Annons

Objektiv för landskapsbilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jompis

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag är nybörjare inom fotografering och skulle gärna vilja ha tips på optik till rimligt pris och tips om hur jag tar skarpa landskapsbilder. Nu har de flesta blivit ganska suddiga. Måste PS till för att det ska bli bra?
Jag har kikat lite på ett "Sigma EX 18-50/2,8 DC till Canon". Kan det vara något? :)
Tack på förhand.

Hej,
Vad har du för budget?
Vilka krav har du?

Billiga objektiv är tyvärr inte skarpa i kanterna och ger distorsion.
Canon 17-40 / 4l är ett bra objektiv och prisvärt.
Tamron 28-75/2,8 är utmärkt och prisvärt.

Du måste skaffa dig ett stativ så att du kan ha långa slutartider och därmed skärpedjup.

Hälsningar
Stefan johansson

Hej:)
Stativ använder jag alltid. Och så högt bländarvärde som det går. Kanske det är fel? Just nu så kör jag med Kitobjektivet till en 350D och skulel vilja ha en bättre motsvarighet. Därför såg Sigmas objektiv bra ut. Just nu kör jag mycket på Tidsautomatik. d.v.s att jag själv ställer in bländarvärdet och så fixar kameran slutatiden. Ska jag hellre använda manuell?

Jompis skrev:
Hej:)
Stativ använder jag alltid. Och så högt bländarvärde som det går. Kanske det är fel? Just nu så kör jag med Kitobjektivet till en 350D och skulel vilja ha en bättre motsvarighet. Därför såg Sigmas objektiv bra ut. Just nu kör jag mycket på Tidsautomatik. d.v.s att jag själv ställer in bländarvärdet och så fixar kameran slutatiden. Ska jag hellre använda manuell?

Så högt bländarvärde som går är fel, då får du diffraktion och mjuka bilder. Kör på bländare 8 eller 11, använd stativ och självutlösare så borde det se skarpt och fint ut även med kitobjektivet.

l-malmqvist skrev:
Så högt bländarvärde som går är fel, då får du diffraktion och mjuka bilder. Kör på bländare 8 eller 11, använd stativ och självutlösare så borde det se skarpt och fint ut även med kitobjektivet.

okej:) Ska testa det:) Tack så mycket:) Men jag tror ändå att det är dags att byta ut kitobjektivet mot ett objektiv med f2.0 eller f2.8 :)

Du fick aldrig svar på om Sigma EX 18-50/2,8 var något att ha.

En ljusstarkt normalzoom som anses som mycket bra.

Gillar du vidvinkel kan du ta en titt på den utmärkta Tokina AT-X Pro 12-24/4DX.

Kanske kan vara ett litet tips att optiken måste inte vara bra bara för att den är ljusstark.

Jompis skrev:
okej:) Ska testa det:) Tack så mycket:) Men jag tror ändå att det är dags att byta ut kitobjektivet mot ett objektiv med f2.0 eller f2.8 :)

Köp ett 50 1.8 isf., det är användbart till mycket. Billigt också. Tar du bara landskapsbilder kommer du inte att märka mycket, om ens någon skillnad mellan kitobjektivet och sigmat.

Hejsan:) Nej det förstår jag, det var därför jag ville kolla upp lite först =) Får se hur jag gör:) Tack för hjälpen! :)

eller ett begagnat 17-40 4L objektiv... härlig vidvinkelobjektiv perfekt för landskap..

begagnat ligger det på runt 4-5 tusen.. bättre objektiv för pengarna hittar du knappt...

sigma 18-50 2.8

Detta är ett kanon glugg, mycket ljusstarkt speciellt i 50 mm läget. Du kan gå ut på min sida,har 3 kort där. Sen är det en mycket bra närgräns 25 cm. Sen är det mycket bra att ha en så här pass ljusstark glugg när man ska fota inne och det är lite mörkt.

Om du skall använda optiken mest till landskapsbilder rekomenderar jag dig att köpa en supervidvinkel som kompliment till din kitglugg, med en sådan får du enligt mig häftigare vyer, sen behöver du inte blända ner mer än till 8 för att få fullt skärpedjup med en sådan.

Som nämts är Tokinas 12-24 ett bra val, ännu bättre är nog Canons 10-22 då det ger mer vidvinkel, men det är ett dyrare alternativ, Sigmas 18-50 och Canons 17-40 är toppgluggar, men är inte i mitt tycke tillräckligt vidvinkliga för landskapsbilder.

Jag hade själv ett Canon 17-40 men önskade väldigt ofta att det hade mer vivinkel när jag tog landskapsbilder.

Zoso skrev:
Om du skall använda optiken mest till landskapsbilder rekomenderar jag dig att köpa en supervidvinkel som kompliment till din kitglugg, med en sådan får du enligt mig häftigare vyer, sen behöver du inte blända ner mer än till 8 för att få fullt skärpedjup med en sådan.

Som nämts är Tokinas 12-24 ett bra val, ännu bättre är nog Canons 10-22 då det ger mer vidvinkel, men det är ett dyrare alternativ, Sigmas 18-50 och Canons 17-40 är toppgluggar, men är inte i mitt tycke tillräckligt vidvinkliga för landskapsbilder.

Jag hade själv ett Canon 17-40 men önskade väldigt ofta att det hade mer vivinkel när jag tog landskapsbilder.

