kan du hitta ett sånt för ett par tusingar och det bräcker de flesta 70-300-zoomar ordentligt.

Jag har själv Sigma objektivet, det är sant att den blir lite oskarp, men det är först över 200mm. Det är dock det bästa man kan få med det brännvidsomfånget och en begränsad budget. Vill du ha bättre flerdubblas priset. 400mm tror jag inte kommer behövas(jag förutsätter att du ska fota på flygplatser etc).

Ta du Sigman, du kommer att bli nöjd med den och samtidigt inte gjort ett allt för stort hål i plånboken.

EDIT: Jasså du har en D40? Tråkigt för dig. Då får du som sagt titta på objektivet nämnt ovan.

AF kommer inte att fungera, annars funkar objektivet bra till din D40. Jag hade nog inte kört utan AF om jag skulle fota flygplan eller andra motiv där fokusen måste ändras konstant.

Mitt tips är samma som Jim's, nikon 70-300 VR

ANNONS
Götaplatsens Foto