Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektiv för mässfotografering (påtvåhjul)
- Trådstartare Krippe
- Start datum
sjohan
Aktiv medlem
Ååå va du tvungen att påminna mig.. Jag ska till stockholm denna helgen. Men inte nästa. Jaja jag fotade på den förra året här i göteborg. Hade med mig mitt 18-50 2.8. Det funkade utmärkt. Många fotade med blixt märkte jag men inte jag. Det är väl en smaksak. Vet inte hur ljuset är i stockholm. Vidvinkel är väl nästan viktigast. Och kanske även gärna lite makro. Det brukar va så mycket folk att bilder på avstånd sällan lyckas.
froderberg
Aktiv medlem
18-70 funkar. Särkilt om du kör med enbensstativ. Tänk på att det kan vara klurigt att mäta ljuset med allt blänk.
Manuellt och kolla på histogrammet funkar skulle jag köra.
Manuellt och kolla på histogrammet funkar skulle jag köra.
afe
Aktiv medlem
Nu frågade du visserligen Fröderberg, men jag svarar ändå 
Ett trebensstativ på en mässa full med folk är i princip oanvändbart, då folk kommer att snubbla på det hela tiden, alternativt kräva att du inte använder det.
Ett enbensstativ kan göra att du kan fotografera med längre slutartider än på fri hand utan att stå i vägen för de andra besökarna.
Brännvidden 18-70mm är förmodligen idealisk för mässor, även om du ibland säkert skulle vilja ha lite mer vidvinkel för mer extrema bilder.
Blixt tycker jag endast kan användas för upplättning i mässhallar, då den inte går att studsa i vare sig tak eller väggar (p.g.a. avståndet till dem).Då måste den kombineras med befintligt ljust för att det inte ska bli fult hårt ljus med kolsvarta bakgrunder. Det är förmodligen enklare att ta snygga bilder med befintligt ljus.
Ett trebensstativ på en mässa full med folk är i princip oanvändbart, då folk kommer att snubbla på det hela tiden, alternativt kräva att du inte använder det.
Ett enbensstativ kan göra att du kan fotografera med längre slutartider än på fri hand utan att stå i vägen för de andra besökarna.
Brännvidden 18-70mm är förmodligen idealisk för mässor, även om du ibland säkert skulle vilja ha lite mer vidvinkel för mer extrema bilder.
Blixt tycker jag endast kan användas för upplättning i mässhallar, då den inte går att studsa i vare sig tak eller väggar (p.g.a. avståndet till dem).Då måste den kombineras med befintligt ljust för att det inte ska bli fult hårt ljus med kolsvarta bakgrunder. Det är förmodligen enklare att ta snygga bilder med befintligt ljus.
froderberg
Aktiv medlem
Visst kan man ha trebent stativ. Men är det trångt får man fälla ihop benen och ha det som enbent.
Vitbalansering är också viktigt. Men det är ju en baggis att vitbalansera en gång.
Vitbalansering är också viktigt. Men det är ju en baggis att vitbalansera en gång.
Jukkah
Aktiv medlem
Själv tar jag trebenstativ, ska till mässan redan torsdag förmiddag - och sedan kanske hela dagen. Borde inte vara så mycket flk där. Förresten, förra gpngen tog stativ med mig och fattade där att hade glömt snabbfäste hem...
Lensen ska vara Sigma 18-50 2.8. Gillar att ha ganska stor bländare, tror att det är trevligt (speciellt med hojar) när bakgrunder är oklar. Drömmer lite om bredare vidvinkel, kanske köper en dag Sigma 10-20 eller liknande...
Lensen ska vara Sigma 18-50 2.8. Gillar att ha ganska stor bländare, tror att det är trevligt (speciellt med hojar) när bakgrunder är oklar. Drömmer lite om bredare vidvinkel, kanske köper en dag Sigma 10-20 eller liknande...
Don Ricardo
Aktiv medlem
Ahaa, fler än jag som ska dit...
Jag kör med 18-50mm F/2,8 och 70-200mm F/2,8 och ev blixt, möjligt att enbenaren får följa med.
Själv ska jag plåta icke motoriserade 2hjulingar i första hand, ska vara där på fredagseftermiddagen.
Jag kör med 18-50mm F/2,8 och 70-200mm F/2,8 och ev blixt, möjligt att enbenaren får följa med.
Själv ska jag plåta icke motoriserade 2hjulingar i första hand, ska vara där på fredagseftermiddagen.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Staiv, Pol-filter och Omni-Bounce...
+ så liten bländare som behövs för att undvika störande bakgrund.
/Erik J
+ så liten bländare som behövs för att undvika störande bakgrund.
/Erik J