Annons

Objektiv för landskapsbilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jompis

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag är nybörjare inom fotografering och skulle gärna vilja ha tips på optik till rimligt pris och tips om hur jag tar skarpa landskapsbilder. Nu har de flesta blivit ganska suddiga. Måste PS till för att det ska bli bra?
Jag har kikat lite på ett "Sigma EX 18-50/2,8 DC till Canon". Kan det vara något? :)
Tack på förhand.

Hej,
Vad har du för budget?
Vilka krav har du?

Billiga objektiv är tyvärr inte skarpa i kanterna och ger distorsion.
Canon 17-40 / 4l är ett bra objektiv och prisvärt.
Tamron 28-75/2,8 är utmärkt och prisvärt.

Du måste skaffa dig ett stativ så att du kan ha långa slutartider och därmed skärpedjup.

Hälsningar
Stefan johansson

Hej:)
Stativ använder jag alltid. Och så högt bländarvärde som det går. Kanske det är fel? Just nu så kör jag med Kitobjektivet till en 350D och skulel vilja ha en bättre motsvarighet. Därför såg Sigmas objektiv bra ut. Just nu kör jag mycket på Tidsautomatik. d.v.s att jag själv ställer in bländarvärdet och så fixar kameran slutatiden. Ska jag hellre använda manuell?

Jompis skrev:
Hej:)
Stativ använder jag alltid. Och så högt bländarvärde som det går. Kanske det är fel? Just nu så kör jag med Kitobjektivet till en 350D och skulel vilja ha en bättre motsvarighet. Därför såg Sigmas objektiv bra ut. Just nu kör jag mycket på Tidsautomatik. d.v.s att jag själv ställer in bländarvärdet och så fixar kameran slutatiden. Ska jag hellre använda manuell?

Så högt bländarvärde som går är fel, då får du diffraktion och mjuka bilder. Kör på bländare 8 eller 11, använd stativ och självutlösare så borde det se skarpt och fint ut även med kitobjektivet.

l-malmqvist skrev:
Så högt bländarvärde som går är fel, då får du diffraktion och mjuka bilder. Kör på bländare 8 eller 11, använd stativ och självutlösare så borde det se skarpt och fint ut även med kitobjektivet.