Jompis
Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:
Jon... välj inte bort kitgluggen, för som tidigare trådsvarare skrivit så ger den fina landskapsbilder på bländare 8.. jag har även kört upp till bländare 12 och fått klara fina bilder!
Jag skulle rekommendera dig att köpa en allroundzoom utöver 18-55 istället.. tex en 70-200 med 2.8 i ljusstyrka om det verkligen är ljusstyrkan du behöver.
Om du tar landskapsbilder så är det ganska sällan man kör med bländare 2.8. Då får du ett väldigt kort skärpedjup och bilderna upplevs som oskarpa. Bländare 2.8 använder jag uteslutande vid macrofoto eller inomhusfoto..
Vid många tillfällen läser man i forum att ljusstarka objektiv alltid är att föredra och visst är det väl så, men är budgeten tajt och om man inte ska fota mycket modellfoto, macro eller sportfoto inomhus så klarar man sig mycket mycket bra utan den ljusstyrkan.
Lycka till med ditt fotograferande![]()
Visst skulle ett 70-200/f2,8 vara kul, men det är för dyrt för mig och jag har redan ett Sigma 70-300 f4-5.6 APO DG Macro. Jag upplever att det är ganska dålig skärpa på kitobjektiver och ville ha ett "lite bättre" allroundobjetiv som funkar på landskapsfoto också