Allt handlar om ekonomi:) Eftersom jag precis har börjat foto och har väldigt begränsad ekonomi, så vet jag itne om jag känner att ha råd till ett, enbart, vidvinkel objektiv, även om det skulle vara kul:) Så jag tror att det får bli något likande "Sigmas 18-50" eller "Canons 17-40" till att börja med. En så länge är det ju bara en hobby och det finns andra grejer som pengarna behövs till. Jag tar gärna emot tips på hur man tar bra landskapbilder=) ISO, slutartid, bländarvärde, o.s.v=) Tack för ditt svar! :)

Jompis skrev:
Allt handlar om ekonomi:) Eftersom jag precis har börjat foto och har väldigt begränsad ekonomi, så vet jag itne om jag känner att ha råd till ett, enbart, vidvinkel objektiv, även om det skulle vara kul:) Så jag tror att det får bli något likande "Sigmas 18-50" eller "Canons 17-40" till att börja med. En så länge är det ju bara en hobby och det finns andra grejer som pengarna behövs till. Jag tar gärna emot tips på hur man tar bra landskapbilder=) ISO, slutartid, bländarvärde, o.s.v=) Tack för ditt svar! :)

Då Sigman är betydligt billigare en Canons 17-40 så är väl det den du först bör tänka på när det gäller att få så bra prylar som möjligt för pengarna.

När det gäller landskapsbilder så är det låga isotal och fullt skärpedjup som gäller (för det mesta), du bör också ha graderade gråfilter i olika styrkor för att få en jämn övergång till himlen, helgråa kommer till användning när du vill använda långa slutartider för att tex, få mjukt flyt på rinnande vatten.

Men viktigast av allt är ett stabilt stativ, det är det första du bör inhandla.

Lycka till.

Lånar tråden

Någon som vet ett bra och prisvärt stativ, jag har en dynax 7d så den är ganska tung. Sen finns det enbens stativ kan det vara något när man har anti-skak?

Bygg vidvinkelpanoramat i Photoshop

Om du har begränsad ekonomi just nu så skulle jag rekommendera dig att köpa Tamron 28-75/2,8 som är ett toppklassat normalobjektiv.

Sedan ställer du kameran på stativ och tar ett antal bilder med överlapp i bredd beroende på hur brett panorama du vill ha och låter Photoshop montera ihop bilderna.

Jag har gjort ett panorama över San Agustin´s strand på Gran Canaria taget från en liten halvö. Det blev nio bilder som tillsammans blev ett jättebrett panorama.

Det är viktigt att kameran står på exakt samma ställe för varje bild och att den är monterad så på stativet att den har kamerans infästningsskruv exakt i vridningens centrum. Den sitter nämligen precis vid mitten av sensorn.

Gör du rätt blir skarvarna så fina att du inte kan se dem.

Canon EF-s 18-55 ger fina landskapsbilder nedbländat till 8. Sigma 70-200/2,8 ger även det fina lanskapsbilder. Nedbländat till 8 ger Sigma 70-300 DL Super Macro bra landskapsbilder, om man står ut med den slöa autofokusen.

RolandM skrev:
Canon EF-s 18-55 ger fina landskapsbilder nedbländat till 8. Sigma 70-200/2,8 ger även det fina lanskapsbilder. Nedbländat till 8 ger Sigma 70-300 DL Super Macro bra landskapsbilder, om man står ut med den slöa autofokusen.

Precis vad jag tänkte säga. Man ska inte underskatta den lilla plastbiten, använder man den på rätt sätt presterar den bra. I alla fall tills man vet vad man själv vill ha.

Vissa använder vidvinkel mest, andra telezoom. En tredje macro, 50mm fast och normalzoom. Det är jättesvårt att veta innan man hittar sin nisch i fotograferandet.

Zoso skrev:
Då Sigman är betydligt billigare en Canons 17-40 så är väl det den du först bör tänka på när det gäller att få så bra prylar som möjligt för pengarna.

När det gäller landskapsbilder så är det låga isotal och fullt skärpedjup som gäller (för det mesta), du bör också ha graderade gråfilter i olika styrkor för att få en jämn övergång till himlen, helgråa kommer till användning när du vill använda långa slutartider för att tex, få mjukt flyt på rinnande vatten.

Men viktigast av allt är ett stabilt stativ, det är det första du bör inhandla.

Lycka till.

Hejsan:) Jag brukar, som jag skrev, göra med det högsta värdet som går, alltså minimal öppning, och sen auto på slutartiden. Är som sagt nybörjare och har inte fotat så mycket än, så jag behöver verkligen tips:) Stativ var det första jag köpte. Fotar nästan allt med stativ, vill itne att en bra bild ska blir förstörd bara för att jag inte orakde ta med stativ:) Det är inget höjdarstativ, men jag ska inhandla ett bättre sen! :)

Jon... välj inte bort kitgluggen, för som tidigare trådsvarare skrivit så ger den fina landskapsbilder på bländare 8.. jag har även kört upp till bländare 12 och fått klara fina bilder!

Jag skulle rekommendera dig att köpa en allroundzoom utöver 18-55 istället.. tex en 70-200 med 2.8 i ljusstyrka om det verkligen är ljusstyrkan du behöver.

Om du tar landskapsbilder så är det ganska sällan man kör med bländare 2.8. Då får du ett väldigt kort skärpedjup och bilderna upplevs som oskarpa. Bländare 2.8 använder jag uteslutande vid macrofoto eller inomhusfoto..

Vid många tillfällen läser man i forum att ljusstarka objektiv alltid är att föredra och visst är det väl så, men är budgeten tajt och om man inte ska fota mycket modellfoto, macro eller sportfoto inomhus så klarar man sig mycket mycket bra utan den ljusstyrkan.

Lycka till med ditt fotograferande :)

ANNONS
Götaplatsens Foto